Efectul muncii așa-numiților atașați comerciali ai Bulgariei în străinătate este ceva cu care aproape nimeni nu s-ar angaja ferm, transmite ziarul bulgăresc Dnevnik.

Și mai invizibil pentru spectatorul de masă pare a fi rolul atașatului pe probleme de turism, acolo unde acesta există. În plină pandemie, în Polonia s-a deschis un centru turistic și acesta deja dă rezultate.

Actuala conducere a Ministerului Turismului de la Sofia este pe cale să urmeze acest pas și în alte țări – precum Spania și România. Limba spaniolă este auzită din ce în ce mai mult pe străzile din Sofia în ultimul an, de la turiștii care sosesc cu zboruri low-cost. Românii sunt de ani de zile cel mai mare grup de turiști străini pe litoralul bulgăresc al Mării Negre.

La ce să te aștepți

Deschiderea unei agenții de turism în străinătate este o știre care entuziasmează turoperatorii a căror afacere este să întâmpine turiști străini. Cel mai recent exemplu în acest sens este un eveniment de acest tip în Varșovia, Polonia, unde a fost deschis un birou bulgar de turism, în primăvara anului 2021. Înainte de aceasta, au existat atașați de turism în Germania și Turcia. Ideea unui centru în Polonia, deși afacerea părea sceptică pentru că erau așteptați în principal oaspeți din orașele periferice, din afara Varșoviei, era să atragă turiști din Polonia, dar și din alte țări ale fostului bloc socialist. Ei au predominant înainte de 1989, mai ales vara, iar apoi numărul lor a dispărut, dacă nu se numără vizitatorii din Rusia.

O realizare importantă este că fluxul de turiști din Polonia, în 2023, a marcat practic o redresare completă după pandemie. Acest lucru este confirmat de cele două studii pe care Institutul Național de Statistică (INS) le-a publicat, din trecerile înregistrate ale cetățenilor polonezi prin punctele de frontieră și locurile de cazare, a precizat Ministerul Turismului în răspunsurile pentru „Dnevnik” despre efectul activității centrului turistic din Varșovia.

Conform datelor de la punctele de trecere a frontierei pentru perioada ianuarie - noiembrie 2023, numărul total de vizite ale turiștilor polonezi în Bulgaria pentru toate tipurile de turism - vacanțe, excursii, afaceri și alte scopuri turistice, cu excepția tranzitului, este de 429.491, iar creșterea comparativ cu aceeași perioadă a anului 2022 este de 21,9%. Comparativ cu perioada ianuarie - noiembrie 2019, se înregistrează o creștere a turiștilor polonezi de 3,8%.

Celălalt studiu al INS are o sferă de aplicare mai limitată și acoperă doar locuri de cazare cu 10 paturi sau mai multe. Potrivit acesteia, înregistrările turiștilor polonezi sunt în număr de 301.349 pentru perioada ianuarie - noiembrie 2023, ceea ce reprezintă o creștere de 16,9% față de aceeași perioadă a anului 2022.

Din acest motiv, ministerul consideră Polonia ca fiind una dintre destinațiile de perspectivă. Subliniază că oaspeții de acolo aleg diferite locuri pentru vacanța de vară - atât în nord, între Varna și Balcic, cât și în sud - de la Primorsko la Țarevo, dar călătoresc și la Sofia.

Acest succes deschide calea și pentru alte încercări similare. Unul dintre acestea este România vecină, de unde vara vine unul dintre cele mai mari grupuri de turiști străini - aproximativ 20% din total. Ministerul intenționează acum să aibă un atașat de turism în Spania, iar persoana desemnată acolo va trebui să acopere și alte două țări turistice tradiționale, precum Franța și Italia. Intenția a fost prezentată și în cadrul participării Bulgariei la bursa de turism de la Madrid, în cadrul căreia ministrul Zarița Dinkova s-a întâlnit cu secretarul de stat pentru turism al Spaniei. În ultimul an s-a înregistrat și o creștere serioasă a turiștilor din Spania, de aproape 42%, potrivit datelor ministerului.

Scopul reclamei nu sunt vânzările

Veșnica dezbatere despre pentru ce și cum să se cheltuiască banii din bugetul național pentru publicitate turistică este puțin probabil să găsească vreodată un răspuns clar. În ultimii ani, aceste fonduri au crescut vizibil, deși sunt destul de departe de bugetele din trei cifre ale concurenților direcți ai Bulgariei, precum Grecia și Turcia. În același timp, criticile la adresa afacerii despre cum și unde sunt cheltuiți acești bani rămân. În răspunsurile Ministerului Turismului pentru ziarul „Dnevnik” se arată că analizele îi îndrumă pe experți pe ce să cheltuiască banii.

Cu toate acestea, analiza nu urmează logica câți bani pe publicitate au fost cheltuiți comparativ cu câți turiști au venit, așa cum era de așteptat. „Publicitatea turistică națională nu are ca scop vânzarea, indiferent de faptul că este evaluată în primul rând prin indicatorii finali precum sosiri de turiști și venituri din turism. Impactul publicității turistice naționale este în primul rând legat de imagine, legat de impunerea și recunoașterea destinației Bulgaria, care mai degrabă încurajează indirect către rezerve și cumpărare”, menționează instituția.

Se subliniază că rezervările și cumpărarea unei vacanțe nu intră în sfera publicității naționale pentru turism. Cu toate acestea, din metodele folosite pentru analiza avantajelor din reclame, iau în considerare de fapt și acest lucru - turiști atrași de o anumită strategie de marketing, randamentul investiției în aceasta, interes crescut pentru Bulgaria ca loc pentru turism, venituri crescute de la turiști, ședere prelungită etc. Aceștia atrag atenția că exact publicitatea națională este unul dintre factorii importanți pentru rezultate mai bune în turism în 2023. Citează date de la INS, conform cărora înregistrările turistice în hoteluri sunt cu 14% mai mari față de cele unsprezece luni din 2022 și chiar depășesc cu 5,3% datele pentru ianuarie-noiembrie 2019.

Statisticile arată o creștere a numărului de turiști înregistrați pe toate piețele în 2023 față de 2022, iar la unele dintre acestea Bulgaria nici măcar nu este cunoscută să fi făcut publicitate până acum. Germania - 14,2% Marea Britanie - 7,8% Israel - 30,3% Republica Cehă - 10,6% Italia - 25,4% Franța - 18,4% Spania - 58,1%.

Numărul total de înscrieri în spațiile de cazare cu 10 sau mai multe paturi de pe cele trei piețe din Spania, Franța și Italia este de 181.568 pentru perioada ianuarie-noiembrie 2023, și există perspective de creștere a fluxului de turiști către Bulgaria din aceste țări, arată ministerul

O abordare specifică pentru fiecare piață

Anul acesta, activitățile publicitare sunt planificate în principal în Marea Britanie, Germania, țările scandinave, nordice, baltice, țările vecine Bulgariei, țările din Grupul de la Vișegrad etc., a anunțat instituția. Ministerul Turismului ne asigură de aplicarea unei abordări țintite pentru fiecare piață, bazată pe analize și previziuni.

De exemplu - statisticile arată că în această perioadă a anului (sezonul activ de iarnă), turiștii din Germania vizitează Bulgaria în scopul unui turism urban și balnear, iar din Italia vin pentru turism urban. Prin urmare, reclamele de pe aceste două piețe vor fi direcționate către aceste tipuri de turism. Ministerul indică faptul că se au în vedere și noi tendințe globale care arată așteptările turiștilor pentru experiențe în locul în care vor călători.

sursa: RADOR RADIO ROMÂNIA