Cum poate statul operaționaliza, în cel mai scurt timp, școlile-pilot pentru un nou model național de curriculum, carieră didactică și management educațional a fost tema dezbaterii organizate recent de Societatea Academică din România (SAR).

„Este un moment excelent ca una, două, trei școli să pornească pilotările în septembrie 2021. Sunt școli care au propuneri de pilotare pe ciclurile de gimnaziu. Școli pregătite să înceapă clase a cincea noi”, a declarat Marian Staș, expert în educație și principalul promotor al ideii de „Școli-pilot” în România. Acestea ar putea însemna pregătirea sistemului pentru reforma școlară și a modului în care școala este guvernată.

Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educației, a anunțat că 20 de școli au solicitat să își poată organiza activitateta după un curriculum oferit de școală, să își organizeze activitatea pe arii de învățare, și nu pe discipline, iar elevii să își poată exprima opțiuni. 

Încă de acum zece ani, Legea educației naționale nr. 1/2011 permite funcționarea unor școli-pilot, experimentale și de aplicatie, în vederea pilotării unor noi modele de curriculum, carieră didactică și management școlar.

Acesta este un pas esențial pentru o reformă reală care să asigure educație de calitate pentru fiecare copil, potrivit participanților la dezbatere.

În 2020 au fost adoptate cele două acte normative necesare demarării procesului de pilotare, Hotărârea de Guvern nr. 559 și Ordinul de ministru nr. 4811, însă de atunci este bătut pasul pe loc. Principalele probleme din cauza cărora nu s-au putut implementa proiectele sunt reprezentate, în mare parte, de lipsa finanțării.

Aceasta nu poate fi efectuată decât de către stat, care încă nu a alocat un buget pentru proiectele legate de „Școlile-pilot”. Salariile pentru profesorii care vor face parte din proiect a fost adăugat în PNRR, iar daca acesta va fi aprobat, se va putea începe implementarea noilor școli.

O altă piedică în fața reformei școlare o reprezintă legislația din țara noastră. Radu Szekely, secretar de stat al Ministerului Educației, a declarat că proiectele încă nu au fost demarate deoarece este nevoie de schimbări legislative pentru încadrări diferențiate ale școlilor.

De asemenea, secretarul de stat a mai spus că, în acest moment, au fost înregistrate 20 de cereri la Ministerul Educației pentru școli-pilot, iar cele mai multe dintre ele se referă la descentralizarea curriculară, cu alte cuvinte, creșterea autonomiei școlilor.

Pe de altă parte, Ligia Deca, consilier prezidențial, Departamentul de Educație și Cercetare, Administrația Prezidențială (TBC), a declarat că, în prezent, unele lucruri nu necesită o schimbare legislativă. De asemenea, pot exista planuri de reglementare diferite în funcție de județ sau de școală.