Guvernul își încearcă norocul din nou cu pandemia, iar Parlamentul demonstrează cum poate bloca totul.

Din când în când, „statul” își propune să arate deschidere spre cetățean, dar - de cele mai multe ori - diversele instituții își dau cu stângul în dreptul și orice efort este strivit de ineficiență.

Discuțiile din ultimele zile pe tema datelor „secrete” privind centrele „paralele” de vaccinare stârnesc hohote de râs, dar publicul amuzat trebuie să realizeze că toți cei implicați sunt plătiți din bani publici și își pierd timpul cu false probleme. În schimb, toți mestecă pompos cuvântul „transparență”, de la ministrul care doarme pe banchetă și nu realizează pe cine are în subordine la premierul și ministrul sănătății care vor să lase impresia că e armonie între ei, deși relația lor pârâie din toate încheieturile.

Dar secretele de stat din Lehliu-Gară și contrele dintre diversele instituții nu fac decât să îngreuneze misiunea statului de a oferi servicii către cetățeni. În același timp, la câteva zile de la declanșarea așa-zisului scandal, tot mai mulți încearcă să-și găsească justificări - de la semnături pe documente oficiale la explicații privind organizarea circuitelor de vaccinare.

Dar nimeni nu a oferit până acum o explicație credibilă privind rateurile statului român în a-și proteja cei mai vulnerabili cetățeni în timp ce alții mai în putere s-au vaccinat deja. 

În același timp, guvernul își forțează norocul, anunțând unele restricții care nu au mai nimic de-a face cu focarele epidemiei, încercând să ne convingă că virusul va fi mult mai bine controlat dacă intrăm în casă cu o oră mai devreme. Asta, după ce președintele Klaus Iohannis și-a consultat globul de cristal și a anunțat că nu se pune problema de lockdown de Paști.

Dar, cumn spuneam, statul face tot posibilul pentru a-și da cu stângul în dreptul. Parlamentul a descoperit, în sfârșit, o ordonanță de urgență de acum cinci ani care stabilea o nouă companie care să se ocupe de construcția de autostrăzi. MInistrul Cătălin Drulă a anunțat triumfător că, ce să mai, acum o să înceapă revoluția în materie de drumuri. Mă rog, ministrul caută acum manageri, vrea să angajeze experți etc - deci, probabil, cel puțin un an pierdut cu „operaționalizarea” CNIR până când va începe efectiv „să creioneze viziunea de dezvoltare a acesteia pentru a livra proiectele din Master Planul de Transport al României”. Știm doar cu toții că la strategii suntem buni, la implementare scârțâie însă lucrurile.

Nu-i nimic însă, pentru că același Parlament vrea oricum să întârzie adoptarea planului care ar aduce finanțarea pentru autostrăzile mult-visate. Șeful PSD, Marcel Ciolacu, a pornit o cruciadă personală cu bugetul UE și Planul Național de Redresare și Reziliență, amenințând că va bloca în Parlament aprobarea contribuției României la bugetul UE. Dar acest act instituie și modificarea resurselor UE, care ar primite Comisiei Europene să se împrumute de pe piețele financiare pentru banii destinați programelor de redresare economică, astfel că neratificarea acordului în oricare stat membru duce la blocarea planului de 750 de miliarde de euro al UE.

În același timp, cerința PSD este oarecum neclară - Ciolacu vrea ca Parlamentul să aprobe PNRR, dar nu prin vot, și cere prezentarea acestuia, în condițiile în care premierul a spus că planul va fi prezentat public în câteva zile, când guvernul va finaliza negocierile asupra lui.

În alte știri:

UE primește vaccinuri suplimentare

Începe Conferința pentru viitorul Europei

Proiect de lege privind cooperarea nucleară cu SUA

Mai multe locuințe construite în România

Șomaj în creștere