Odată cu pandemia, tot mai multe segmente de populație, indiferent de vârstă, au început să cumpere de pe net. Românii își aleg modalitatea de cumpărare - online sau offline - în funcție de oportunități.

Românii tind de cumpere mai mult online, odată cu restricțiile și schimbările de comportament social induse de pandemie, arată studiul Google Smart Shopper, realizat în vara lui 2021.

 

Trei sferturi dintre consumatorii din România au declarat că preferința pentru achiziții online a crescut odată cu pandemia. Potrivit studiului Google, acest trend se va menține și în perioada următoare: 9 din 10 români spun că vor continua să cumpere online. 

 

41% dintre românii chestionați au declarat că cea mai recentă achiziție făcută a fost una online, în timp ce în 2019, înainte de pandemie, doar 31% dintre ei dădeau un răspuns similar. Analiza Google a fost realizată pe persoanele care au cumpărat un produs din categoriile electronice (telefoane, computere, audio, gaming), casă și grădină (electrocasnice, amenajare interior/exterior) sau îmbrăcăminte/încălțăminte. Produsele electronice și cele pentru casă și grădină sunt cele cu cele mai multe achiziții recente online - în jur de jumătate, în timp ce produsele de tip fashion sunt cumpărate cu preponderență offline, deși și aici achizițiile online au crescut la aproape o treime în 2021, față de 17% în 2019.

 

Tot mai mulți seniori cumpără online

 

Aplecarea către comerțul online a crescut pe toate categoriile de vârstă. La cei mai în vârstă se vede cea mai mare creștere a apetenței pentru comerțul online, odată cu pandemia, în condițiile în care cei tineri cumpărau deja de pe site-uri. Potrivit studiului, aproape 40% dintre persoanele de peste 55 de ani au declarat că au făcut cea mai recentă achiziție online, în creștere față de 24% în 2019. Tinerii între 25 și 34 de ani sunt cei care cumpără cel mai mult online - 44%, însă pandemia nu a adus schimbări semnificative în comportamentul lor de cumpărare.


Cei mai mulți români nu au o preferință clară legată de tipul de achiziție - offline sau online. Datele Google arată că aproape trei sferturi dintre cumpărătorii din România își aleg canalul de achiziție în funcție de ocazie și oportunitate, față de 61% înainte de pandemie. Această creștere a achizițiilor multi-canal a venit pe fondul trecerii multor cumpărături din offline în online. Datele arată că ponderea celor care au o preferință exclusivă pentru achizițiile offline a scăzut drastic, de la 27% în 2019, la 10% în 2021.  

 

Recenziile - o sursă de frustrare

 

Pe măsură pe comerțul online s-a dezvoltat, cerințele cumpărătorilor au devenit mai sofisticate. Studiul Smart Shopper arată că principala nemulțumire a clienților când fac achiziții online tinde să fie legată de recenziile produselor sau serviciilor: 20% dintre cumpărătorii de produse casă/grădină și îmbrăcăminte/încălțăminte sunt nemulțumiți că nu găsesc recenzii independente la produse. Pentru cumpărătorii de electronice, nemulțumirea principală este lipsa de ușurință în procesul de achiziție: 20% spun că ar fi vrut să cumpere fără să fie nevoie să se înregistreze sau să se logheze.

 

Mobilul, între documentare și achiziție

 

Mobilul are o importanță tot mai mare în procesul de documentare și achiziție. Trei sferturi dintre români folosesc mobilul să se informeze înainte de o achiziție, cel mai mult în cazul produselor electronice (90%) și mai puțin la fashion (56%). Lucrurile se inversează când vine vorba despre achizițiile de pe mobil: 44% dintre români achiziționează produse electronice pe mobil; fiind vorba despre produse de valoare mai mare, procesul de de cumpărare este realizat de acasă, de pe desktop/laptop. Pe zona fashion, aproape 60% dintre achiziții vin de pe mobil; aici sunt mai multe achiziții de oportunitate: reclamă, ofertă, recomandare, etc.