Patru state sud-est europene încearcă să profite de pe urma deciziei Volkswagen de a amâna o investiție de peste un miliard de euro într-o nouă fabrică de autoturisme în Turcia, pe fondul invaziei militare în nord-estul Siriei.

Și chiar dacă Volkswagen nu a anunțat că va renunța la investiția din Turcia, Serbia, Bulgaria, România și Croația s-au înscris în cursa pentru fabrica auto și încearcă să-și promoveze cât mai puternic ofertele, potrivit informațiilor culese de rețeaua regională EURACTIV.

Volkswagen a declarat pentru EURACTIV că nu este în căutarea unui nou amplasament pentru uzina de 1,4 miliarde de euro. „Urmărim evenimentele cu mare atenție. Planurile pentru noua fabrică sunt încă în așteptare și nu avem în prezent proiecte pentru alte amplasamente”.

Dar statele din estul Europei care au mai fost pe lista VW s-au activat rapid și și-au pregătit oferte îmbunătățite. O investiție de la zero într-o mare fabrică auto ar fi un impuls semnificativ pentru economia oricărui stat din lista menționată.

Bulgaria, care a fost pe lista scurtă alături de Turcia, a reacționat imediat, dublându-și oferta. Astfel, guvernul bulgar a ridicat de la 130 de milioane de euro la 260 de milioane de euro promisiunea de ajutor de stat, potrivit fostului președinte Rossen Plevneliev, care este acum președinte al unei asociații ce reprezintă interesele industriei auto bulgare și este cunoscut pentru contactele sale în industria și politica din Germania.

Bulgarii au promis VW și o investiție masivă în infrastructură, inclusiv planuri pentru construcția unei autostrăzi spre Vidin, un port și un pod la Dunăre și o legătură feroviară cu Sofia.

Luni, președintele sârb Aleksandar Vučić a spus că Belgradul poate oferi mai mult decât oferă celelalte state, chiar în timpul unei conferințe de presă susținute alături de ministrul german al economiei, Peter Altmaier.

„Am pus pe masă mai mult decât toate celelalte țări. Orice oferă ei, noi vom oferi mai mult”, a spus Vučić. Nefiind membru al UE, ca Bulgaria și România, Serbia poate da ajutoare mai mari, a punctat președintele sârb, mai ales că trebuie să depășească și handicapul unei piețe auto considerabil mai mici decât cea a Turciei.

În Serbia, Fiat Chrysler Automobiles produce în parteneriat cu o uzină locală modelul Fiat 500L, în timp ce România are două fabrici auto deținute de Renault (proprietarul Dacia) și Ford.

La rândul ei, premierul român Viorica Dăncilă a spus că guvernul a contactat conducerea VW și că ministrul pentru comerț și antreprenoriat Radu Oprea a mers în Germania pentru a prezenta oferta României.

Fără a da detalii, Dăncilă a spus că România are mai multe avantaje, dar a aruncat vina asupra opoziției și președintelui Klaus Iohannis pentru eventualul eșec în încercarea de a atrage producătorul auto german, cauzat de turbulențele politice și moțiunea de cenzură.

Eurodeputatul PNL Gheorghe Falcă, fost primar al Aradului, a oferit recent detalii despre oferta depusă în parteneriat cu Guvernul privind un amplasament pe circa 1.100 de hectare în apropierea orașului Arad, teren pus la dispoziție de autoritățile locale.

Și Croația și-a anunțat public intenția de a concura pentru atragerea investiției VW, tot în prezența ministrului german al economiei, care a vizitat luni capitala Zagreb.

„Obiectivul nostru principal este recâștigarea încrederii investitorilor germani și asigurarea lor că avem un climat prietenos cu investițiile, unul dintre cele mai competitive cadre legislative și multe alte avantaje, precum o forță de muncă înalt calificată și o poziție geostrategică”, a spus ministrul croat al economiei, Darko Horvat, după întâlnirea cu Peter Altmaier.

Separat, designerul croat de automobile electrice Mate Rimac, care are un parteneriat cu Porsche în fabrica Rimac Automobili, a dezvăluit că a participat la o întrunire ce a avut loc în iunie între oficiali guvernamentali de la Zagreb și manageri ai Porsche, companie membră a grupului VW, și Hyundai. Cu această ocazie, producătorii au explicat guvernului ce măsuri concrete trebuie să ia pentru a face din Croația o destinație atractivă pentru investiții în industria auto, a explicat Rimac.