Parlamentul European a convenit asupra unui pachet amplu de reforme ale regulilor sale interne. Acest lucru vizează procesul legislativ, funcțiile bugetare și activitățile plenare, a confirmat joi un înalt oficial parlamentar pentru EURACTIV.

Reformele au fost propuse și elaborate de un grup de lucru care implică parlamentari și administrația Parlamentului European. La o întâlnire care a avut loc miercuri (6 decembrie), liderii grupurilor și președinta PE, Roberta Metsola, au aprobat întregul pachet.

Cu această aprobare a început implementarea reformelor. În funcție de propunere, sesiunea plenară sau alte instituții ale Parlamentului European sunt incluse în proces. Acest lucru poate duce la modificări minore ale procesului.

Reformele vizează procesul legislativ, funcțiile de control, sarcinile bugetare și așa-numitele „competențe de demitere”, procedură de evaluare a modului în care instituțiile și agențiile UE și-au îndeplinit sarcinile în utilizarea bugetului comunitar. De asemenea, sunt afectate funcționarea sesiunii plenare parlamentare și relațiile cu partenerii externi.

„De la alegerea mea, am făcut din modernizarea Parlamentului European unul dintre principalele mele obiective. Am muncit din greu la aceste măsuri care vor face această casă mai eficientă. Odată implementate aceste reforme, Parlamentul European va avea o bază mult mai puternică din următoarea perioadă legislativă”, a declarat Metsola pentru EURACTIV.

Amploarea reformelor

Reformele urmăresc să reducă birocrația și timpul pierdut în activitatea zilnică a Parlamentului.

De asemenea, Parlamentul European speră să aibă or voce mai puternică în negocierile cu miniștrii UE în cadrul Consiliului, ca instituție legislativă.

”Deputații au remarcat că fragmentarea competențelor și a competenței legislative, precum și procedurile greoaie și consumatoare de resurse din cadrul Parlamentului îngreunează inutil procesarea propunerilor legislative, împiedică activitatea legislativă propriu-zisă și uneori chiar slăbește acest lucru - de negociere a Parlamentului în relațiile cu Consiliul și Comisia”, potrivit unui document consultat de EURACTIV, care stabilește principalele puncte de reformă.

După ce Comisia Europeană, care este singura instituție a UE ce poate depune propuneri legislative, publică o inițiativă, Parlamentul și Consiliul își stabilesc poziția față de dosar și apoi negociază o poziție comună în așa-numitele triloguri.

Reforma va concentra competențele Parlamentului în jurul a mai puțini deputați europeni, precum și va acorda mai multe competențe procedurale administrației PE, au declarat pentru EURACTIV mai multe surse din grupurile politice ale Parlamentului, sub condiția anonimatului.

Procesul legislativ

Comisiile reprezintă nucleul puterii Parlamentului European în procesele legislative, deputații europeni numiți ca președinți de comisii sau raportori pentru dosare individuale jucând de obicei un rol cheie în elaborarea și negocierea legilor.

Comisiile sunt, de asemenea, în centrul acestei reforme generale, care va schimba radical modul în care deputații europeni își desfășoară activitatea legislativă.

E posibil să fie create comisii ad-hoc cu competențe legislative „ca ultimă resursă” pentru anumite cazuri.

În prezent, Parlamentul are „comisii speciale temporare” pentru teme specifice, care gestionează doar rapoarte, rezoluții și alte proceduri inițiate de deputați europeni – și nu proceduri legislative.

Procedura comisiilor mixte va fi „simplificată” cu o implicare maximă a trei comisii. Pentru fiecare reuniune va fi un președinte, un raportor și un raportor alternativ pentru fiecare comisie implicată.

Opiniile – care sunt evaluări neobligatorii din punct de vedere juridic cu privire la un anumit act legislativ – nu vor fi permise în mod implicit, dar vor fi acceptate atunci când membrul are cunoștințe bune în legătură cu o chestiune.

De asemenea, Parlamentul va „raționaliza controlul și punerea în aplicare a priorităților politice”, solicitând date mai „structurate” și „de înaltă calitate” de la Comisia Europeană, în special cu privire la viitoarele inițiative legislative sau negocieri ale acordurilor internaționale.

Pașii urmatori

O procedură diferită pentru descărcarea de gestiune este deja prevăzută în acest pachet de reforme. Cu toate acestea, mai multe detalii despre modul în care se va schimba vor fi discutate de grupurile politice în următoarele luni.

Accentul principal este pus pe procedura de descărcare de gestiune a Comisiei Europene, în timp ce descărcarea de gestiune a agențiilor, fără probleme speciale în execuția bugetară, ar trebui votată pe o singură procedură de descărcare de gestiune.

Un alt punct de discuție va fi votul de descărcare de gestiune a bugetului intern al Parlamentului European. Potrivit propunerii, bugetul Parlamentului European va fi discutat la nivel de comisie și nu va mai fi prevăzută o procedură de descărcare de gestiune în plen. În cazul în care au vreo îngrijorare cu privire la execuția bugetului Parlamentului, deputații europeni pot vota o rezoluție.

Documentul propune „gruparea” comitetelor permanente pe „domenii de politică în clustere de comisii”, care sunt formațiuni nepermanente fără competențe legislative care urmăresc să faciliteze cooperarea între comisii.

Clusterele, care ar urma să fie definite la începutul fiecărui mandat legislativ, nu vor fi formațiuni permanente, ci „activate doar la nevoie”.

Reformele vor intra în vigoare la începutul următorului mandat legislativ în iulie anul viitor.

Între timp, Parlamentul continuă discuțiile cu privire la modul de soluționare a conflictelor de competențe dintre comisii, precum și asupra propunerii de creare a unor comisii mai mari, înjumătățind numărul actual.

Parlamentarii au ambiția de a încheia aceste reforme înainte de alegerile europene din iunie.