Cîmpeanu: Calitatea actului educațional a scăzut foarte mult; greu de crezut că vom putea recupera
Cele mai afectate: categoriile defavorizate (UNICEF). Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat că a scăzut foarte mult calitatea actului educațional în România și că este greu de crezut că se vor putea recupera toate aceste pierderi chiar.
"Da, cu siguranță calitatea actului educațional a scăzut foarte mult și nu numai în România. A scăzut din motive structurale, predarea online în sine generează pierderi; și din motive circumstanțiale, cum ar fi: dificil acces la internet, acces dificil la echipamente și astfel de lucruri circumstanțiale. Ambele categorii de cauze au generat pierderi foarte mari, pierderi care vor trebui să fie recuperate în cea mai puternică măsură cu putință. De aceea am inițiat acel program de acțiuni remediale, pe care îl vom monitoriza îndeaproape, pentru că aceste ore remediale, pentru care am creat cadrul legal și am identificat sursele financiare, să-și producă efectele, în sensul recuperării acestor pierderi, care nu sunt contestate, sunt mari și foarte mari. Ele sunt neuniforme, mai mari într-o zonă, mai mici într-o altă zonă. Sunt diferențe între școli, sunt diferență între clasă și sunt diferențe între elevi", a afirmat ministrul Cîmpeanu la Realitatea Plus, citat de Agerpres.
El a adăugat că "este foarte greu de crezut că vom putea recupera tot" și că se va încerca să se recupereze "cât mai eficient și cât mai mult", însă a subliniat că în acest proces de recuperare este nevoie de prezența fizică, deoarece nu se poate recupera în online ce s-a pierdut tocmai în online.
Un raport UNICEF (2020) arăta că efectele se vor simți pe termen lung și vor fi mai accentuate în rândul categoriilor defavorizate.
"Pandemia a afectat profund educația și a agravat inechitățile sociale existente în regiune." arată un raport UNICEF (2020).
Copiii din familii cu venituri reduse, copiii care locuiesc în zonele rurale cu infrastructură deficitară, copiii din cadrul minoritățiloretnice și lingvistice, copiii cu dizabilități, copiii migranți și refugiați, copiii aflați în conflict cu legea, copiii și tinerii care nu frecventează instituțiile educaționale, băiețiiși fetele care locuiesc în condiții dificile sau în cămine abuzive se confruntau deja cu bariere semnificative pentru participarea la educație și învățare și aveau parte de educație și de avantaje sociale mai redusedecât cei de aceeași vârstă.Școlile nu sunt doar un loc pentru educațiea cademică, ci și pentru învățarea abilităților sociale și emoționale, interacțiune și sprijin social. Închiderea școlilor nu numai că a perturbat procesul de educațiea copiilor, ci și accesul la mese oferite în cadrul școlii, sprijin pentru bunăstare și referire la servicii medicale și sociale de bază." arată raportul UNICEF.
"Am insistat foarte mult încă de la preluarea mandatului pe interesul major al Ministerului Educației pentru deschiderea școlilor în format fizic, fără a neglija starea de sănătate. Am insistat pentru dreptul la educație alături de dreptul la sănătate. Am insistat pentru echilibru între articolul 32 și 34 din Constituție (...) Pentru a recupera pierderile suferite de predarea online e nevoie de prezență fizică. Cred că suntem de acord cu toții că dacă ai pierdut ceva din cauză de online, nu are rost să încerci să recuperezi acel ceva pierdut tot în online. Deci de asta este un motiv în plus pentru prezența fizică în școli", a argumentat ministrul Educației.
Cîmpeanu s-a referit în acest sens la exemplul copiilor de la clasa pregătitoare care au trebuit să învețe în online jumătate din alfabet.
"Gândiți-vă că sunt 168.000 de elevi în clasa pregătitoare și tot atâția în clasa I și că jumătate din alfabet a fost învățat cu dificultate. Deci să plecăm cu începutul. Nu-și dorește nimeni ca și cea de a doua jumătate a alfabetului să fie învățată tot online sau să fie neînvățată, pentru că e dificil să înveți un copil să facă literele în online. De aceea, grădinițele și învățământul primar, inclusiv clasa pregătitoare sunt deschise, vor fi deschise în oricare scenariu: verde, galben sau roșu, sub unu la mie, între unu și trei la mie, peste trei la mie, dar nu mai mult de șase la mie, pentru că atunci intră toată localitatea în carantină", a mai menționat ministrul Sorin Cîmpeanu.
Comentarii