In noua Uniune cu 25 de membri, libera circulatie a muncitorilor peste granite va ramane restrictionata. EurActiv a realizat o trecere in revista detaliata a diferitelor "aranjamente transnationale" pe care Statele Membre le vor implementa pana in 2011.

In noua Uniune cu 25 de membri, libera circulatie a muncitorilor peste granite va ramane restrictionata. EurActiv a realizat o trecere in revista detaliata a diferitelor "aranjamente transnationale" pe care Statele Membre le vor implementa pana in 2011.

Cea mai mare largire a UE de pana acum, cea de pe 1 mai, a reprezentat o crestere brusca a populatiei cu 75 de milioane si, de asemenea, a marit economia agregata a Europei la 850 de miliarde de Euro, comparabila, in mare, cu cea a SUA.
In principiu, largirea UE cu zece noi state inseamna ca oricare dintre cei 450 de milioane de cetateni ai Uniunii are acum dreptul de a locui si a lucra in oricare dintre cele 25 de State Membre. Dar in practica, majoritatea vechilor State Membre au impus restrictii in sistemele de angajare si de asigurari pentru a preintampina migratia fortei de munca din Europa Centrala si de Est. Dar restrictiile nu se aplica drepturilor cetatenilor "noi" ai UE de a trai si a calatori liber in UE.

Toate cele 15 vechi State Membre au dreptul de a cere permise de munca de la cetatenii noilor Statelor Membre, cel putin pentru primii doi ani. In aceasta "perioada de tranzitie", regulile nationale se vor aplica inaintea celor comunitare. Dupa 2006 tarile UE 15 isi vor reevalua situatia fortei de munca si vor putea extinde perioada de tranzitie pentru inca 3 ani. "Perioada de tranzitie" ar trebui sa se incheie la cinci ani dupa largirea din 2004, dar ar mai putea fi prelungita inca doi ani in acele State Membre unde migratia poate cauza perturbari serioase ale pietei muncii. Dupa un total de sapte ani (nu mai tarziu de 2011) nici unui Stat Membru nu i se va mai permite sa ceara permise de munca cetatenilor UE.

Largirea UE este asteptata sa determine companiile europene sa priveasca spre Est in perspectiva ivestitiilor si a liniilor de productie, in timp ce forta de munca din tarile care adera este asteptata sa priveasca sprew Vest pentru slujbe mai bune. UE 15 va schimba UE 10 sau se va intampla invers?

Statele UE 15 s-au angajat sa creasca drepturile de acces la pietele de munca si se vor abtine de la restrangerea de drepturi care au fost deja acordate. Sub o regula preferentiala, cetatenii din tarile UE 10 vor avea prioritate asupra celor din alte tari non UE, in caz ca se elibereaza slujbe pe oricare dintre cele 15 piete ale muncii.

In UE 10 pietele muncii sunt semnificativ mai ieftine decat in UE 15. Dupa largire, este probabil ca multe afaceri din UE 15 sa se gandeasca la relocalizare totala sau partiala a operatiunilo intr-o alta tara nou-europeana, unde taxele sunt in general mai mici iar piata muncii este relativ mai competitiva si are un spirit antreprenorial mai accentuat.
Daca ne uitam la precedentele istorice, pare justificat sa ne asteptam ca miscarea fortei de munca post-largire sa fie limitata. Precedentele largiri ale UE au implicat si ele economii cu salarii mici, dar aderarea acestor tari nu a creat migratii de masa ale fortei de munca. Aderarea Marii Britanii a Irlandei si a Danemarcei in 1973 a produs o marire populatiei cu mai mult de 100% a blocului de sase natiuni care era atunci EEC si acest lucru a fost simtit destul de putin.

Intre timp, datele ONU indica faptul ca daca nu se va produce imigratie, Italia, de exemplu, va pierde o treime din populatie pana la mijlocul secolului iar Polonia, cel mai mare stat care a aderat, este de asteptat ca va pierde 15 procente din proprii cetateni. Chiar la nivelul curent de imigratie si cu largirea cu zece noi State Membre, UE va avea mai putini cetateni in 2050 decat are astazi.

