Șeful Volkswagen, Martin Winterkorn, a demisionat miercuri, pe fondul scandalului în care este implicat grupul auto, după ce s-a descoperit că folosea în SUA un soft pentru inducerea în eroare a testelor privind emisiile poluante.

"Volkswagen are nevoie de un nou început”, a declarat Martin Winterkorn (68 de ani).
 
El a precizat că a fost "șocat de evenimentele din ultimele zile”, în special de faptul că "abateri pe o scară atât de largă au fost posibile în cadrul grupului Volkswagen".
 
Winterkorn, CEO al grupului din 2007, a susținut că nu are nicio vină pentru ce s-a întâmplat, dar și-a asumat responsabilitatea "pentru neregulile care au fost descoperite la motoarele diesel”.  
 
Die Welt: Berlinul și UE știau de softul folosit în SUA
 
Guvernul Germaniei și Uniunea Europeană aveau cunoștință că grupul auto Volkswagen folosea în Statele Unite un soft pentru inducerea în eroare a testelor privind emisiile, afirmă surse citate de publicația germană Die Welt.
 
Răspunsul a fost interpretat de ecologiștii germani ca fiind o recunoaștere implicită a existenței unor sisteme care diminuează doar emisiile înregistrate cu ocazia testelor. „Guvernul Germaniei ne-a spus în iulie că știa de utilizarea acelui soft în Statele Unite; în plus, știau că acest sistem se folosește la o scară extinsă.
 
Guvernul german colabora cu industria auto, dar nu pentru reducerea nivelului emisiilor, ci pentru a se asigura că măsurarea emisiilor îndeplinește standardele în graficele oficiale”, a declarat Oliver Krischer, vicepreședintele Partidului german al Verzilor, citat de cotidianul The Guardian.

Potrivit Die Welt, în afară de Guvernul german, și Comisia Europeană ar fi știut de folosirea unor sisteme de inducere în eroare a testelor privind emisiile de oxizi de nitrogen (NOx).

Atât Guvernul Germaniei, cât și Uniunea Europeană au respins acuzațiile.

„Am spus foarte clar: acuzațiile Partidului Verzilor sunt false și inadecvate”, a declarat Alexander Dobrindt, ministrul german al Transporturilor.

Agenția americană pentru Protecția Mediului (EPA) a acuzat, la sfârșitul săptămânii trecut, grupul auto Volkswagen că a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetățeni americani la gaze poluante. 

Anunțul agenției americane a declanșat un scandal de proporții, existând suspiciuni că sistemele în cauză ar fi ajuns și pe alte piețe în afara celei americane, dar și că intervenția Volkswagen nu ar fi singulară în industria auto.

Cu toate acestea, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a anunțat, miercuri, că analizează cu mare atenție scandalul în care este implicată Volkswagen, dar că acesta ar putea fi un caz izolat.

În acest context, producătorul auto german Volkswagen își vede visurile de a deveni numărul unu mondial foarte aproape de năruire, după ce a admis că a folosit un software pentru a falsifica rezultatele testelor de emisii ale unor modele cu motoare diesel în SUA.

 

  • Volkswagen pune deoparte 6,5 miliarde de euro după ce a admis că a înșelat autoritățile americane
  • 11 milioane de vehicule afectate, spune grupul german
  • Investigația de la Volkswagen se poate extinde la întreaga industrie auto europeană
  • Credibilitatea producătorilor germani pusă la îndoială

 


Anunțul autorităților de mediu din SUA, care vor declanșa o investigație mult mai amplă în urma căreia Volkswagen riscă amenzi de până la 18 miliarde de euro, a avut efectul unui bulgăre de zăpadă ce a declanșat o avalanșă în rândul producătorilor auto.

Acțiunile marilor producători auto europeni au înregistrat scăderi puternice la bursă – nu atât de mari ca cele ale Volkswagen, care au pierdut 20 la sută marți după un declin de 19 la sută în ședința de luni – pe măsură ce oficiali din mai multe state UE au cerut, la rândul lor, o anchetă la nivelul Uniunii.

