Platformele digitale (marketplace-urile dar și marii jucători din social media) vor fi obligate să declare veniturile obținute de vânzători prin intermediul lor.

Consiliul Uniunii Europene, condus de Portugalia, a adoptat pe 22 martie reguli noi pentru cooperarea administrativă în domeniul taxării. Astfel, platformele digitale vor fi obligate să declare veniturile obținute de vânzători prin intermediul lor.

Noile reguli pentru „provocările ridicate de economia platformelor digitale” vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2023 și vor acoperi atât platformele digitale localizate în interiorul uniunii, cât și pe cele din afara ei, precum Facebook sau Instagram. 

Potrivit textului revizuit al directivei europene pentru cooperare în domeniul taxării, de la data intrării în vigoare va exista „o obligație a operatorilor de platforme digitale de a declara veniturile obținute de vânzători pe platformele lor și pentru statele membre de a face schimb în mod automat cu aceste informații,” arată Consiliul UE.

Autoritățile vor „detecta” veniturile obținute prin vânzările pe platforme digitale și vor determina obligațiile fiscale. Operatorii de platforme proveniți din afara UE vor putea să se conformeze mai ușor regulilor, pentru că vor notifica autoritățile fiscale într-un singur stat membru.

Ministrul portughez de finanțe, João Leão a spus că este „o actualizare importantă a regilor UE, care va ajuta la asigurarea faptului că vânzătorii activi pe platformele digitale își plăteșc și taxele în mod corect”. El a mai adăugat că regulile noi vin într-un moment în care tot mai multe vânzări se fac prin internet și când pandemia pune presiune asupra finanțelor publice. 

S-a constatat că, în ciuda numărului tot mai mare de oameni și companii care folosesc platformele digitale pentru a vinde bunuri sau servicii, veniturile rămân adesea nedeclarate și, în consecință, nu se plătesc taxe. 

În comparație cu propunerea inițială a Comisiei din iulie 2020, amploarea și momentele de intrare în vigoare s-au schimbat. Printre alte schimbări, se remarcă faptul că activitățile de crowdfunding nu sunt incluse în acoperirea regulilor actuale. 

O altă schimbare prevăzută este cea a unui cadru legal prin care să se poată face audituri comune între două sau mai multe state. Aceasta va intra în vigoare la 1 ianuarie 2024.

Platforma de tranzacții turistice Airbnb a reacționat pozitiv față de aceste noi reglementări, pe 30 martie. Compania a salutat noile reguli, despre care a spus că vor susține o abordare mai coerentă, standardizată și internațională a schimbului de informații asupra veniturilor obținute prin intermediul platformelor. 

Ce urmează

În urma adoptării formale a reglementărilor de către Consiliu, statele membre au termen până la 31 ianuarie 2022 să transpună amendamentele în legile naționale.

Surse: EURACTIV.com, Lusa, EY