O sinteza pentru cei care cauta de lucru.

- Din UE 15 spre UE 15: Nici o schimbare fata de practica de pana acum. Ciprul nefiind afectat de "aranjamentul de tranzitie", poate fi considerat parte a UE 15
- Din UE 10 in UE 15: a se vedea mai jos in functie de tara
- Din UE 15 in UE 10: a se vedea mai jos in functie de tara
- Din UE 10 in UE 10: Nici unul dintre noile State Membre nu a cerut o "perioada de tranzitie". Dar si aceste state au dreptul sa invoce masuri de siguranta.

Lucratorii care se muta intr-o alta tara UE 25 au in general dreptul la:

- Angajare fara permis de munca (se aplica restrictiile "aranjamentului de tranzitie")
- Primirea de tratament egal in materie de munca, avantaje sociale si de taxe, cu cetatenii tarii respective
- Aducerea de membri ai familiei, indiferent de nationalitate
- Coordonare completa a securitatii sociale
- Recunoastere completa si reciproca a calificarilor profesionale

Opiniile statelor:

Austria si Germania : Masurile de tranzitie vor fi impuse nu numai in privinta liberei miscari a lucratorilor dar si a libertatii de a oferi servicii in anumite sectoare (specifice tarii). Necesitatea unui permis de munca va ramane valabila si pentru cetatenii noilor State Membre care doresc sa presteze servicii dincolo de granita si vor dori sa isi aduca proprii angajati. In Austria doar acei lucratori care au fost legal angajati in tara pentru mai mult de 12 luni (la data aderari tarii lor la UE) vor fi eligibili pentru a se deplasa liber. In Germania, cotele bilaterale de angajae stabilite inainte vor ramane valabile pentru cel putin doi ani. Este de asteptat ca Austria si Germania sa aplice cea mai lunga posibil perioada de tranzitie. In UE, costurile fortei de munca sunt printre cele mai mari in Austria si Germania.

Cipru : Insula mediteraneana este scutita de restrictii in privinta mobilitatii fortei de munca.

Malta Cetatenii maltezi sunt liberi sa lucreze in oricare din cele 15 tari "vechi" in UE. Intre timp, natiunea insulara de 400.000 de oameni are dreptul sa aplice restrictii de siguranta de pana la sapte ani pentru migratia fortei de munca venita din afara.

Olanda : In timpul fazei de negociere a largirii, guvernul Olandez parea inclinat sa se abtina de la a impune restrictii. Dar la inceputul lui 2004 guvernul a decis sa isi restrictioneze politicile de intrare. Autoritatile au promis ca vor grabi aplicatiile pentru permisele de munca ale muncitorilor din opt state noi Membre (fara Cipru si Malta, cetatenii lor neavand nevoie de permis). Procedura rapida se aplica acelor sectoare de pe piata de munca Olandeza unde a fost identificata o nevoie de lucratori. In aceste sectoare angajatorii nu vor fi nevoiti sa aduca dovada ca nu a putut fi gasit un cetatean Olandez sau din EEA pentru postul respecxtiv. Olanda a decis de asemenea sa ia in calcul inasprirea politicilor de admitere daca din cele opt Noi Membre vor intra in tara mai mult de 22.000 de lucratori pe an.

