Raportul Airport Tracker 2024, produs de think tank-ul ODI în colaborare cu Transport & Environment, măsoară impactul zborurilor de pasageri și, pentru prima dată, și pe cel al transporturilor aeriene de mărfuri.

Raportul a constatat că Dubai International a fost cel mai poluant aeroport în general, producând numai în 2019, ultimul an pentru care sunt disponibile datele, echivalentul emisiilor produse de cinci centrale electrice pe cărbune, scrie euronews.com.

Dar nici Europa nu se lasă mai prejos: Frankfurt, Paris Charles de Gaulle și Amsterdam Schiphol sunt printre cele mai poluante 20 de aeroporturi din lume.

Londra a fost orașul cel mai afectat de poluarea aerului cauzată de transportul aerian. Cele șase aeroporturi ale sale au generat aceeași cantitate de emisii nocive cât 3,23 milioane de mașini, producând 27 de milioane de tone de CO2, 8.900 de tone de oxid de azot (NOx) și 83 de tone de particule fine (PM2,5).

La nivel global, poluarea aerului este al patrulea cel mai mare factor de risc pentru sănătatea umană și în anul 2019 a ucis 6,7 milioane de oameni. ''Emisiile avioanelor depășesc adesea standardele UE pentru particule ultrafine, ceea ce reprezintă un pericol grav pentru sănătate'', spune Magdalena Heuwieser, purtătoarea de cuvânt a companiei Stay Grounded.

''Trebuie adoptate urgent o serie de măsuri cheie pentru a proteja sănătatea lucrătorilor și a comunităților din jurul aeroporturilor'', a continuat Magdalena Heuwieser.

Unele țări europene, precum Franța și Spania, încearcă să încurajeze cetățenii să utilizeze trenul în locul avionului pentru călătoriile scurte.

Poluarea în jurul aeroporturilor continuă să crească

Airport Tracker 2024 a colectat și a studiat emisiile de NOx și PM2,5 de la 1.300 de aeroporturi. În total, cele mai mari 20 de aeroporturi au produs 231 de milioane de tone de CO2,  echivalentul cantității de carbon produse de 58 de centrale electrice pe cărbune. Mai mult, au produs aceeași cantitate de oxizi de azot periculoși și PM2,5 cât 31 de milioane de mașini.

"Poluarea din jurul aeroporturilor crește în fiecare an, afectând milioane de oameni care inspiră emisiile toxice și dezvoltă apoi diverse boli, cu toate acestea, politicienii se prefac că nu văd problema", spune Jo Dardenne, care se ocupă de problemele aviației pentru Federația Europeană pentru Transport și Mediu (T&E).

Decarbonizarea sectorului este încă departe

Cercetarea studiază și planurile de decarbonizare ale industriei aeronautice și, în special, planurile acesteia de a se baza pe carburanți sustenabili pentru aviație (SAF) pentru a reduce emisiile.

În prezent, SAF-urile reprezintă doar 0,1% din combustibilul consumat. Pentru o decarbonizare eficientă, producția ar trebui să crească de la cei câteva sute de milioane de litri de astăzi la peste 400 de miliarde până în 2050.

''Această cercetare arată lacunele procesului de decarbonizare a aviației'', spune Shandelle Steadman, ofițer principal de cercetare la ODI.

''Dacă nu abordăm problema, impactul industriei asupra climei și asupra sănătății se va înrăutăți, dăunându-ne sănătății, mijloacelor de trai și climatului nostru'', a explicat Shandelle Steadman.