Vești bune: în curând atestare fiscală online și app Ghișeul.ro
![](https://www.euractiv.ro/library/phpthumb/phpThumb.php?src=%2Fimages%2Farticole%2F25961.png&w=1140&h=641&far=C&zc=C&f=jpeg&q=90&hash=cc92c05c49bc6eeabb43f143b008aae8b25d29787cb2df94c4aa89418a291524)
Obținerea certificatelor de atestare fiscală se va putea face printr-un proces exclusiv digital și o aplicație mobilă Ghișeul.ro va fi lansată în primăvara anului viitor.
O aplicație mobilă Ghișeul.ro va fi lansată în martie-aprilie 2022, în urma unei colaborări între Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) și Mastercard, și va oferi posibilitatea cetățeanului de a se loga cu datele biometrice, a anunțat, vineri, într-o conferință, președintele ADR, Octavian Oprea.
„Estimăm că în luna martie sau în luna aprilie a anului viitor va fi gata aplicația mobilă a platformei Ghișeul.ro. Am ales să punem în vârful listei de priorități această aplicație mobilă pentru că, în urma studiilor pe care le-am efectuat, peste 70% dintre utilizatori folosesc Ghișeul.ro de pe telefonul mobil. Colegii de la Mastercard au venit alături de noi și ne-au ajutat în dezvoltarea acestei aplicații. Va fi o aplicație unică pentru instituțiile publice din România deoarece, printre multe funcționalități, va oferi posibilitate cetățeanului de a se loga cu datele biometrice, ceea ce este un lucru extraordinar. În viitor, avem în plan să aducem cât mai multe servicii publice în Ghișeul.ro”, a spus Oprea, în cadrul evenimentului „Ziua națională a comerțului electronic”, organizat de Asociația Română a Magazinelor Online.
Legat de autentificarea cu date biometrice, Bogdan Pătru, Head of Public Policy pentru România și Croația al companiei Mastercard, a vorbit despre un studiu, desfășurat în primăvară, pentru a afla care este percepția consumatorilor români asupra biometriei și a metodelor de autentificare pentru plățile online. „Rezultatele au fost extrem de surprinzătoare, într-un mod plăcut”, a spus Pătru. Potrivit studiului, nouă din 10 români au încredere în plățile online, iar 49% dintre respondenți folosesc autentificarea biometrică, urmată la mare distanță de SMS și de parolă.
Octavian Oprea a vorbit despre viziunea unei platforme Ghișeul.ro care să ofere servicii de autentificare sigură oricărui furnizor de servicii publice. „Noi am luat decizia, odată cu intrarea platformei Ghișeul.ro în portofoliul Autorității pentru Digitalizarea României, să transformăm platforma Ghișeul.ro într-un hub la care are acces orice entitate privată. Practic, orice aplicație din România care prestează niște servicii de utilitate publică sau orice aplicație din România care dorește să utilizeze mecanismul de autentificare al platformei Ghișeul.ro, în urma unui audit de securitate, se poate interconecta cu platforma. Pentru moment, aceste servicii sunt gratuite, dar vedem pe viitor", a adăugat Oprea. Costurile de dezvoltare și de menținere a platformei ar putea fi acoperite, în viitor, cu bani care vin din astfel de interconectări.
Oprea a spus că de la începutul anului 2020 s-au înregistrat pe Ghișeul.ro peste 600.000 de utilizatori, după ce, în cei nouă ani de la lansarea sa, pe platformă se înregistraseră 450.000 de utilizatori.
Atestare fiscală digitalizată
„Anul trecut, în România au fost emise peste 11 milioane de certificate de atestare fiscală. Tocmai din acest motiv am ales ca primul flux pe care îl digitalizăm cap-coadă să fie cel al emiterii de certificate de atestare fiscală", a mai spus Octavian Oprea.
Referindu-se la Sistemul Național de Interoperabilitate, Oprea a spus că „instituțiile nu vor mai avea nevoie de copii, nici măcar electronice, ale acelor documente. Vor avea nevoie de confirmarea unor informații cum că acestea se regăsesc în baze de date, iar pentru acest aspect o să dăm live la acest sistem de interoperabilitate în săptămânile ce urmează, cu fluxul prin care instituțiile vor putea accesa electronic certificatele de atestare fiscală pentru primăriile de sector din Municipiul București.”
Legislație europeană și nu chiar
Oleg Roibu, General Counsel eMAG Group a spus că legislațiile din domeniul digital ale statelor membre UE diferă adesea, iar un jucător pe mai multe piețe, cum e eMAG, poate avea dificultăți de adaptare.
„Există mai multe proiecte de armonizare a legislațiilor la nivel european, cu toate acestea evoluția este una lentă. Avem politica pieței unice digitale care a mai rezolvat din probleme. Directivele europene sunt transpuse diferit în diversele state membre. Pentru noi este foarte important să avem un cadru legal predictibil și armonizat. Noi dezvoltăm tehnologie în România și în momentul în care vrei să expui această tehnologie în Bulgaria, Ungaria, Polonia sau în alte țări din regiune ideal ar fi să nu fie nevoie să o adaptezi. În acest sens, mizăm pe instituții și pe statul român în discuțiile la nivel european în direcția armonizării legislative în piața unică”, a spus el.
Oleg Roibu a dat exemplul directivei dedicate comerțului electronic, care datează din anul 2000. „Dacă ne uităm la tehnologia din 2000, foarte multe modele de business nici nu existau. Cred că există intenția la nivelul statelor membre să meargă într-o direcție comună. Nu este un exercițiu ușor. Fiecare stat are obiectivele sale, ” a spus el.
Context
De anul trecut, pe 15 octombrie, este marcată Ziua Națională a Comerțului Electronic, instituită prin Legea 144/2020.
Potrivit expunerii de motive a legii, instituirea acestei zile „reprezintă recunoașterea digitalizării activităților economice și în România, precum și alinierea la conceptul „economie digitală", asigurând un cadru legislativ pentru conștientizarea, informarea și încurajarea unui motor al fenomenului digital, astfel cum a fost conceput și dezvoltat comerțul electronic".
La finalul anului 2020, sectorul comerțului electronic atingea pragul de 5,6 miliarde de euro, potrivit estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), cu 30% mai mult decât în 2019 când valoarea comerțului online a fost estimată la aproximativ 4,3 miliarde de euro. Creșterea a fost cu aproximativ 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pandemiei de COVID-19 care a accelerat ritmul cumpărăturilor online, precum și procentul plăților online prin card. Potrivit estimărilor principalilor jucători, comerțul online va continua să crească și în 2021, cel mai probabil urmând să depășească pragul de 6,5 miliarde de euro la finalul acestui an, notează GPeC, citat de Agerpres.
Înregistrările celor trei paneluri ale Zilei Naționale a Comerțului Electronic pot fi urmărite aici.
Comentarii