Vineri, Agenția de Protecție a Mediului din SUA (EPA) a anunțat că mașini diesel produse de Volkswagen au emisii mult mai mari decât cele rezultate în urma testării oficiale și că software-ul instalat pe mai multe automobile ar putea fi conceput special pentru a păcăli autoritățile. Potrivit EPA, 482.000 de mașini cu motoare diesel neconforme au fost vândute începând cu 2008.

Volkswagen a anunțat, marți, că discrepanțele se referă numai la un anumit model de motor și că lucrează intens pentru a elimina aceste deviații prin metode tehnice. În plus, a solicitat dealerilor săi americani stoparea vânzărilor pentru modelele în cauză. 

Grupul a pus deoparte 6,5 miliarde de euro, constituind un provizion ce va afecta rezultatul financiar din trimestrul al treilea, pentru a acoperi lucrările de service și pentru „alte eforturi de a recâștiga încrederea clienților noștri”, a spus grupul într-un comunicat dat marți publicității, menționând însă că suma ar putea fi reevaluată ca urmare a investigațiilor în derulare.


Aproximativ 11 milioane de automobile comercializate la nivel mondial sunt echipate cu tipul respectiv de motor – vehicule vândute sub brandul VW, respectiv VW Jetta, Beetle, Golf și Passat și Audi (modelul A3).

În urma anunțului autorităților americane, landul Saxonia Inferioară – care controlează 20 la sută din drepturile de vot în cadrul Volkswagen – a cerut o analiză amănunțită, având în vedere că scandalul umbrește datele de emisii comunicate de toți producătorii, scrie Wall Street Journal.

Guvernul francez a cerut o examinare la nivel european, prin vocea ministrului de finanțe, în timp ce ministrul de transport din Italia a spus că va lansa propria sa investigație în încercarea de a afla dacă vreuna dintre mașinile în cauză a fost vândut în țara sa. Și Coreea de Sud a anunțat o investigație proprie, în timp ce autoritățile din Marea Britanie solicită Comisiei Europene să aibă o abordare proactivă în acest scandal, cerând acțiuni la nivel european pentru teste mai precise care să reflecte condusul în condiții normale de trafic, potrivit BBC.

Există îngrijorări că, la fel ca în cazul scandalului Libor de manipulare a dobânzilor interbancare în care mai întâi a fost acuzată Barclays pentru ca apoi să fie incluse și alte bănci de investiții de top, falsificarea datelor privind emisiile să nu fie limitate la Volkswagen, comentează CNBC.

Scandalul afectează în mare măsură reputația industriei auto germane, cunoscută pentru standardele ridicate de calitate și eficiență. Unul din șapte angajați din cea mai mare economie europeană are legătură cu industria auto, potrivit WSJ. Ca urmare, nu este de mirare că unele din primele reacții au venit chiar din partea oficialilor germani. „Aștept din partea VW dezvăluiri complete despre cum și la ce scară astfel de manipulări au avut loc”, a spus Jochen Flasbarth, ministrul adjunct al mediului, în timp ce cancelarul Angela Merkel a cerut „transparență deplină” din partea companiei pentru a clarifica situația.

Nici clienții grupului german nu au întârziat să reacționeze. Deși pe pagina de Facebook a Volkswagen, ultima postare oficială datează de la sfârșitul săptămânii trecute - un spot video - numeroși utilizatori ai rețelei de socializare au lăsat companiei comentarii furioase. „Rușinos! Sunt foarte dezamăgită!”, „Regulile pe care le-a încălcat Volkswagen aveau ca scop protejarea mediului! Rușine, Volkswagen!”, „Și toți cei care nu vă sunt clienți pot să se sufoce cu fumul de la motoarele voastre nenorocite? Ar trebui să vă cereți scuze întregii lumi, nu doar clienților!” - sunt doar câteva dintre comentariile lăsate pe pagină.


În primele șase luni, Volkswagen a fost producătorul auto cu cele mai mari vânzări la nivel mondial, depășind Toyota, care a fost la rândul său implicat în mai multe scandaluri legate de siguranța vehiculelor sale în ultimii ani. Anul trecut, Volkswagen a livrat 10,137 milioane de vehicule sub cele 12 branduri ale sale, cumulând o cotă de 12,9 la sută din piața auto mondială.