Finlanda : Helsinki-ul va continua sa aplice aranjamentul de tranzitie pentru cel putin inca doi ani. Regula de acceptare va fi aceea ca un permis de munca va fi eliberat numai daca un finlandez nu poate fi gasit pentru umplerea locului vacant. Cipru si Malta sunt scutisti de restrictii, acelasi lucru fiind valabil pentru lucratorii sezonieri si studentii care doresc sa lucreze part-time. Accesul la piata de munca al persoanelor din cele opt noi intrate nu va fo restrictionat daca acestea au rezidenta in Finlanda din alt motiv decat cel al angajarii (de exemplu antreprenori, membri ai familiilor angajatilor si studenti). Legislatia pentru perioada de tranzitie nu se va aplica nici la cei care au locuit si au lucrat in Finlanda mai mult de un an sau noilor cetateni UE care ar avea drept de munca daca ar fi dintr-o tara nemembra. Aranjamentul de tranzitie nu va afecta miscarea fortei de munca in cadrul libertatii prestarii de servicii.

Danemarca : Va f impus un aranjament de tranzitie pentru cel putin doi ani. Doar lucratorii cu norma intreaga vor avea dreptul la un poermis de munca, care va fi de asemenea conditionat de acordarea unui permis oficial de rezidenta de catre Oficiul Danez pentru Imigratie. Cetatenii din Cipru si Malta se conformeaza acelorasi reguli ca si cei din UE 15. Angajatii din statele UE 8 nu vor avea acces imediat la schemele de asigurare ale tarii. Restrictiile se aplica numai la salariati - toti cetatenii UE 10 sunt liberi sa inceapa afaceri independente in Danemarca.

Franta: Parisul intentioneaza sa pastreze aranjamentul de tranzitie cinci ani (minim doi ani) dupa largire. Dar se asteapta ca procedurile sa fie flexibile, in functie de sectorul sau de regiunea in cauza. Restrictiile se aplica doar la salariati, in timp ce studentii, cercetatorii, liber-profesionistii si presatorii de servicii sunt scutiti.

Spania : Madridul va aplica restrictiile pe o perioada minima de doi ani. Sunt pe cale sa apara mai multe detalii despre restrictii.

Portugalia: Este de asteptat ca Portugalia sa urmeze, in mare, Spania. Guvernul portughez a impus deja o limita de 6.500 de lucratori imigranti de toate nationalitatile.

Italia : Italia va impune o cota de imigratie de 20.000 de persoane pe an.

Suedia : Aceasta tara nu va aplica nici un fel de restrictii imigrantilor din tarile UE 10. Guvernul Suedez se asteapta la un val de aproximativ 10.000 de oameni in cautarea unui loc de munca din Europa de Est (aceasta cifra a fost de 6.000 in 2002 si in 2003). Sub reglementarile in vigoare cateva ore de lucru sunt de ajuns pentru eliberarea unui permis de munca.

Cehia si Slovacia: Lucratorii din UE 25 nu au nici un fel de restrictii pentru a lucra in Cehia si Slovacia.

Polonia : Varsovia va aplica masuri reciproce, sub care Polonia va permite doar cetatenilor irlandezi si Britanici sa lucreze liber in tara. Planul este ca Polonia sa oblige cetatenii celorlalte tari din UE 15 sa obtina un permis de munca (cetatenii din Danemarca, Olanda si Suedia se pot astepta la termeni mai usori in timp ce austriecii si germanii vor avea mai multe limitari).

Belgia, Grecia, Luxemburg: Aceste State Membre vor aplica restrictii pentru un minim de doi ani.

Marea Britanie: Regatul Unit nu va impune un aranjament de tranzitie. In acelasi timp insa, tara va oblica lucratorii imigranti sa se inregistreze la "Home Office" in cadrul unei noi "scheme de inregistrare a lucratorilor" si sa obtina un certificat de inregistrare a lucratorului. Cetatenii din Cipru si Malta sunt scutiti. Nu se vor impune restrictii asupra liber-profesionistilor sau asupra membrilor familiilor cetatenilor din UE 8 care au deja dreptul de a lucra in Marea Britanie. Dar accesul cetatenilor tarilor UE 10 la banaficiile asigurarilor din Marea Britania va ramane limitat.

Irlanda : Irlanda isi va deschide piata muncii cetatenilor statelor UE 10.

