Sistemul dual reprezintă excelența sistemului profeisonal clasic. Detalii despre sistemul de învățare susținut de stat, administrația locală și, totodată, de agenții economici - într-un interviu cu Cornel Bertea Hanganu.

EURACTIV.ro: Școala fără șomeri este o asociație?

Cornel Berta Hanganu: Este un brand care devine asociație. 

Este ideea de la care s-a plecat pentru înființarea Autorității pentru Formare Profesională în sistem dual, de care m-am ocupat în calitate de consilier al primului-ministru. 

EURACTIV.ro: În acest moment este doar o mișcare?

Cornel Berta Hanganu: Este exemplificată prin peste 100 de clase la nivel național, 2017-2019. Reprezintă un concept unic în România, în care vom aduce conceptul de strategie, de dezvoltare a învățământului dual, bazat pe un plan de promvoare și vom aduce în premieră în România manuale pentru școlile profesionale în sistem dual. 

Avem un parteneriat de exclusivitate cu cea mai importantă editură din Germania, care furnizează pentru Germania toate manualele pentru școlile profesionale în sistem dual.

Sistemul dual reprezintă excelența, o alternativă pentru sistemul profesional clasic. Sistemul profesional dual este o formă de organizare a învățământului profesional dual, în care agentul economic este cel care gestionează acest proces în parteneriat cu o școală, aducând performanță în sistemul educațional.

De ce? Pentru că se implică activ în formarea muncitorului calificat care îi va deveni ulterior angajat în companie.  

În statele Uniunii Europene, precum Germania, statul cofinanțează alături de firma privată. Cum va funcționa în România?În România sistemul dual a fost reintrodus într-o formă organizată din 2012, Școala profesională Kronstadt de la Brașov este foarte cunoscută.   


Începând din 2012, au existat clase cu elemente de dual; practic, începând din 2017 există reglementat la nivel legislativ acest sistem.

La ora actuală în România, sistemul este finanțat de către stat. Practic, începând din 2017, există reglementat la nivel legislativ acest sistem.  La ora actuală în România sistemul este finanțat de către stat.  

Este sistem de stat, care beneficiază de triplă finanțare. În primul rând, finanțarea per elev, e vorba de 5.300 lei pe an, din care este finanțat procesul didactic. Administrația publică locală finanțează complementar acest proces educațional, pentru că școlile sunt în administrarea primăriei.

Vorbim aici de cheltuieli de utilități, investiții, reparații, dotări, iar Ministerul Muncii și Solidarității Sociale finanțează o bursă de 200 de lei pentru fiecare elev care vine în sistemul clasic profesional sau în sistemul dual.

EURACTIV.ro: Unde este investitorul străin sau investitorul autohton în această ecuație?

Cornel Berta Hanganu: Investitorul în această ecuație apare în momentul în care își identifică o nevoie de forță de muncă ce urmează a fi pregătită, vine în parteneriat cu o școală care are specializarea respectivă acreditată sau autorizată și prin semnarea contractului de pregătire profesională în sistem dual devine formator în sistem dual, având obligativitatea asigurării unei burse suplimentare cel puțin egală cu valoarea pe care o dă statul, de 200 sau de 500 lei, cât decide agentul economic.

 

Această bursă are două caracteristici esențiale: nu este purtătoare de taxe și este deductibilă fiscal pentru companie, deși acel copil, acel tânăr nu este angajatul companiei.

Care sunt domeniile în care în acest moment vă gândiți să funcționeze sistemul dual de învățământ? La ora actuală sistemul dual din România cuprinde în jur de 8.000-10.000 elevi în domenii în special mecanice - prelucrare mecanică prin așchiere, grupul de la Brașov are un puternic domeniu pe zona de prelucrări mecanice.

Zona de mentenanță pentru sistemul auto este la fel de bine reprezentat: mecanică auto, tinichigerie, vopsitorie. Zona de ospitalitate este foarte bine reprezentată, partea de instalații. Anul trecut am demarat în București un proiect revoluționar pentru București: împreună cu grupul Engie și Distrigaz Sud Rețele am realizat două clase în sistem dual la Colegiul Mihai Bravu.

Acad. Ionescu: A venit timpul să fim eurosceptici? Nu. România este Europa, România nu are altă cale

Mai mult pe EurActiv »