Deficitul de încasare a TVAȚările UE au pierdut 152 miliarde de euro în 2015. România - cea mai mare pierdere
Comisia Europeană urmează să prezinte în luna octombrie cea mai ambițioasă actualizare a normelor în materie de TVA din ultimii 25 de ani.
"Deficitul de încasare a TVA”, care constituie diferența globală dintre veniturile din TVA preconizate și sumele efectiv colectate, demonstrează încă o dată necesitatea unor reforme serioase astfel încât statele membre să poată să beneficieze pe deplin de veniturile din Taxa pe Valoarea Adăugată pentru bugetele lor.
Deși cifrele medii din UE sunt în curs de îmbunătățire, performanțele individuale de colectare a TVA variază în mod semnificativ în rândul statelor membre.
Potrivit ultimului studiu publicat joi de Comisia Europeană, cele mai mari deficite de încasare a TVA au fost înregistrate în România (37,2 %), în Slovacia (29,4 %) și în Grecia (28,3 %), iar cele mai mici deficite au fost în Spania (3,5 %) și Croația (3,9 %).
În termeni absoluți, cel mai mare deficit de încasare a TVA, de 35 de miliarde de euro, a fost înregistrat în Italia.
Deficitul de încasare a TVA a scăzut în majoritatea statelor membre, cu cele mai mari îmbunătățiri înregistrate în Malta, România și Spania. Șapte state membre au înregistrat mici creșteri: Belgia, Danemarca, Irlanda, Grecia, Luxemburg, Finlanda și Regatul Unit.
Studiul a fost publicat înainte de prezentarea de către Comisia Europeană a unor propuneri pentru cea mai ambițioasă actualizare a normelor în materie de TVA din ultimii 25 de ani.
"Frauda în materie de TVA ar trebui să devină mai ușor de abordat și colectarea TVA ar trebui să câștige în eficiență. Rapoarte recente din mass-media au legat, de asemenea, frauda la scară largă în materie de TVA de criminalitatea organizată, inclusiv de terorism. Soluții la această problemă pot fi găsite doar prin colaborarea dintre statele membre",
precizează Executivul european.
"Deși statele membre au depus deja eforturi pentru a reduce
deficitul de încasare a TVA, modernizarea sistemului de TVA și
adaptarea acestuia la provocările reprezentate de frauda masivă
constituie cea mai bună cale de asigurare a viitorului pieței unice.
Reforma actualului sistem de TVA ar trebui să sprijine, de asemenea,
dezvoltarea pieței unice digitale și să completeze agenda stabilită de
Comisie pentru realizarea unui sistem fiscal mai echitabil și mai
eficient", se mai arată în comunicat.
Background
Studiul privind deficitul de încasare a TVA este finanțat de Comisie. Deficitul de încasare a TVA măsurat în acest studiu include pentru prima oară veniturile provenite din noile norme în materie de TVA pentru vânzările transfrontaliere de servicii electronice care au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2015, în urma unei propuneri a Comisiei.
În aprilie 2016, Comisia a adoptat Planul de acțiune privind TVA intitulat „Către un spațiu unic pentru TVA în UE”. Planul stabilește măsuri imediate și urgente pentru a soluționa problema deficitului de încasare a TVA, precum și soluții strategice pe termen lung pentru a combate frauda în materie de TVA și pentru a îmbunătăți colectarea TVA în întreaga UE. El descrie măsurile care trebuie adoptate pentru crearea unui spațiu unic pentru TVA în Uniune, precum și modalitățile de adaptare a sistemului de TVA la realitățile pieței interne, la economia digitală și la necesitățile IMM-urilor.
Comisia va prezenta propuneri legislative în această toamnă, pentru a reinstitui principiul colectării de TVA în cadrul schimburilor comerciale transfrontaliere din interiorul UE. Frauda transfrontalieră în UE reprezintă un deficit de încasare a TVA în valoare de 50 de miliarde de euro în fiecare an, iar noul sistem ar trebui să reducă frauda transfrontalieră cu aproximativ 80 % (circa 40 de miliarde de euro).
Comisia speră, de asemenea, să obțină un acord rapid al statelor membre privind noile norme de îmbunătățire a TVA pentru comerțul electronic, propuse în 2016. La fel ca în cazul tuturor inițiativelor în domeniul fiscal, va fi necesar un acord unanim al statelor membre înainte de intrarea în vigoare a schimbărilor propuse.
Comentarii