„Cetățenia activă contra statului capturat. Ghid pentru profesori - 10 lecții de educație civică și juridică pentru gimnaziu" e o colecție de povești și principii, explicate pe înțelesul elevilor, și realizat pentru profesorii de gimnaziu.

Ghidul cuprinde zece lecții aplicate despre principii - stat de drept, independența justiției, egalitate în fața legii, drepturi - libertatea conștiinței și libertatea de exprimare, administrație eficientă și corectă, fenomene problemă în societate - abuz de putere, corupție, captura statului și implicare – responsabilitate civică, responsabilitate politică, implicare în viața comunității, implicare în viața politică.

Ele sunt astfel structurate încât să ofere oricărui învățător, profesor sau diriginte, indiferent de specializarea sa, noțiuni, elemente dar și câteva instrumente prin care la o oră de educație civică, în programele de „Școală după școală” sau în lecții practice din programul „Școala Altfel” să poată fi predate și astfel de lecții. 

Ghidul este însoțit de zece animații video cu personaje aflate în diferite situații, gândite și povestite pe înțelesul elevilor de gimnaziu. În funcție de vârsta elevilor și de experiențele lor anterioare lecțiile pot fi adaptate de către profesori. 

Această colecție de animații și lecții despre statul de drept vine să completeze și să susțină alte inițiative, cele mai multe venite dinspre societatea civilă, la care au aderat judecători, procurori, polițiști, activiști sau profesori, prin care educația civică sau chiar educația juridică – ca materie opțională – să poată să le ofere elevilor noțiuni și discuții despre societate, implicare, lege, supremația legii, justiție, independența justiției, drepturi fundamentale, stat, funcționarea statului și altele. 

Ghidul complet este disponibil în limbile română și engleză și poate fi descărcat în format PDF. 

Conținutul acestui ghid a fost realizat în proiectul Explaining State Capture to School Pupils through Smart Animations al Asociației Digital Bridge (EURACTIV România) de către Centrul Român de Politici Europene (CRPE), cu sprijinul Open Society Foundation.