Uniunea Europeană a investit deja aproape 180 milioane de euro în conducta care ar trebui să unească rețelele de transport gaze din Bulgaria, România, Ungaria și Austria.

Transportatorul maghiar de gaze FGSZ a anunțat vineri că gazoductul BRUA se va opri în Ungaria și nu va mai ajunge până în Austria, așa cum prevede proiectul, pentru că nu mai este în măsură să organizeze un sezon deschis pe secțiunea de conducte româno-ungaro-austriacă din considerente economice.

Potrivit Transgaz - operatorul al rețelei de conducte din România, FGSZ a propus ca volumul de gaze care ar proveni dinspre Romania să fie distribuit din Ungaria înspre Slovacia, Ucraina, Croația sau Serbia, nu spre Austria, cum prevede proiectul BRUA.

Totuși, informează reprezentanții Transgaz, obiectivele și proiectele asumate privind dezvoltarea gazoductului pe teritoriul României rămân neafectate.

BRUA este dezvoltat în contextul diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale a țărilor europene, creșterii securității alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, facilitării accesului pieței din Centrul și Sud-Estul Europei la resursele de gaze naturale din regiunea Caspică. Proiectul ar urma să asigure: pe direcția Bulgaria - o capacitate de transport în ambele sensuri de curgere de 1,5 miliarde de metri cubi/an și, pe direcția Ungaria - o capacitate de transport de 1,75 mld. mc/an în faza I și 4,4 mld. mc/an în faza II. În prezent Transgaz se află în plin proces de implementare a fazei I a proiectului, beneficiind și de suportul financiar din partea Uniunii Europene.

De altfel, Comisia Europeană consideră că propunerea Ungariei nu afectează obiectivul general al creării unor rute alternative, dar operatorii de transport din România, Ungaria și Austria trebuie să modifice rapid conceptul de infrastructură.

„Ne menținem angajamentul față de proiectul gazoductului BRUA care face legătura între România, Bulgaria, Ungaria și Austria. Odată finalizat, acest gazoduct ar trebui să permită o diversificare a surselor în statele membre conectate, unul dintre principalele obiective politice ale Uniunii Energetice”, spun reprezentanții Comisiei într-un mesaj adresat Agerpres.

„UE a investit 179 milioane euro, via facilitatea Conectarea Europei, în acest proiect care va lega România, Bulgaria și Ungaria. Eforturi importante sunt necesare în special din partea operatorului care gestionează sistemul de transport din România dar și din partea omologului din Ungaria pentru a finaliza la timp acest proiect”, susține Executivul european.

Comisia încurajează operatorii sistemelor de transport din Ungaria, România și Austria precum și autoritățile naționale de reglementare să discute rapid noi propuneri și să adopte orice modificări în conceptul de infrastructură și pe cale de consecință în procedurile open season în colaborare cu transportatorii interesați pentru a evita orice întârzieri și a asigura că noul concept revizuit este în linie cu necesitățile pieței.

Transgaz a anunțat că va avea în vedere ca planificarea și desfășurarea procesului de sezon deschis (rezervare de capacitate) să țină seama de toate obiectivele pe care coridorul BRUA și le-a propus, inclusiv pentru asigurarea alimentării sale cu gazele prezumat a fi produse în Marea Neagră. „Având în vedere importanța proiectului BRUA la nivel național, regional și european, Transgaz va acționa astfel încât să nu fie afectat în niciun fel termenul de începere a operării comerciale a acestei surse de gaze”, spune Transgaz într-un comunicat transmis luni bursei.