"Taxa unica" este cel mai fierbinte subiect de discutie in noile state membre, iar cereri de simplificare si reducere a taxelor au inceput sa se auda peste tot in Europa. Intre timp, meritele acestei metode sunt discutate.

In termeni simpli, taxa fixa inseamna ca fiecare este taxat cu acelasi procent. Intr-un astfel de sistem, in locul unui set complex de reguli de impozitare, statul declara un prag, deasupra caruia toata lumea plateste o taxa fixa pentru veniturile proprii. Acest prag este in general destul de scazut, pentru a stimula cetatenii sa isi plateasac taxele, in loc sa incerce sa le evite. Un astfel de sistem se bazeaza pe faptul ca toate veniturile sunt impozitate o singura data. In ceea ce priveste taxele corporatiste, ideea este similara: o singura regula pentru toata lumea.

Analistii sunt inclinati sa scoata in evidenta faptul ca, daca taxa unica era o regula in toate statele industrializate in prima jumatate a secolului XIX, primele cereri pronuntate raspicat pentru un sistem "puternic progresiv sau gradual de taxe" au aparut in manifestul comunist al lui Karl Marx din 1948. Dar, in cele din urma, statele capitaliste au fost cele care au adoptat un stfel de sistem.

De atunci, ideea taxei unice a fost readusa la viata de cateva ori, un numar apreciabil de tari adoptand o varianta sau alta a regimului taxei unice. Si totusi, pana astazi, nici o economie occidentala "majora" nu a trecut (inapoi) la regimul taxei unice.

Se crede ca, la nivelul intregii lumi, contribuabilii pierd opt miliarde de ore anual pentru a-si completa declaratiile de venit.

Renasterea moderna a taxei unice pe venit a fost initaita de catre Estonia in 1991, urmata de Letonia (1994), Lituania (1994), Rusia (2001), Serbia (2003), Ucraina (2003), Slovacia (2003), Georgia (2004) si Romania (2005). Ungaria se pare ca ia in considerare introducerea unei versiuni a taxei unice in viitorul apropiat.

======
Romania, oaza fiscala a Europei
======
EurMonitor Business: Guvernul umbla la buzunarul micilor intreprinzatori
======
EurMonitor Business: Videanu vrea sa mentina taxa pe dividende
======
Tariceanu vrea declaratie de avere pentru toti cetatenii (interviu la Realitatea TV)
======
EurMonitor Business: Venitul global nu se mai impoziteaza, dar se declara
======
EurMonitor Business: Cum se aplica noua cota unica
======
EurMonitor Business: FMI aproba introducerea cotei unice de impozitare
======
EurMonitor Business: Cota unica, la testul FMI
======

Controverse

Ce toate ca "taxa unica" nu este considerata un panaceu pentru toate problemele economice, din ce in ce mai multe tari - printre care si noile state membre - au introdus sau sunr in procesul de elaborare al unor regimuri de taxare universale. Majoritatea acestor tari se confrunta cu deficituri bugetare apreciabile si cateva se confrunta cu nevoia de a-si alinia statutul economic la cerintele zonei euro.

Taxa unica ar trebui sa:

- ajute la reducerea birocratiei si a dificultatilor si confuziei asociate cu aceasta
- reduca inechitatile
- contrabalanseze evitarea taxelor si evaziunea
- ofere stimulente pentru a munci, a economisi si a investi
- genereze venituri bugetare mai mari
- produca un "mini boom" economic

In acelasi timp, un regim fix de taxe este inteles ca:

- eliminand toate formele de scutiri de taxe si facilitati
- fiind non-progresiv (cel putin in ceea ce priveste ratele "marginale")
- favorizand pe cei bogati in detrimentul celor saraci
- favorizand detinatorii de actiuni si dividende, de vreme ce profiturile sunt taxate o singura data, la sursa (taxa unica este o taxa bazata pe consum)

Daca aceasta masura aparent populara a trecerii catre un sistem fix de impozitare este motivata de strategii fiscale sanatoase sau doar de dorinta de a face cetatenii sa contribuie mai mult la bugetul statului, este un punct in dezbatere. O concluzie esentiala citata de cativa cercetatori este ca eficienta si succesul regimului taxei unice sunt dependente de nivelul acestei taxe unice: cu cat acesta este mai scazut, cu atat tinde sa devina mai eficient.

Expertii mai semnaleaza si faptul ca, in afara de sistemul de taxe sau tipul de sprijin acordat noilor intreprizatori, competitivitatea unei tari este determinata si de alti factori. Daca  este adevarat, in general, ca taxele mai reduse lasa mai multi bani sa circule (si sa fie investiti) intr-o economie, si ca taxele fixe cresc dorinta cetenilor de a le plati, taxele scazute pot de asemenea sa se concretizeze si in venituri bugetare mai scazute.

Mai mult, cativa lideri ai economiilor mai puternice ale Europei, printre care si cancelarul german Gerhard Schroder si premierul suedez Goran Persson, au aratat ca economiile in trazitie din Est isi permit sa reduca taxele, nu in ultimul rand pentru ca orice venituri pierdute sunt compensate cu varf si indesat de subventiile UE. Acest argument a fost respins in mod repetat de statele in tranzitie vizate. Intre timp, Germania, ca si Italia, Austria, Finlanda, Danemarca si Grecia au decis de asemenea sa introduca reduceri de taxe sub diverse forme pentru a stimula investitiile si cheltuielile, si a determina cresterea economica.

