Audit UE: protecția bugetară a statului de drept e doar parțial eficientă

Noile mecanisme de siguranță precum așa-zisa normă a „condiționării” au ameliorat protecția finanțelor UE la încălcări ale statului de drept de către statele membre, dar persistă încă riscuri considerabile, arată un raport al Curții UE de Audit.
„Deși garanțiile suplimentare introduse recent constituie o ameliorare vădită, noi [UE] nu suntem încă imuni la încălcarea statului de drept”, a avertizat miercuri, la o conferință de presă, Annemie Turtelboom, membra ECA care a coordonat auditul, scrie Euobserver.com.
Ungaria și Polonia sunt amândouă supuse măsurilor bugetare privind statul de drept, cu un impact estimat la 22, respectiv 134 miliarde de euro, deși pe termen mai lung.
Mecanismele de siguranță existente, inclusiv cele ale Mecanismului de Redresare și Reziliență și ale politicii de coeziune, permit adoptarea de către UE de măsuri precum corecții financiare și suspendări de plăți atunci când au loc violări ale statului de drept care afectează interesele financiare ale UE.
„În realitate, există împotriva guvernelor numai sancțiuni imediate foarte limitate”, a argumentat auditorul UE, întrucât sumele blocate se referă în principal la plăți viitoare și angajamente ce se pot întinde până la finalul deceniului, astfel că nu afectează programe mai importante precum Politica Agricolă Comună - cam o tremie din bugetul UE.
Pe de altă parte, înghețarea plăților poate afecta programe UE ori pe cetățenii acelor state, afirmă ECA.
De exemplu, fără sprijin financiar suplimentar, studenții ungari și polonezi nu vor mai putea participa la programul de schimb Erasmus+.
Un al doilea risc e acela ca regula condiționării de statul de drept să devină o simplă formalitate, fără a genera îmbunătățiri în lumea reală.
În acest caz, regula ar deveni o ocazie irosită de a ameliora situația statelor membre, conform ECA.
„Ar putea crea de asemenea un precedent periculos care ar putea submina eficiența normei pe viitor și, chiar mai mult, măsurile de ameliorare a statului de drept ar putea fi abrogate după ridicarea măsurilor bugetare”, a declarat Turtleboom.
Monedă de schimb politică
Pe lângă toate acestea, ambele riscuri se pot accentua odată ce considerațiile politice ar putea avea în cele din urmă un rol major în blocarea sau deblocarea fondurilor UE, subliniază ECA - invocând situația din decembrie cu Ungaria.
La acea dată deciziile privind statul de drept din țara lui Viktor Orbán a fost nevoie să fie luate practic simultan, întrucât statele membre urmau să voteze cu privire la negocierile de accedere cu Ucraina, care cereau unanimitate, iar Ungaria se opunea.
Cu numai câteva zile înainte ca Orbán să părăsească pentru scurt timp încăperea pentru a permite inițierea negocierilor de accedere cu Ucraina la Consiliul European de la Bruxelles, Comisia aprobase deblocarea a 10 miliarde de euro, fonduri de coeziune, pentru Ungaria.
„Nu ne putem permite ca târguielile politice să joace un rol major în decizii care ar trebui să se bazeze pe analize tehnice și juridice”, a declarat Turtelboom.
„Nu ne putem permite nici să avem abordări diferite față de state membre diferite”, a adăugat ea.
În acest sens, ECA a conchis că măsurile adoptate cu privire la Ungaria în 2022 pe baza normei condiționării au fost justificate, însă în cazul altor țări Curtea a fost pusă în imposibilitatea de a evalua motivele pentru care s-a optat pentru un instrument ori altul.
În consecință, Comisia nu a demonstrat în mod transparent că interesele financiare ale UE sunt protejate în toate statele membre în care s-au identificat probleme cu statul de drept, a conchis ECA.
Comisia a acceptat integral ori parțial toate recomandările ECA, mai puțin ultima, care îi propunea Comisiei să îmbunătățească cadrul legislativ privind statul de drept atunci când concepe noi proiecte de lege.
Conform unui indice denumit World Justice Project, țările UE cu cel mai precar stat de drept sunt Ungaria și Bulgaria, urmate de Polonia, România și Grecia.
sursa: RADOR RADIO ROMÂNIA
Comentarii