Ungaria : Budapesta va impune restrictii ale fortei de munca pe baza de reciprocitatea pe durata tuturor celor sapte ani. Masuriel nu se vor aplica cetatenilor din statele UE 10.

Un recent studiu al unei agentii UE din Dublin, European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, arata ca nici macar in conditii de libertate totala a fortei de munca, migratia din toate cele zece tari noi Membre catre celelalte 15 nu ar depasi un procent din totalul populatiei lucratoare din noile State Membre in urmatorii cinci ani.

Conform companiei de management al fortei de munca Manpower UK, "Contrar speculatiilor, este improbabil ca [largirea] va cauza un val de migratie de lucru din Este catre Vest, dar va exista o ocazie pentru angajatori sa gaseasca noi resurse de forta de lucru in noile State Membre."

European Citizen Action Service (ECAS) arata ca UE 25 ar trebui sa se angajeze sa opreasca perioada de tranzitie pentru libera miscare a lucratorilor cat mai curand posibil, si cel mai tarziu in doi ani. Conform directorului ECAS Tony Venables, "aceste masuri transnationale sunt un virus care poate submina piata interna in toate cele 25 de state daca elementul contagios nu este oprit acum."

Fostul Presedinte polonez Lech Walesa, prezent la sesiunea festiva a Parlamentului din 3 mai 2004 a tinut in discurs impotriva masurilor restrictive ale UE 15. "Acesta este comunism" a spus el, intraband retoric "Cum puteti veni cu o astfel de idee?"

Linkuri

Documente oficiale:

Commission: Free movement for persons - A practical guide for an enlarged European Union Parliament: Charter of fundamental rights of the European Union
Austria's Bundesministerium für Wirtschaft und Arbeit
Austria: Aliens' Employment Act (Ausländerbeschäftigungsgesetz)
European Industrial Relations Observatory (EIRO)Government plans seven-year transitional period for workers from central and eastern Europe
Germany: Bundesministerium für Wirtschaft und Arbeit
Germany: Arbeitsagentur  
Dutch government: Accelerated work permit procedure for sectors with shortages
Dutch Ministerie van Justitie, Immigratie- en Naturalisatiedienst
Finland's Ministry of Labour
Finland's Ministry of Labour: Government bill on the transition period for free movement of labour
Finnish government: With EU enlargement Finland will apply a transition period for the mobility of labour
Danish Immigration Service
Danish Immigration Service: Citizens of new EU member countries
France's Ministry of Social Affairs, Employment and Solidarity
French Foreign Ministry: Europe enlarges - How France welcomes the new Member State nationals?
Spain's Ministry of Labour
Portugal's Ministry for Social Security and Labour
Italy's Ministry of Labour and Social Policy
Sweden's Ministry of Industry, Employment and Communication
Czech Republic's Ministry of Labour and Social Affairs
Home in the Czech Republic
Slovakia's Labour Ministry
Poland's Ministry of Economy, Labour and Social Policy
Belgium's Federal Public Service, Foreign Affairs
Greece's Ministry of Foreign Affairs
Luxembourg government: L'élargissement de l'Union européenne
Irish government: Coming from the EU to work
United Kingdom Home Office
UK Home Office: Working in the UK
Workpermit.com: Details of Worker Registration Scheme announced
Hungary's Ministry of Employment and Labour
EU Actors' positions:
Institute for Public Policy Research: EU enlargement and labour migration
European Citizen Action Service (ECAS): ECAS demands a quick end to transitional measures for free movement of workers
European Citizen Action Service (ECAS): Summary of transitional arrangements by country
Centre for European Policy Studies (CEPS): Towards a free movement of workers in an enlarged EU?
Workpermit.com: Netherlands immigration

Dosare EurActiv

EurActiv: Interview news: Fear of flood of cheap labour is exaggerated
EurActiv: Danuta Hübner: "We are tremendously disappointed"
EurActiv: Labour movement restrictions will counter Polish brain drain