Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România solicită autorităților române și Comisiei Europene clarificări urgente privind prevederile Pachetului Mobilitate 1 care vor intra în vigoare pe 20 august.

Organizația profesională avertizează că România va pierde, în următorii doi ani, peste 5% din PIB din cauza migrării activității de transport rutier internațional, transmite Agerpres.

„UNTRR solicită autorităților române și Comisiei Europene clarificări urgente privind prevederile Pachetului Mobilitate 1 care vor intra în vigoare pe 20.08.2020, pentru prevenirea controalelor și amenzilor abuzive ale autorităților din Vestul UE împotriva transportatorilor români”, se arată într-un comunicat al UNTRR.

Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 31 iulie 2020, urmând ca anumite prevederi din acest pachet legislativ, considerat de UNTRR ca având un impact devastator pentru industria transporturilor rutiere din România, să intre în vigoare din 20 august 2020.

„De-a lungul întregului proces legislativ, UNTRR a făcut eforturi pentru convingerea tuturor celor implicați (autorități naționale, Comisia Europeană, parlamentari europeni etc.) de caracterul injust și discriminatoriu al noilor norme, a căror aplicare va duce cu siguranță la slăbirea dramatică a poziției pe piață a companiilor românești de transport rutier de mărfuri și la falimentul majorității companiilor mici de profil”, se arată în comunicat.

Potrivit sursei citate, România va pierde, pe termen mediu și lung, aproximativ 200.000 de șoferi profesioniști, inclusiv familiile lor, și se va confrunta cu o criză fără precedent pe piața muncii.

„Din estimările noastre preliminare rezultă că în următorii doi ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transport rutier internațional, inclusiv a personalului direct implicat și a familiilor acestora. Pe termen mediu și lung România va pierde aproximativ 200.000 de șoferi profesioniști, inclusiv familiile lor și se va confrunta cu o criză fără precedent pe piața muncii. Totodată, estimăm ca vom pierde 30% din operatorii de transport români, care nu vor putea supraviețui crizei Coronavirus, iar jumătate din firmele rămase, care operează transport rutier internațional, vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1”, se mai arată în comunicat.

În context, UNTRR consideră că prin adoptarea și aplicarea acestui pachet legislativ, piața europeană a transporturilor rutiere va deveni un monopol al companiilor din Europa de Vest.

„UNTRR consideră că trebuie realizate toate demersurile pentru eliminarea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 din legislația europeană și susține acțiunile Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor în acest sens, precum și demersurile Comisiei Europene privind evaluarea impactului extrem de negativ al obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, precum și a consecințelor negative determinate de pandemia COVID-19. În același timp, pentru a evita pauperizarea adițională a industriei de transport rutier din România prin plata de amenzi legate de noile prevederi discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 care vor intra în vigoare pe 20.08.2020, UNTRR a solicitat Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor din România și Comisiei Europene să acționeze în vederea clarificării urgente a întrebărilor rămase fără răspuns privind posibilitatea aplicării efective și respectării noilor reguli”, a mai precizat organizația.

Potrivit UNTRR, printre prevederile Pachetului Mobilitate 1 care necesită clarificări urgente sunt obligația întoarcerii acasă a șoferilor la 3 sau 4 săptămâni, stabilirea unei proceduri corecte și armonizate de controlare a respectării interdicției de efectuare a repausului săptămânal normal de peste 45 ore în cabină, care să fie respectată în toate statele membre și circumstanțele excepționale în care conducătorul auto poate să depășească durata de conducere zilnică și săptămânală.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, fondată în 1990 și a înregistrat de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.