UE vrea să mobilizeze investiții în valoare de 300 de miliarde de euro în întreaga lume, în cadrul „Global Gateway”, un plan văzut drept alternativa europeană la inițiativa Belt and Road a Chinei.

Ambițiosul plan european vrea să canalizeze investiții în infrastructură, proiecte digitale și climatice din întreaga lume, pentru a consolida lanțurile de aprovizionare ale Europei, dar și pentru a stimula comerțul cu UE în statele recipiente, ajutând în același timp la combaterea schimbărilor climatice.

Global Gateway (Portalul mondial) urmărește să mobilizeze, în perioada 2021-2027, investiții în valoare de până la 300 miliarde de euro, de la UE și cele 27 de state membre ale Uniunii, de la instituții financiare europene și instituții naționale de dezvoltare, precum și din mediul privat.

Global Gateway își propune să sprijine o redresare durabilă la nivel mondial, ținând cont de nevoile partenerilor noștri și de interesele proprii ale UE, a precizat Comisia.

În acest sens, strategia promovează crearea unor conexiuni durabile și de încredere în beneficiul oamenilor și al planetei, pentru a face față celor mai presante provocări globale, de la schimbările climatice și protecția mediului la îmbunătățirea securității sanitare și stimularea competitivității și a lanțurilor de aprovizionare globale. 

„Pandemia de COVID-19 a demonstrat cât de interconectată este lumea în care trăim. Ca parte a redresării mondiale, dorim să reconcepem modul în care conectăm lumea pentru a ne construi mai bine viitorul”, a spus Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene.

„Modelul european înseamnă investiții atât în infrastructura fizică, cât și în cea imaterială, înseamnă investiții durabile în domeniul digital, al climei și al energiei, al transporturilor, al sănătății, al educației și al cercetării, precum și într-un mediu favorabil care să garanteze condiții de concurență echitabile. Vom sprijini investițiile inteligente în infrastructuri de calitate, respectând cele mai înalte standarde sociale și de mediu, în concordanță cu valorile democratice ale UE și cu normele și standardele internaționale”, a daăugat șefa Comisiei.

Ea a menționat că strategia este reprezentativă pentru modul în care Europa poate construi „conexiuni mai reziliente cu restul lumii”.

Global Gateway presupune creșterea investițiilor care promovează valorile democratice și standardele ridicate, buna guvernanță și transparența, parteneriatele egale și infrastructurile verzi, curate și sigure și care catalizează investițiile din sectorul privat, a precizat Comisia.

Planul este văzut drept răspunsul UE la inițiativa Belt and Road lansată de China în 2013. Mai cunoscut sub numele de „noile drumuri ale mătăsii”, proiectul guvernului de la Beijing vizează dezvoltarea infrastructurii terestre și maritime în vederea unor legături mai bune între China și alte state din Asia, din Europa și Africa.

China a angajat deja investiții în valoare de aproape 140 de miliarde de dolari (124 de miliarde de euro), potrivit unor date oficiale, citate de News.ro.

Dar statele occidentale spun că inițiativa chineză e mai mult un instrument de influență asupra țărilor sărace, îndemnând țările emergente la o supraîndatorare, și au denunțat licitațiile netransparente, suspectate de corupție, și nerespectarea drepturilor omului, sociale și de mediu.

„Global Gateway va investi în stabilitatea și cooperarea internațională și va demonstra modul în care valorile democratice oferă certitudine și echitate investitorilor, durabilitate partenerilor și beneficii pe termen lung oamenilor din întreaga lume”, susține Comisia Europeană.

UE va propune condiții financiare favorabile și echitabile pentru a evita supraîndatorarea statelor partenere, punctează Executivul UE.

„UE le va propune partenerilor nu numai condiții financiare solide, oferind granturi, împrumuturi în condiții favorabile și garanții bugetare pentru a reduce riscurile investițiilor și a îmbunătăți sustenabilitatea datoriei, dar va și promova cele mai înalte standarde sociale, de mediu și de gestionare strategică. UE le va oferi asistență tehnică partenerilor pentru ca aceștia să își consolideze capacitatea de a elabora proiecte credibile, care să asigure un bun raport calitate-preț în domeniul infrastructurii”, mai arată Comisia.