Bulgaria nu va plăti nimic companiei ruse Lukoil pentru rezilierea anticipată a contractului de concesiune pentru portul Roseneț, a declarat ministrul bulgar al transporturilor, Gheorghi Gvozdeikov, într-un interviu acordat Mediapool.

Declarația a fost făcută cu o zi înainte de a vedea la fața locului, la Burgas, procesul de predare a terminalului către stat spre administrare.

Potrivit acestuia, procesul decurge conform graficului, iar termenele prevăzute de lege sunt respectate cu strictețe. Acestea au fost adoptat de parlament în mod expres, înainte de vacanța de vară a deputaților. La data de 11 august, Consiliul de Miniștri a decis să rezilieze contractul de concesiune dintre stat și Lukoil Neftohim Burgas, începând cu 15 august. Imediat a fost organizat un grup de lucru, la care au participat reprezentanți ai statului și ai concesionarului. Întreprinderea de Stat Infrastructura Portuară are ca sarcină să organizeze predarea și primirea terminalului în termen de 30 de zile, a spus ministrul Gvozdeikov.

El a amintit că Agenția Executivă „Administrația Maritimă” a emis deja un ordin de ștergere a Lukoil Neftohim Burgas din registrul operatorilor portuari. Certificatul de adecvare operațională a portului a fost și el revocat. Acum, întreprinderea de stat Infrastructura Portuară candidează la Administrația Maritimă pentru eliberarea unui certificat de valabilitate pentru exploatare privind terminalul Roseneț.

Ministrul Gvozdeikov a spus că a avut o întâlnire cu conducerea Lukoil Neftohim Burgas chiar înainte de decizia Consiliului de Miniștri. Potrivit acestuia, discuțiile sunt la un nivel bun.

Reprezentanții companiei au respectat actul legislativ al parlamentului, dar au arătat că decizia este ilegală și nu respectă regulamentul european.„Există dovezi exacte și clare că Lukoil Neftohim Burgas, ca și companie, este administrată indirect de Rusia. Nu au cum să ceară despăgubiri pentru încetarea înainte de termen a concesiunii, deoarece regulamentul european prevede clar că nu i se datorează nicio compensație concesionarului. Același lucru este valabil și pentru investițiile pe care el le face în terminal până acum”, a comentat ministrul.

Legea privind încetarea concesiunii portului Roseneț a fost contestată de președintele Rumen Radev la Curtea Constituțională.

Potrivit lui Gheorghi Gvozdeikov, legea este în conformitate deplină cu regulamentul european. "De aceea nu văd ce poate judeca diferit Curtea Constituțională față de decizia parlamentului. Mă aștept ca instanța să confirme decizia Adunării Naționale", a spus Gvozdeikov. El a mai precizat că nu există nicio decizie a Consiliului de Miniștri cu privire la sistarea înainte de termen a derogării pentru importul de petrol rusesc. Consiliul de Securitate al guvernului nu a discutat această problemă, ci a analizat situația, dacă se va întâmpla acest lucru.

Odată cu exploatarea terminalului portuar Roseneț, Bulgaria preia de fapt conducerea acestuia prin întreprinderea de stat Infrastructura Portuară. Controlul aprovizionării va fi monitorizat strict împreună cu ajutorul Agenției Vamale și al Poliției de Frontieră, a spus Gvozdeikov.

Din terminal, materia primă va merge la depozit, care este deținut de Lukoil. „Din acest motiv, va exista un acord de lucru în comun cu proprietarul Lukoil Neftokhim, pentru că noi trebuie să dovedim Agenției Executive Administrația Maritimă că materia primă va fi depozitată conform cerințelor pentru terminalele portuare”, a explicat Gvozdeikov procedura.

El nu s-a angajat să spună dacă veniturile din accize și impozite vor crește după ce statul va prelua controlul asupra operatorului. Totuși, ministrul Transporturilor a mai remarcat că încă există îndoieli cu privire la activitatea conducerii actuale a întreprinderii de stat Infrastructura Portuară și caută o decizie cu privire la schimbările în managementul acesteia.

sursa: RADORd