Volumul cifrei de afaceri a companiilor din comerțul en-detail, principalul indicator al consumului populației, a continuat să crească în primele trei luni ale anului.

Vânzările din comerțul cu amănuntul, ajustate în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, au crescut cu 7,4% în primul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă din 2017, în principal datorită creșterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (+9,5%) și a vânzărilor de produse nealimentare (+9%), în timp ce vânzările de carburanți au urcat cu 0,9%, arată datele Institului Național de Statistică (INS).

Doar în luna martie, afacerile din comerțul cu amănuntul s-au majorat cu 5,2% față de aceeași lună din 2017, ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate. Vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun, precum și vânzările de produse nealimentare au crescut cu 10,8%, respectiv cu 4,6%.Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 4,6%.

Comparativ cu februarie, vânzările en-detail au urcat cu 0,6% în martie 2018.

În serie brută, care nu ține cont de numărul de zile lucrătoare sau de sezonalitatea vânzărilor, cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul a fost mai mare cu 15,5% față de februarie și cu 3,4% față de martie 2017.

Consumul populației a fost principalul motor al creșterii economice anul trecut, dar a frânat în prima parte a acestui an. Creșterea cotațiilor țițeiului la nivel internațional a dus la o scădere a vânzărilor de carburanți și, chiar dacă vânzările de produse alimentare și non-alimentare sunt încă pe creștere, avansul din martie al vânzărilor din comerțul cu amănuntul este la cel mai mic nivel din ultimii trei ani, notează analiștii Băncii Transilvania.

Banca estimează o decelerare a dinamicii anuale a consumului privat (principala componentă a PIB) de la 10,1% în 2017 la 6,6% în 2018, determinată de maturitatea ciclului economic global, rebalansarea politicii economice interne și posibile modificări pe piața forței de muncă, piața creditului și piața imobiliară.