Deputații au aprobat legea care îi obligă pe marii comercianți să asigure din producția locală 51% din oferta de alimente, în pofida opoziției manifestate de retaileri dar și a dubiilor exprimate de autoritatea de concurență.

Potrivit proiectului de lege, care a fost votat în unanimitate de 293 de deputați, supermarketurile trebuie să asigure că 51% din oferta proprie de carne, legume, fructe, lapte, panificație, mierea și ouă provine din lanțul alimentar scurt, așa cum este definit în Politica Agricolă Comună a Uniunii Europene.

Prin excepție, în lunile de iarnă, decembrie-februarie, legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta, pe fiecare categorie, a comercianților.

Noile reguli vor fi aplicate după 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial, dar pentru noul sistem de etichetare a cărnii trebuie obținut și acordul Comisiei Europene.

Retailerii consideră însă că legea va avea ca efect subminarea comerțului modern, iar „lanțul scurt de aprovizionare nu garantează sprijin pentru producătorii români și restrânge libertatea consumatorilor români de a alege”.

 

„Este evident că astăzi (miercuri - n.r.) în Parlamentul României s-a votat împotriva marilor retaileri, fapt pe care îl considerăm complet nedrept și nejustificat. Credem că această lege nu va aduce nimic bun pentru nimeni, nici chiar pentru grupurile care ne-au arătat că în România poți ocoli concurența printr-o combinație politico-legislativă”,

 se arată într-un comunicat al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR).

 

Consiliul Concurenței nu s-a opus propunerii legislative, dar și-a exprimat, prin vocea directorului general Daniela Bădilă, dubiile privind aplicabilitatea acestei măsuri din cauza lipsei unui număr suficient de producători și a caracterului suficient al agriculturii din România.

AMRCR menționează că principalele efectele ale aceastei legi în economia românească vor fi: creșterea prețurilor și nașterea unei spirale inflaționiste greu controlabile, reapariția practicilor centraliste abuziv-primitive, pierderi de locuri de muncă și chiar o sub-aprovizionare comercială, toate decontate în final de consumatorul obișnuit.

Potrivit unor observatori, producătorii români de alimente au doar șase luni pentru a se putea organiza și pregăti să aprovizioneze în cantități masive lanțurile de supermarketuri, altfel locul lor pe lanțul scurt va fi luat rapid de firme din Bulgaria, Ungaria sau Polonia, iar în rețelele de comerț modern se vor găsi și mai puține produse românești decât în prezent.