PNL-PD: 5,1
PSD+PUR: 3,8

Programele

PNL-PD

1) In mediul de afaceri
Scoaterea la lumina a economiei subterane; inlaturarea practicilor clientelare de scutiri si reesalonari a datoriilor; retragerea treptata a statului din administrarea economiei; introducerea evaziunii fiscale in categoria criminalitatii economico-financiare; eliminarea monopolurilor de stat si privatizarea utilitatilor publice; asigurarea independentei Consiliului Concurentei prin modificarea prevederilor referitoare la modul de desemnare a membrilor acestuia.
Eliminarea actelor normative care in ultimii 4 ani au afectat libera concurenta si au deformat sistemul legal de acordare a ajutoarelor de stat.
Publicarea criteriilor de performanta in baza carora se acorda ajutoarele de stat si publicitatea datelor care reflecta eficienta ajutoarelor acordate.
Interzicerea prin lege ca o persoana sa incheie contracte cu o autoritate publica daca este sot sau ruda pina la gradul III inclusiv cu un functionar din cadrul autoritatii publice.

2) Sectorul public, transparenta
Publicarea tuturor cistigatorilor de licitatii publice a caror valoare depaseste anual echivalentul a 25.000 de euro;
Transparenta alocarii de fonduri de catre autoritatile publice si societatile comerciale controlate de stat pentru reclama in presa, precum si plafonarea bugetului de publicitate.
Extinderera obligatiei de declarare a intereselor si la interesele sotului si rudelor de pana la gradul III inclusiv.
Adoptarea Legii privind activitatea de lobby si crearea registrului public al activitatilor de lobby;

3) In sectorul sanitar
Cresterea veniturilor salariale in spital in medie cu 50% in termeni reali, in mod diferentiat, in functie de performanta si calitatea actului medical; asigurarea transparentei cheltuielilor pentru sanatate prin publicarea contractelor Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, a bugetului si bilantului acesteia, a sumelor alocate pe spitale si furnizori de medicamente; asigurarea transparentei utilizarii fondurilor pentru medicamente compensate si gratuite in ambulatoriu, prin alocarea unei sume adecvate pentru astfel de cheltuieli, conform principiului "banii urmeaza pacientul".

PSD+PUR

1) In mediul de afaceri
Imbunatatirea accesului la achizitii publice prin: extinderea listei de produse ce se achizitioneaza prin Sistemul Electronic de Achizitii Publice.
"Finantarea, prin subventii, a unitatilor componente ale sistemului institutional central si local se va efectua, incepind din 2005, pe baza de competitie deschisa."
Perioada 2005 - 2008 va reprezenta perioada in care, prin finalizarea in linii generale a privatizarii, dar si prin actul de justitie, drepturile de proprietate vor fi clarificate.

2) Sectorul public, transparenta
"Guvernul social-democrat din perioada 2001-2004 s-a concentrat pe reducerea coruptiei din domeniul vamal si fiscal, protectia copilului, justitie, politie, modul de alocare a contractelor publice, combaterea acumularii frauduloase a averilor demnitarilor, privatizare".
"Puterea judecatoreasca sa fie independenta, puternica si activa in combaterea coruptiei".
Modificarea legii partidelor politice pentru a include: limitarea cuantumului finantarilor private si publice; restrictii in ceea ce priveste donatorii straini si anonimi; limitarea publicitatii politice; restrictii privind cheltuielile partidelor politice; transparenta efectiva a listei donatorilor si a sumelor acordate.
Se vor intensifica actiunile de testare a integritatii profesionale si a rezistentei la coruptie a cadrelor politienesti, precum si aplicarea de masuri disciplinare in cazurile in care vor fi constatate incalcari ale prevederilor legale sau ale normelor interne.
Promovarea unei legi referitoare la impozitarea cu 90% a contravalorii bunurilor acumulate care nu se justifica prin veniturile licite, realizate de catre persoanele fizice.
Eliminarea interventiei politicului in administrarea justitiei.

3) In sectorul sanitar
Achizitionarea de medicamente, materiale sanitare si servicii prin intermediul procedurilor electronice, aplicate atit la nivelul spitalelor, cit si la nivelul licitatiilor nationale; accesul liber la informatiile care privesc gestionarea fondului Casei Nationale de Asigurari de Sanatate; publicarea executiei bugetare a tuturor spitalelor publice.

