Necesarul de finanțare a lucrărilor de infrastructură, estimat de firma de consultanță PwC la 615 miliard de euro până în 2025, depășește posibilitățile actuale ale bugetelor naționale ale țărilor din regiune, implicit și pe cel al României.

Țările din Europa Centrală și de Est - care reprezintă 28% din teritoriul Uniunii Europene, 22% din populația acesteia, dar numai 10% din PIB-ul zonei - au investit mai mult de 80 de miliarde de euro în infrastructura de transport în exercițiul financiar 2007-2013 din fonduri structurale și de coeziune. Însă necesarul de finanțare a investițiilor în infrastructură rămâne foarte ridicat, regiunea având nevoie de 615 miliarde de euro până în 2025, potrivit raportului The road ahead - CEE transport infrastructure dynamics, realizat de PwC și de Atlantic Council.

Potrivit PwC, în ciuda progresului înregistrat în ultimii ani, la nivelul țărilor din regiune există în continuare un deficit de investiții în infrastructura de transport. Este clar însă că necesarul de finanțare a acestor lucrări de infrastructură depășește posibilitățile actuale ale bugetelor naționale ale țărilor din regiune, implicit și pe cel al României.

„Tocmai de aceea trebuie căutate resurse financiare suplimentare în sectorul privat, prin punerea în aplicare a unei legislații viabile privind Parteneriatele Public-Privat. Din păcate, deși în România avem bazele unei astfel de legislații, acesteia îi lipsesc normele de aplicare, nefiind funcțională la acest moment”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România.

Peste 5.600 de kilometri de autostradă au fost construiți în ultimii 20 de ani datorită, în principal, finanțărilor europene: peste 150 de miliarde de euro din fondurile structurale au fost utilizate în această perioadă în regiune, la care s-au adăugat facilități adiționale precum Connecting Europe sau finanțările oferite de Banca Europeană de Investiții.

În plus, investitorii privați au investit alte miliarde de euro în proiecte de transport cheie în Polonia, Slovacia, Ungaria și Croația. Autorii raportului PwC și Atlantic Council subliniază faptul că deși investitorii rămân interesați de astfel de oportunități în regiune, aceștia se așteaptă la proiecte bine documentate și cu un profil echilibrat de risc și profitabilitate.

„Având în vedere această nevoie de investiții în infrastructură, ne așteptăm ca sectorul construcțiilor din ECE să crească cu un ritm anual de 3,1%, depășind astfel ritmul de creștere din țările din Europa Occidentală în următorii 5 ani”, a precizat Sorin Petre, Partener, Servicii de Evaluare și Analiză Economică, PwC România, care este specializat, printre altele, în analiza economică a marilor proiecte de investiții. 

Nu este un secret pentru nimeni că România are nevoie de investiții masive pentru îmbunătățirea infrastructurii de transport. „În exercițiul financiar european 2007-2013, din totalul de 82 de miliarde de euro de fonduri structurale și de coeziune investite în regiune în proiectele de infrastructură de transport, România a atras mai puțin de 7%, în vreme ce Polonia a folosit peste 30% din această sumă”, a adăugat Ruxandra Chiriță, Director, Servicii de Consultanță pentru Sectorul Public, implicată de-a lungul timpului în numeroase proiecte ample de investiții din sectorul public.

Potrivit raportului, una dintre provocările cruciale în regiunea ECE este aceea de a construi un proces eficient de finanțare a  proiectelor de infrastructură de transport care să reducă decalajul de dezvoltare între estul și vestul Uniunii Europene. Cetățeanul mediu din vechile state membre ale Uniunii Europene are la dispoziție de două ori mai mulți kilometri de autostradă per capita decât cel din noile state membre.

Cinci coridoare de transport vor juca un rol esențial în conectarea regiunii Europei Centrale și de Est de restul țărilor UE (Marea Nordului-Baltica, Marea Baltică-Marea Adriatică, coridorul Rin-Dunăre, coridorul Orient-Est Med și coridorul mediteranean), în opinia autorilor raportului, care estimează că este nevoie de cel puțin 384 de miliarde de euro pentru finanțarea a peste 2.000 de proiecte pentru finalizarea acestor cinci coridoare de transport.