Volkswagen va rechema 8,5 milioane de vehicule din Uniunea Europeană după ce autoritățile germane au cerut companiei să remedieze toate mașinile afectate de scandalul emisiilor poluante.

Cele mai multe dintre autovehiculele afectate sunt în Germania, circa 2,4 milioane, în timp ce în România sunt peste 100.000.

Volkswagen a anunțat că va începe în ianuarie 2016 acțiunile de remediere, care pot presupune atât intervenții software, cât și mecanice.

Producătorul va informa clienții ce măsuri sunt necesare pentru vehiculele respective, după ce va dezvolta soluțiile pentru fiecare serie de mașini afectate, soluții care vor fi mai întâi prezentate autorităților.

Cumpărătorii pot verifica pe site-ul Volkswagen dacă vehiculul pe care l-au achiziționat este afectat, doar introducând seria de șasiu, iar aplicații similare au fost dezvoltate pentru toate țările UE, cât și pentru brandurile Seat, Audi și Skoda, care sunt deținute de grupul german. 

În România vânzările scad

Vânzările brandului Volkswagen în România au scăzut cu 30 la sută în septembrie, luna în care a izbucnit scandalul, relatează Mediafax, citând datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA).

Astfel, în România au fost comercializate 716 unități Volkswagen în septembrie, cu 30,6 la sută mai puțin decât în august, și 6.939 de la începutul anului, în urcare cu 9 procente față de primele nouă luni ale lui 2014.

Vânzările totale de autoturisme în România s-au cifrat la 8.159 bucăți în septembrie, în creștere cu 12,6 la sută față de august. În primele nouă luni, s-au vândut aproape 70.000 de mașini, mai mult de jumătate fiind echipate cu motoare diesel.

În cazul Volkswagen, dar și al Skoda – un alt brand al grupului german cu o poziție solidă pe piața românească, ponderea vehiculelor cu motorizare diesel este chiar mai mare decât media pieței, depășind 60 la sută.

Registrul Auto Român a anunțat joi că a primit de la reprezentanța Volkswagen în România, până în prezent, liste cu peste 50.000 de vehicule aparținând mărcilor Audi, Seat, Skoda și Volkswagen destinate comercializării pe plan local echipate cu dispozitive de manipulare a emisiilor, din cele peste 100.000 inventariate de autorități.

Necazurile nu s-au terminat

Volkswagen și-a văzut valoarea companiei scăzând cu zeci de miliarde de euro în zilele imediat următoare dezvăluirilor făcute de autoritățile de mediu din SUA privind existența unor softuri trucate instalate pe mașinile diesel vândute pe piața americană.

În doar câteva zile, scandalul s-a amplificat, după ce producătorul german a recunoscut că softul creat pentru a păcăli testele de emisii poluante este instalat pe mult mai multe mașini decât cele aproximativ 500.000 vândute în SUA. Volkswagen a spus că sunt afectate 11 milioane de vehicule, vândute în întreaga lume.

Dar, în această săptămână, grupul german a dezvăluit existența altui software suspectat că ar putea fi utilizat pentru a păcăli testele de emisii, instalat pe mașinile ce urmau să fie vândute anul viitor în SUA. Volkswagen a menționat că sistemul auxiliar de control al emisiilor în cauză operează diferit față de aplicația software de manipulare aflată în centrul scandalului izbucnit în septembrie și care a fost folosită la modele cu an de fabricație cuprins între 2009 și 2015.

În Italia, autoritățile au percheziționat joi sediile Volkswagen și  Lamborghini, într-o anchetă de fraudă. Autorități din întreaga lume, din Elveția până în China, au lansat investigații asupra produselor companiei germane, sau chiar au blocat vânzările autovehiculelor produse sub brandurile deținute de Volkswagen.

Și totuși, comentează un editorialist Reuters, Volkswagen este un grup suficient de puternic pentru a suporta o pierdere financiară masivă, dacă reușește să-și mențină operațiunile principale pe linia de plutire. Comentatorul estimează că grupul german poate absorbi un impact de până la 70 miliarde de euro, dacă va reuși să producă la fel de mult cash ca până acum, luând câteva măsuri de restructurare, dar nu radicale.

E drept că doar amenda pe care ar putea-o administra autoritățile americane se ridică la 18 miliarde de euro.

Dar autoritățile germane, deși au cerut la rândul lor măsuri serioase de remediere a problemelor dezvăluite, par să trateze cu mănuși situația Volkswagen. 

Au și de ce, de altfel, industria auto dă de lucru la unul din șapte muncitori din cea mai puternică economie europeană și contribuie cu 20 la sută din exporturile totale, adică 300 de miliarde de euro.