Un studiu prezentat joi în Bruxelles a dezvăluit că în regiunea balcanică ambasadele ruse sunt foarte active în răspândirea propagandei pe Facebook, însă Ambasada Rusiei din Sofia are de departe cel mai mare impact asupra societății.

Cu toate că ambasadele ruse din România, Macedonia de Nord, Muntenegru și Grecia postează mai mult pe Facebook decât Ambasada Rusiei din Sofia, cea din urmă este o campioană absolută în declanșarea interacțiunilor - like-uri sau comentarii pe platformele de social media, a declarat Goran Gheorghiev, un analist al Centrului pentru Studiul Democrației.

Conferința unde a fost prezentat studiul, intitulată "Democrația care livrează - Re-interacțiune strategică împreună cu Balcanul Vestic", a adunat oficialii din instituțiile Uniunii Europene, diplomați și experți în comunicare. Evenimentul a fost organizat de către Centrul pentru Studiul Democrației din Sofia, în parteneriat cu EURACTIV Bulgaria

Gheorghiev a prezentat slide-uri care arată că Ambasada rusă din București avusese 7,193 postări în perioada 2021 - 2022, în vreme ce, în aceeași perioadă, Ambasada din Skopje a avut 3,943 postări, urmată de Podgorița - cu 1,827, Atena - cu 1,698, Sofia - cu 1,572, Tirana - cu 902, Sarajevo - cu 511, Belgrad - cu 270 și Zagreb - cu 90. 

Totuși, un alt slide dezvăluie că în termeni de interacțiune, Ambasada din Sofia a obținut 2.333,550 interacțiuni, care, potrivit lui Gheorghiev, echivalează cu faptul că fiecare al doilea bulgar cu un cont de Facebook a reacționat cel puțin o dată la o postare a Ambasadei ruse, de-a lungul perioadei de doi ani. 

"În toată zona balcanică, Facebook este una dintre principalele platforme preferate de către populație", a spus el. 

A doua cea mai bună ambasadă în stârnirea interacțiunilor este cea din Atena, totuși, cu un număr mult mai mic, 769,760. A treia ambasadă este cea din București, cu 516,678 pe pagina ambasadei Rusiei. Alte țări balcanice au nivele de interacțiune mult mai joase. 

Ambasada Statelor Unite se situează în top în Albania

Gheorghiev a comparat de asemenea activitățile de pe Facebook ale altor actori globali din capitalele respective, cum ar fi reprezentanții Uniunii Europene și ambasadele Franței, Germaniei, Statelor Unite și Regatul Unit. 

În vreme ce în Grecia și Bulgaria numărul interacțiunilor implicând Ambasada Rusiei este cel mai mare, în Albania, Ambasada Statelor Unite deține cel mai mare număr de interacțiuni, al doilea fiind cel al Uniunii Europene, în vreme ce Germania, Rusia, Regatul Unit și Franța au un rol mărginaș. 

În România, Uniunea Europeană are cea mai mare rată de interacțiuni, urmată de Statele Unite și Rusia. Interesant este că cel mai mare număr de interacțiuni din Serbia implică reprezentanții Uniunii Europene. 

Când a fost pus să explice motivele pentru care Ambasada rusă din Sofia are cele mai multe interacțiuni de pe Facebook, Gheorghiev a declarat că mass-media mainstream adesea citează și chiar integrează postări online ale Ambasadei Rusiei din Sofia. 

"Media principală din Bulgaria, dar și mass-media principală din regiune amplifică în mod fundamental informațiile pro-Kremlin, publică declarațiile lui Putin, Lavrov, Zaharova, fără nicio contextualizare, fără niciun fel de calificare", a spus acesta.

În plus, el a susținut că unele media au luat direct ca o sursă narativul Kremlinului, oferind ca un exemplu reportajul despre explozia de pe podul Kerci, pentru care cea mai mare televiziune comercială din Bulgaria, bTV (Grupul PFF), a relatat despre o "urmă bulgară", prin simpla repetare a narativului rusesc. 

Potrivit lui Antoinette Nikolova, director al Inițiativei de Presă Liberă din Balcani (BFMI), dezinformarea pro-rusă merge mână-n mână cu dezinformarea pro-guvernamentală, folosită de actorii de stat pentru a manipula opinia publică și de a distorsiona informațiile despre propriile lor activități și cele ale adversarilor lor. 

Ea a subliniat, de asemenea, că industria propagandistică rusă are reprezentanțe oficiale în Serbia, amintind că la câteva luni după invazia Rusiei în Ucraina, Serbia a invitat Russia Today să deschidă birouri în țară, iar în octombrie anul trecut, postul a lansat "RT Balkan", un site multimedia regional și un canal TV.