Judecător și fost membru CSM, cu peste 20 de ani de experiență în domeniu, Alexandru Șerban ne explică importanța respectării legii și implicarea civică.

EURACTIV.ro: Cât de timpuriu ar trebui introdusă educația juridică în școlile din România? E prea devreme în gimnaziu, e prea târziu în liceu?

Alexandru Șerban: Consider că elemente de educație juridică trebuie introduse în școală încă din gimnaziu. Desigur, ar fi necesar ca discuția să fie purtată la nivelul vârstei elevilor, însă nu trebuie uitat faptul că acum copiii și tinerii au acces la informații foarte ușor, dețin deja unele cunoștinte sau (vagi) repere despre acele aspecte judiciare ce ajung la știri. Ulterior, în liceu, când deja vorbim despre un grad de maturizare a tinerilor, educația juridică ar putea fi continuată cu alte aspecte și mai concrete, mai detaliate, punând accentul și pe aspecte practice, precum și pe chestiuni întâlnite de tineri în viața de zi cu zi.  

EURACTIV.ro: De la 14 ani, odată cu obținerea buletinului, copiii nu știu, de regulă, că pot răspunde penal pentru anumite fapte. Cât de importantă este respectarea regulilor?

Alexandru Șerban: Respectarea regulilor este foarte importantă. Și acest lucru trebuie învățat de mic, din familie și din școală. Regulile trebuie respectate nu neapărat de frica sancțiunilor (deși trebuie conștientizate și acestea), cât mai ales pentru că în acest fel se asigură exercitarea de către toți cetățenii a drepturilor lor, fără a încălca drepturile celorlalți. Să ne gândim că ne-ar plăcea tuturor să nu călcăm în gunoaie și mizerii pe stradă; aceasta pornește de la o conduită simplă a fiecăruia dintre noi, de a arunca gunoaiele la coș, nu pe jos. Acesta este doar un exemplu, dar așa funcționează regulile.

EURACTIV.ro: Lipsa informațiilor juridice sau legislative ne face cetățeni vulnerabili și uneori, mai ușor de manipulat. Cum devenim cetățeni activi, mai informați și mai implicați?

Alexandru Șerban: Cred că implicarea ar putea fi îmbunătățită prin încurajarea tinerilor, încă din școală, să participe la proiecte de voluntariat și la activități derulate de ONG-uri. De asemenea, copiii și tinerii trebuie încurajați să se informeze despre drepturile lor (dar și despre responsabilități).

EURACTIV.ro: Ați interacționat direct cu elevii de gimnaziu. Cum vi s-au părut? Au fost receptivi? Le-a fost dificil să înțeleagă conceptele de stat de drept, democrație, corupție, egalitatea în fața legii, captura statului?

Alexandru Șerban: Copiii au fost foarte receptivi, unii dintre ei mai activi, alții poate mai rezervați. Dar toți mi s-au părut a fi foarte interesați de subiectele discutate. Conceptele abstracte nu sunt ușor de înțeles. Dar, dacă sunt explicate într-un limbaj familiar, pot fi înțelese.

EURACTIV.ro: Cum îi convingem pe copii să se implice civic?  

Alexandru Șerban: Copiii sunt atrași acum de ceea ce este dinamic și interesant. Cred că trebuie atrași în activități, la început poate în jocuri, care să îi obișnuiască cu implicarea civică. Exemplul personal al părinților și al profesorilor în acest sens este esențial.