Cer Unic European: Traiectorii de zbor mai sustenabile și mai eficiente
Comisia Europeană a prezentat o propunere de modernizare a cadrului de reglementare al cerului unic european, care vine în completarea Pactului verde european.
Obiectivul acesteia este de a moderniza managementul spațiului aerian european și de a stabili traiectorii de zbor mai sustenabile și mai eficiente. Astfel, emisiile generate de transportul aerian pot fi reduse cu până la 10%.
Neadaptarea capacităților de control al traficului aerian ar genera noi costuri, întârzieri și emisii de CO2, susține CE. În 2019, numai întârzierile au costat Uniunea 6 miliarde de euro și au generat emisii suplimentare de CO2 de 11,6 milioane de tone (Mt).
Totodată, faptul că piloții sunt obligați să zboare într-un spațiu aerian supraaglomerat în loc să urmeze o traiectorie directă de zbor duce la emisii inutile de CO2, la fel ca și alegerea de către companiile aeriene a unor rute mai lungi pentru a evita zonele tarifare mai scumpe.
Pactul verde european, dar și noile evoluții tehnologice, cum ar fi utilizarea pe scară mai largă a dronelor, au plasat digitalizarea și decarbonizarea transporturilor în centrul politicii UE în domeniul aviației. Cu toate acestea, reducerea emisiilor este în continuare o provocare majoră pentru sectorul aviației.
Prin urmare, Cerul unic european pregătește terenul pentru un spațiu aerian european care să fie utilizat în mod optim și să integreze tehnologii moderne. Acesta va asigura un management colaborativ al rețelelor, care va permite utilizatorilor spațiului aerian să zboare pe rute optime pentru mediu, făcând totodată posibilă utilizarea serviciilor digitale care nu necesită neapărat prezența unei infrastructuri locale.
Pentru a asigura servicii de management al traficului aerian sigure și rentabile, Comisia propune acțiuni precum:
- consolidarea rețelei europene și a managementului acesteia pentru a evita congestionarea și rutele de zbor suboptime;promovarea unei piețe europene a serviciilor de date necesare pentru îmbunătățirea managementului traficului aerian;
- raționalizarea reglementării economice a serviciilor de trafic aerian furnizate în numele statelor membre pentru a stimula creșterea sustenabilității și a rezilienței;
- stimularea unei mai bune coordonări pentru definirea, dezvoltarea și implementarea de soluții inovatoare.
Background
Comisia va înainta propunerea actuală Consiliului și Parlamentului pentru deliberări, în speranța că acestea vor fi finalizate fără întârziere.
Ulterior, după adoptarea finală a propunerii, vor trebui elaborate, alături de experți, acte de punere în aplicare și acte delegate pentru a aborda aspecte mai detaliate și tehnice.
Inițiativa privind cerul unic european a fost lansată în 2004 pentru a reduce fragmentarea spațiului aerian de deasupra Europei și pentru a îmbunătăți performanța managementului traficului aerian din punctul de vedere al siguranței, al capacității, al rentabilității și al mediului.
Comentarii