De la privatizarea eșuată acum șase ani ai combinatului petrochimic, România a acordat Oltchim ajutoare incompatibile în valoare de circa 335 milioane de euro, care trebuie recuperate, a constatat Comisia Europeană.

Societățile care au cumpărat activele societății Oltchim le-au achiziționat la preț de piață, deci nu au beneficiat de ajutoarele acordate anterior, astfel că statul român trebuie să recupereze ajutoarele considerate ilegale de Executivul european chiar de la Oltchim, companie aflată în insolvență de aproape șase ani.

Chimcomplex, companie deținută de omul de afaceri Ștefan Vuza, a plătit circa 127 de milioane de euro, fără TVA, pentru preluarea celor mai importante pachete de active al Oltchim, aproximativ 60% din totalul activelor companiei. Practic, Oltchim rămâne doar cu activele neviabile, pentru care va continua planul de reorganizare, dar sunt mici șanse ca acestea să mai poată fi valorificate la o sumă care ar permite returnarea banilor către stat. De altfel, nici banii încasați de Oltchim din vânzarea activelor nu se întorc la stat, ci merg și către alți creditori - furnizori de utilități, bănci etc.

Statul român deține pachetul majoritar la Oltchim, una dintre cele mai mari societăți petrochimice din România și din sud-estul Europei, care a intrat în insolvență în ianuarie 2013.

În aprilie 2016, Comisia a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă neexecutarea silită a datoriilor și acumularea în continuare de sume datorate de Oltchim Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) din România după privatizarea eșuată a societății Oltchim din septembrie 2012; anularea de datorii în valoare de peste 300 de milioane de euro de către AAAS și de către diferite întreprinderi de stat și continuarea furnizărilor, de către statul român și de către întreprinderi de stat (CET Govora și Salrom), către Oltchim fără plată, în ciuda deteriorării situației financiare a societății nu încășcau legislația europeană.

„De-a lungul anilor, Oltchim a beneficiat de anularea unor datorii publice semnificative ca valoare. În urma investigației am constatat că măsurile respective au conferit societății un avantaj economic neloial, încălcând normele UE privind ajutoarele de stat, avantaj pe care România trebuie să îl recupereze în prezent. În același timp, vânzarea majorității activelor Oltchim în condițiile pieței poate asigura un viitor durabil pentru activitățile economice ale societății, fără a fi nevoie de sprijin public suplimentar”, a declarat Margrethe Vestager, comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenței.

Comisia a constatat că, în cazul de față, niciun creditor operând în economia de piață nu ar fi fost de acord să anuleze datoriile existente ale Oltchim sau să continue furnizările către această societate în condițiile în care AAAS și alți creditori aflați în proprietatea statului au făcut-o în 2015.

Legislația UE permite statului să intervină în sprijinul unei întreprinderi aflate în dificultate financiară, dar numai în condiții specifice și impun, în special, ca respectiva întreprindere să facă obiectul unui plan de restructurare solid, să contribuie la costurile aferente restructurării sale și ca orice eventuale denaturări ale concurenței să fie limitate. În cazul Oltchim, Comisiei nu i-a fost notificat niciun astfel de plan de restructurare și nici nu au existat contribuții vizibile din partea investitorilor la costurile de restructurare ale societății.