Comisia Europeană a acordat joi amenzi în valoare totală de 875 milioane de euro producătorilor auto germani pentru înțelegeri anti-concurențiale în materie de emisii de noxe.

Comisia Europeană a amendat Volkswagen cu 502 milioane de euro și BMW cu 373 milioane de euro pentru că au limitat concurența în domeniul sistemelor de epurare a gazelor de eșapament ale automobilelor diesel.

Un alt mare constructor auto german, Daimler (producătorul automobilelor marca Mercedes), care a participat la acest cartel, nu a fost sancționat pentru că a dezvăluit Comisiei Europene existența înțelegerii, scrie Agerpres.

Executivul comunitar a explicat că Volkswagen, BMW și Daimler (Mercedes) "s-au întâlnit în mod frecvent în cadrul unor reuniuni tehnice, pentru a discuta despre dezvoltarea tehnologiei reducerii catalitice selective (SCR), care elimină emisiile nocive de oxid de azot din gazele de eșapament ale mașinilor cu motor diesel, prin injectarea de uree (cunoscută sub numele de AdBlue)". Timp de mai mult de cinci ani, între 2009 și 2014, companiile respective s-au înțeles între ele să nu meargă dincolo de ceea ce s-a convenit în standardele UE de emisii.

„Aceste companii posedau tehnologia necesară pentru a reduce emisiile nocive dincolo de ceea ce era obligatoriu legal în normele de poluare ale UE. Însă au evitat să se concureze, prin utilizarea întregului potențial al tehnologiei pentru a merge mai departe decât ceea ce era cerut prin lege”, a declarat comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager.

Acest scandal a venit după dezvăluirile și, ulterior, recunoașterea de către Volkswagen că a manipulat datele privind emisiile de noxe ale mașinilor cu motorizări diesel, care a dus la retragerea a milioane de autovehicule de pe piață și un val de reproșuri la adresa producătorilor auto, determinând Comisia să deschidă o analiză mai amănunțită.

Comisia a amendat și producători de camioane, inclusiv Daimler, pentru colaborări în materie de stabilire a prețurilor și a evita costurile unor norme mai stricte de poluare.

Comisia Europeană urmează să propună în data de 14 iulie o înăsprire a normelor privind emisiile de CO2, ceea ce ar urma să conducă la eliminarea tuturor motoarelor cu ardere internă, în următorul deceniu, în beneficiul automobilelor electrice, în ideea de a lupta împotriva schimbărilor climatice.