Ambasadorii la UE au aprobat vineri un acord politic provizoriu la care s-a ajuns cu Parlamentul European la 12 iulie cu privire la o propunere de revizuire a Regulamentului Aarhus.

Regulamentul Aarhus stabilește modul în care UE și statele sale membre pun în aplicare Convenția internațională de la Aarhus, al cărei obiectiv este de a garanta accesul la informație, participarea publicului la luarea deciziei și accesul la justiție în probleme de mediu.

Acordul provizoriu este supus aprobării ambelor instituții, după care va fi adoptat în mod formal prin procedura legislativă ordinară.

Scopul propunerii este de a se asigura că UE respectă pe deplin convenția în ceea ce privește dreptul publicului la revizuirea actelor administrative. Acestea sunt acte fără caracter legislativ adoptate de o instituție sau de un organ al UE, care au efecte juridice și externe și conțin dispoziții care, datorită efectelor lor, pot contraveni dreptului mediului.

Ce au convenit negociatorii Consiliului și Parlamentului European:

 

  • să extindă calitatea procesuală activă în plus față de ONG-uri, permițând astfel altor membri ai publicului să solicite reexaminări interne ale actelor administrative în anumite condiții. Membrii publicului trebuie fie să demonstreze că presupusa încălcare a dreptului mediului afectează drepturile lor și că, în comparație cu publicul larg, sunt afectați în mod direct de o astfel de încălcare; fie să demonstreze existența unui interes public suficient și că cererea este susținută de cel puțin 4 000 de membri ai publicului care își au reședința sau sunt stabiliți în cel puțin 5 state membre, cu cel puțin 250 de membri ai publicului fiind rezidenți sau stabiliți în fiecare dintre statele membre respective. În ambele cazuri, membrii publicului sunt reprezentați de un ONG sau de un avocat;
  • să includă în domeniul actelor administrative dispozițiile actelor administrative care necesită măsuri de punere în aplicare la nivel național sau la nivelul Uniunii;
  • să nu se elimine din regulament exceptarea actelor administrative privind ajutoarele de stat (această chestiune de conformitate face obiectul unei alte cauze aflate pe rolul Comitetului pentru examinarea respectării dispozițiilor Convenției de la Aarhus);
  • să impună instituțiilor și organelor UE obligația de a publica cererile de reexaminare și deciziile cu privire la acestea.