Politicienii au invocat în susținerea comasării alegerilor faptul că acest mecanism este folosit și de alte țări europene.

Inițial, premierul Marcel Ciolacu a dat exemplul Irlandei și Belgiei, iar ulterior a declarat că sunt 9 țări în această situație.

Expert Forum a criticat deja comasarea alegerilor locale cu cele europarlamentare, din numeroase motive, care țin de legislație, practică și principii constituționale. Deși există și aspecte pozitive, cele negative sunt mai multe și înclină balanța decisiv în direcția necomasării alegerilor.

Un aspect pozitiv, ar fi de exemplu, faptul că am reveni la calendarul normal pe care îl aveam pentru alegerile locale înainte de pandemie când alegerile locale se organizau în luna iunie. Este posibil ca participarea la alegerile europarlamentare să crească și ea în contextul comasării. Dar partidele mari, tradiționale ar avea de câștigat, în detrimentul partidelor mici, cu agende locale. Nu în ultimul rând, deși s-a invocat scăderea costurilor de organizare a alegerilor, reiterăm că în conformitate cu legislația în vigoare vor trebui organizate secții de votare separate pentru locale și europarlamentare, fapt care nu va conduce la scăderea costurilor.

Dimpotrivă, organizarea de secții separate va agrava problemele privitoare la spațiile insuficiente, la dificultatea de a identifica resursele umane necesare. În plus există un risc semnificativ de confuzie în rândul alegătorilor cu privire la procesele electorale care se desfășoară concomitent.

În acest context, EFOR a consultat calendarul electoral din 2024 și a analizat câteva exemple de țări unde alegerile europarlamentare au loc în paralel cu cele locale sau regionale. Aceste material nu este un studiu complex și foarte detaliat, ci mai degrabă un răspuns rapid la pozițiile exprimate de partidele politice.

Câteva concluzii:

EFOR a identificat șapte țări unde alegeri locale sau regionale au loc în paralel cu cele europarlamentare.

În mai multe dintre aceste țări, legislația nu pare să fi fost modificată cu doar câteva luni înaintea alegerilor, precum se întâmplă în România. În nici un alt stat nu s-a luat decizia de comasare arbitrar, în premieră pe 2024 și cu 4 luni înainte.

În unele țări reglementările care stabilesc organizarea alegerilor în aceeași zi se regăsesc în Constituție.

Există puține exemple (cel mai aproape fiind Ungaria și parțial Italia) unde alegerile se organizează pentru un număr semnificativ de poziții din administrația locală.

În state precum Malta, Belgia sau Irlanda nu se organizează alegeri pentru primari.

Unele țări, precum Italia sau Germania, organizează alegeri locale constant, pentru un număr limitat de administrații locale la fiecare runda, nu doar o singură dată la patru-cinci ani, pentru toată țara.

În cele mai multe țări perioadele de desfășurare a alegerilor sunt aceleași de mulți ani și se întâmplă să se suprapună uneori peste europarlamentare. Deci nu au fost neapărat luate decizii în sensul de a muta data alegerilor special pentru anul 2024.

Cel mai apropiat caz de cel românesc pare a fi Ungaria. Motivele comasării sunt similare, dar acolo Constituția a fost schimbată în 2022 pentru alegerile din 2024. Chiar dacă modificarea a fost făcută din timp, există critici privind efectele negative pe care le vor aduce aceste schimbări. Ungaria va mai avea mandate suprapuse la primari după alegerile din iunie (cei in funcție mai stau 3 luni până intra ceilalți), o inovație FIDESZ pentru care sunt criticați de opoziție și observatori externi.