Comisia Europeană propune modificarea procedurilor de omologare a vehiculelor la nivelul UE și crearea unui sistem de sancționare, care i-ar permite aplicarea unor amenzi de 30.000 de euro pentru fiecare vehicul care nu respectă standardele.

Dezvăluirea de anul trecut a Volkswagen că a trișat la testele de emisii din Statele Unite a evidențiat erorile din sistemul de omologare „de tip al UE” și a ridicat un semn de întrebare în ceea ce privește eșecul autorităților europene de a detecta înșelătoria Volkswagen.

Ca urmare, Comisia propune o revizuire majoră a așa-numitului cadru de omologare „de tip al UE”. În cadrul normelor actuale, doar autoritățile naționale sunt responsabile pentru atestarea faptului că un vehicul îndeplinește toate cerințele pentru a putea fi plasat pe piață și pentru supravegherea conformității producătorilor cu legislația UE. După ce o autoritate națională a aprobat un model, acesta poate fi vândut în orice stat UE. Comisia sau alte state nu pot interzice un model aprobat de o autoritate națională. 

Propunerile prezentate miercuri vor conferi un caracter mai independent procedurilor de încercare a vehiculelor și vor întări supravegherea vehiculelor aflate deja în circulație. O mai amplă supraveghere la nivel european va consolida sistemul în ansamblu, se arată într-un comunicat al Comisiei. 

Una din propuneri se referă la oferirea de atribuții suplimentare Comisiei Europene, care va avea dreptul să monitorizeze autoritățile naționale de omologare și va putea impune sancțiuni financiare. 

„Dezvăluirile făcute de grupul Volkswagen au evidențiat faptul că sistemul care permite vehiculelor să fie introduse pe piață trebuie îmbunătățit în continuare. Pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în acest sector important, trebuie să înăsprim regulile, dar și să ne asigurăm că acestea sunt efectiv respectate. Este esențial să restabilim condiții de concurență echitabile și o concurență loială pe piață”, a spus Jyrki Katainen, vicepreședintele Comisiei pentru locuri de muncă, creștere, investiții și competitivitate.

Proiectul va trebui aprobat de Parlamentul European și de Consiliul UE pentru a intra în vigoare.