In ultimii doi ani schimbarile au avut loc astfel:

Taxele maxime pe venituri si corporatiste in UE 25 si cele patru state candidate (conform Heritage Fiundation si rapoartelor nationale):

 

Taxa pe venit

Taxa corporatista

 

2004 - 2005

2004 - 2005

Austria

50 - 50

34 - 34

Belgia

50 - 50

33 - 34

Bulgaria

29 - 29

15 - 19.5

Croatia

35 - 45

20 - 20

Cehia

32 - 32

31 - 28

Cipru

30 - 30

15 - 15

Danemarca

59 - 26.5

30 - 30

Estonia

26 - 26

0 - 0 
(pe profitul reinvestit)

Finlanda

36 - 35.5

29 - 29

Franta

49.6 - 49.6

34.3 - 34.3

Germania

48.5 - 47

27.9 - 26.4

Grecia

40 - 40

35 - 35

Ungaria

40 - 38

18 - 16

Irlanda

42 - 42 

12.5 - 12.5

Italia

45 - 45.6

34 - 34

Letonia

25 - 25

19 - 15

Lituania

33 - 33

15 - 15

Luxemburg

38.95 - 38.95

30.38 - 22.9

Malta

35 - 35

35 - 35

Olanda

52 - 52

34.5 - 34.5

Polonia

40 - 40

27 - 19

Portugalia

40 - 40

30 - 30

Romania

40 - 40

25 - 25

Slovacia

38 - 19

25 - 19

Slovenia

50 - 50

25 - 25

Spania

48 - 45

35 - 40

Suedia

60 - 60

28 - 28

Turcia

40 - 40

33 - 30

Marea Britanie

40 - 40

30 - 30

 

Opinii:

Comisia este de parere ca nu este nevoie de o armonizare transfrontaliera a taxelor statelor membre. Cu conditia sa respecte regulile comunitare, statele membre sunt libere sa isi aleaga sistemele de taxe pe care le considera cele mai potrivite si conforme cu preferintele lor. Intre timp, UE isi continua lupta impotriva a ceea ce considera a fi concurenta daunatoare in domeniul taxelor.

"Taxele pe venit nu sunt numai complexe, ci si perverse, deturnand energie si resurse spre un comportament ne-economic impus oamenilor de insusi codul de taxe," argumenteaza economistul Andrei Grecu de la Institutul Adam Smith. "In termeni de crestere ratata si eforturi repartizate gresit, costurile sale economice se cifreaza la miliarde de lire anual, poate zeci de miliarde." Cota unica de impozitare este "o idee al carei moment a sosit si vor exista avantaje imense pentru cei care o adopta", argumenteaza presedintele institutului, Madsen Pirie.

Propunerile pentru o taxa unica asupra veniturilor individuale si corporatiste ar creste investitiile in cea mai mare economie europeana, a spus consilierul guvernamental german Wolfgang Wiegard, un membru al grupului care a facut un plan pentru ministerul german de finante. Conform acestui plan, Germania ar trebui sa introduca o taxa unica de 30% pentru toate veniturile personale si corporatiste. "Majoritatea membrilor mai in varsta ai grupului sunt in favoarea taxei unice," a spus Wiegard. "Econoimistii mai tineri sunt cei care prefera sistemul dual de impozitare."

Totusi, economistul german Alexander Klemm a spus pentru BBC News ca potrivit analizelor realizate in Rusia dupa introducerea cotei unice in 2001, "in general reforma fiscala nu a fost profitabila, in sensul ca reducerea cotelor de impozitare nu a dus la venituri mai mari pentru buget".

Polonia are in plan propuneri pentru taxa unica la inceputul lui 2007 si nu in 2006, asa cum se semnalase initial, a spus Zbigniev Chlebowski, adjunct in grupul parlamentar Platforma Civica, care este asteptat de cei mai multi sa castige alegerile din iunie 2005. Miscarea va face parte dintr-o serie de masuri fiscale mai stranse, a spus el.

Potrivit fostului prim ministru ungar Viktor Orban, lider al principalului partid de opozitie (FIDESZ-MPP), Budapesta nu va avea de ales decat sa sara in barca cotei unice, pentru a mentine competitivitatea tarii si a atrage o cota serioasa de investitii straine.

Primul ministru ceh Stanislav Gross este de asemenea in favoarea unui sistem de taxe simplificat. Totusi, desi a anuntat ca tara sa are o rata de crestere de doua ori mai mare decat media zonei euro, el a mai spus ca Praga nu va introduce o cota unica de impozitare.

"Inaintea aderarii, UE a cerut noilor veniti din Europa Centrala si de Est sa renunte la toate stimulentele discriminatorii din domeniul taxelor, in special cele pentru investitorii straini," scrie Katinka Barysch de la Centrul pentru Reforma Europeana. "Pentru a-si pastra economiile atractive, multe dintre noile membre au raspuns prin reducerea generala a taxelor, atat pentru investitorii locali cat si pentru cei straini. Din moment ce aceste reduceri nu sunt discriminatorii, UE nu poate si nu ar trebui sa faca nimic in acest sens. Asadar de ce sunt unii dintre vechii membri ai UE atat de suparati din cauza taxelor din Estul Europei? Poate ca unele guverne doresc sa distraga atentia de la nevoia imperioasa de a-si curata propriile sisteme de taxe".

"Economistii pot dezbate teoria la nesfarsit. Toata lumea are curbe clare care arata ca veniturile guvernamentale cresc atunci cand taxele scad si viceversa. Totusi, aceasta dezbatere nu trebuie dusa prin intermediul graficelor sau testata doar in amfiteatre," scrie Matthew Lynn, editorialist la Bloomberg. "Taxele fixe au fost introduse in cateva foste tari comuniste in ultimii cativa ani. Pana acum, dovezile arata ca ele functioneaza."

Linkuri: