Ziua Z pentru GDPR. Ce recomandă Comisia Europeană
Normele ferme de protecție a datelor reprezintă baza pentru o piață unică digitală funcțională și pentru prosperitatea economiei online, apreciază comisarul european Andrus Ansip, vicepreședinte pentru piața unică digitală.
Două treimi dintre europeni se declară îngrijorați de modul în care le-au fost tratate datele personale și au sentimentul că nu controlează informațiile pe care le furnizează online. Ca urmare, Uniunea Europeană a pornit o reformă majoră a cadrului de protecție a datelor ce a rezultat în noul Regulament general privind protecția datelor (RGPD sau GDPR).
Noile reguli se aplică de vineri, 25 mai. Comisia a anunțat că va sprijini atât autoritățile pentru protecția datelor cât și companiile din statele membre, astfel încât să asigure aplicarea în mod eficace a normelor.
Potrivit unui comunicat al Executivului european, Comisia a alocat 1,7 milioane de euro pentru a cofinanța formarea de profesioniști în domeniul protecției datelor și 2 milioane de euro pentru a sprijini autoritățile naționale de protecție a datelor să vină în întâmpinarea companiilor, în special a IMM-urilor, precum și a persoanelor fizice.
„Noile norme ale Europei privind protecția datelor vor deveni realitate mâine. Viața privată a europenilor va fi mai bine protejată, iar companiile vor beneficia de un set unic de norme la nivelul întregii UE”, a spus Andrus Ansip, vicepreședinte Comisiei pentru piața unică digitală.
„Normele ferme de protecție a datelor reprezintă baza pentru o piață unică digitală funcțională și pentru prosperitatea economiei online. Noile norme garantează că cetățenii pot avea încredere în modul în care datele lor sunt utilizate și că UE poate să valorifice la maximum posibilitățile oferite de economia bazată pe date”, a adăugat comisarul european.
Ansip a adăugat că scandalurile recente legate de date au confirmat faptul că prin adoptarea de norme mai stricte și mai clare cu privire la protecția datelor Comisia a făcut „ceea ce trebuie în Europa”.
Věra Jourová, comisarul european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a evidențiat valoarea datelor și a punctat că, prin implementarea noilor reguli de protecție a acestora, europenii pot redobândi controlul asupra datelor proprii.
„Datele cu caracter personal sunt aurul secolului XXI. Și, practic, ne lăsăm datele pe oriunde trecem, mai ales în mediul digital. Iar, astăzi, când este vorba de datele cu caracter personal, oamenii sunt pierduți într-un ocean”, a spus Jourova.
„Odată cu noile norme, europenii vor redobândi controlul asupra propriilor date. Acum avem o opțiune și putem decide ce se întâmplă și cine poate să dețină date, precum și ce tip de date. Aveți dreptul să puneți această întrebare, iar companiile sunt obligate să vă răspundă. De asemenea, vă puteți recupera datele în cazul în care părăsiți sau schimbați serviciul”.
Potrivit regulamentului, companiile care colectează datele au obligația să asigure securitatea datelor personale și utilizarea acestora în mod legal.
„În plus, noile norme au început să instituie un standard global pentru protecția vieții private. Acestea vor contribui la restabilirea încrederii de care avem nevoie pentru a reuși în economia digitală globală”, a concluzionat Vera Jourova.
Prezentarea principalelor inovații și a noilor oportunități
- Un set unic de norme la nivelul întregului continent, care garantează securitatea juridică pentru întreprinderi și același nivel de protecție a datelor în întreaga UE pentru cetățeni.
- Se aplică aceleași norme tuturor societăților care oferă servicii în UE, chiar dacă acestea își au sediul în afara UE.
- Drepturi noi și consolidate pentru cetățeni: dreptul la informare, la acces și dreptul de a fi uitat sunt consolidate. Un nou drept la portabilitatea datelor le permite cetățenilor să își transfere datele de la o societate la alta. Acest lucru le va oferi societăților noi oportunități de afaceri.
- O mai bună protecție împotriva încălcării securității datelor: o societate care se confruntă cu o încălcare a securității datelor, ceea ce expune persoanele fizice la riscuri, trebuie să notifice acest lucru autorității pentru protecția datelor în termen de 72 de ore.
- Norme stricte și amenzi disuasive: toate autoritățile pentru protecția datelor vor avea competența de a aplica amenzi de până la 20 de milioane de euro sau, în cazul unei societăți, amenzi în valoare de 4% din cifra de afaceri anuală.
Sursa: Comisia Europeană
Comentarii