Cineva vrea să blocheze noul coridor îndrăzneț spre Europa care-l amenință pe cel chino-rus, dar avem un as pentru Schengen, scrie publicația bulgară 24Chasa.

Agresiunea Hamas în Israel vine la o lună după ce la reuniunea G20 de la New Delhi, India, s-a luat decizia cu privire la o nouă inițiativă geopolitică îndrăzneță - Coridorul de transport, logistic și feroviar (IMEC), care leagă India de Europa prin Orientul Mijlociu și trece prin portul israelian Haifa.

Opt țări, printre care SUA, Germania, Franța, Italia, Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită, au prezentat un memorandum de participare - acolo a fost și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Problema este că acest coridor îl concurează pe cel faimos până acum, parte din chinezescul "One Belt, One Road", care transportă mărfuri din India către porturile Iranului și prin Marea Caspică, Asia Centrală și Rusia.

De fapt, la o săptămână după anunțul IMEC, viceministrul rus al transporturilor a spus că ei vor reconstrui porturile de la Marea Caspică, astfel încât vechiul coridor să fie și mai activ. Este, evident, o chestiune de concurență între cele două coridoare, una foarte serioasă.

În competiția dintre ruta rusă și ruta saudito-israeliană, cred că există un efort iranian de a bloca noul IMEC, arătându-le investitorilor că drumul sigur este cel vechi.

Până în prezent, însă, cred că saudiții nu au renunțat la noul proiect. Ei pur și simplu stabilesc condițiile pentru modul în care Israelul va pedepsi Hamas, făcând o distincție foarte clară între teroriștii radicali și populația civilă. Aceasta este, de fapt, sarcina dificilă în fața guvernului israelian.

Dar să revenim la coridoarele de transport. Traseul noului proiect ajunge de la Haifa la Atena. Încă nu s-a hotărât cum va continua spre nord până în Europa, dar există planuri de a merge de-a lungul coastei Adriatice - Albania, Muntenegru, Croația și în nord până în Germania.

Sper foarte mult ca guvernul bulgar să realizeze ce înseamnă aderarea Bulgariei la Schengen în ceea ce privește aceste investiții viitoare, dacă acest coridor va trece prin Bulgaria. Una este să verifici sutele de tiruri la punctele de control de la granița greco-albaneză, apoi de pe cea albano-muntenegreană etc., cu totul alta - să treacă prin Bulgaria și România, care au intrat în Spațiul Schengen.

Noi trebuie să încercăm să găsim țări lobbyiste, inclusiv SUA, pentru că aceasta este o oportunitate ca aceste mărfuri, dacă trec prin tronsonul saudito-israelian, să ajungă mai repede și mai ușor pe piețele din Europa de Vest.

Pe lângă un coridor de transport, planurile pentru IMEC includ un cablu pentru transport de date. Ca proiect de buget, numai în secțiunea arabă, Arabia Saudită a investit deja 15 miliarde de dolari și plănuiește alte 18 miliarde.Arabia Saudită a fost de acord ca după Anul Nou să crească producția de petrol, care este cerută de SUA în prisma îmbunătățirii relațiilor diplomatice cu Israelul.

Pe de altă parte, la sfârșitul lunii septembrie, Arabia Saudită și-a numit primul ambasador la Ramallah, în Autoritatea Palestiniană, ceea ce este fără precedent. După 1967, pentru prima dată pe teritoriul Cisiordaniei pășește un reprezentant oficial saudit, chiar o persoană din înalta aristocrație a saudiților. Aceasta înseamnă că este extrem de importantă pentru ei. Și mă face să cred că Arabia Saudită se va uita îndeaproape la ceea ce se întâmplă între Israel și Hamas. Dar probabil că își dau seama că asta este sabotarea iraniană a planurilor ambițioase, care au nu doar o prezență regională, ci și o prezență globală.

Turcia, la rândul ei, are o atitudine negativă față de proiectul noului coridor. Erdogan a spus că nu poate exista un coridor în Orientul Mijlociu care să nu treacă prin Turcia. Cu toate acestea, Ankara are în prezent o poziție foarte interesantă în ceea ce privește agresiunea Hamas - sunt extrem de reticenți, nu există o retorică radicală. Egiptul, pe de altă parte, consideră că noul segment va concura într-o oarecare măsură cu Canalul Suez, iar veniturile de acolo vor scădea, notează Vladimir Chukov.

Sursa: RADOR RADIO ROMÂNIA