Comentarii experti

Codru Vrabie

Sa ne gindim la un om despre care toata lumea crede ca e bolnav (circa 80% din cetatenii Romaniei, alaturi de o sumedenie de organizatii internationale, percep coruptia de la noi drept endemica, sistemica ori institutionalizata).ÊDe cite ori e intrebat daca nu cumva e prea pipernicit pentru virsta lui, ca nu pare sa aiba cei 18 ani necesari pentru a intra in cabina de vot (ma refer aici la integrarea europeana vazuta ca un fel de "majorat" al Romaniei), omul acesta bolnav raspunde ca nu-i adevarat, e doar putin anemic, fiindca nu prea are bani de vitamine si-a fost si bolnav cind era mic... Iar despre acest om isi dau cu parerea doua perechi de "medici" - doar ca ei abia au absolvit facultatea, cu note mai degraba neconcludente, au cam chiulit de la practica, iar pina la definitivat mai au... Notele aspre pe care le-am (acor)dat acestor "medici" arata cel putin doua lucruri: 1) nici macar nu si-au dat silinta sa verifice toate datele din fisa medicala ori sa comande niste radiografii; 2) nici macar nu s-au uitat mai intii in carte, ca sa fie siguri daca dau un diagnostic corect. Mai mult decit atit, au mai si copiat la examen!

Prin urmare, nu ma impresioneaza deloc tratamentul prescris, fiindca diferente de esenta nu exista intre "aspirina saracului", piramidon si paracetamol, atunci cind ar trebui sa vindeci un cancer. Solutiile propuse de ofertele electorale ale PSD+PUR si PNL-PD pentru combaterea coruptiei demonstreaza o cunoastere superficiala a problemei si o incercare disperata de rezolvare "dupa ureche". Fara sa am pretentia ca detin adevarul absolut, i-am mai examinat pe acesti "medici" la specialitatea "anticoruptie" si in sesiunea din primavara, iar dovada ca au "picat" sta scrisa in carnetul lor de note de pe site-ul Transparency International Romania: "Alegeri 2004: propun partidele politice masuri concrete impotriva coruptiei?" (www.transparency.org.ro).

Conform definitiei date coruptiei, "abuzul puterii incredintate (si aici discutam mai ales de puterea publica), in scopul obtinerii de beneficii personale" nu poate fi eliminat din realitatea imediata, cita vreme piata deciziilor corupte din Romania pare sa fie singura cu adevarat functionala, conform standardelor europene. Iar pietele de acest gen nu pot fi distruse cita vreme riscurile sint minime, iar beneficiile enorme. Un tratament adecvat din partea oricarei formatiuni politice care isi propune sa vindece aceasta boala a Romaniei, inainte de "majorat", ar trebui sa se axeze cel putin pe: a) minimizarea beneficiilor care pot fi obtinute prin decizii corupte (imposibilitatea fructificarii oricarui drept obtinut in mod abuziv, discriminatoriu, preferential, ori prin incalcarea principiului concurentei loiale); b) cresterea substantiala a riscurilor pentru coruperea unei decizii (scoaterea la lumina, in fata oricarei persoane interesate a tuturor proceselor decizionale care implica, indiferent cum, cheltuirea fondurilor publice). Asadar, ar fi nevoie si de o doza crescinda de vitamine (investitii), cu conditia ca ele sa tinteasca tocmai organele vlaguite ale acestui om care pare bolnav (justitia, administratia publica, achizitiile publice). Atunci, cu un tratament judicios (management public performant), omul nostru ar putea sa-si arate virsta majoratului in deplinatatea fortelor sale si chiar sa intre in competitia suprema - biatlonul, ca analog pentru forta competitionala a Pietei Unice Europene si vigoarea Monedei Unice Europene. Mi-e teama insa ca, indife-rent cu care "echipa de medici" ar pleca la drum Romania, la cit de slab pregatiti par acesti "medici" acum, exista riscul sa fim descalificati in urma controlului antidoping...

Matei Paun

Ambelor programe le lipsesc masurile concrete si clare de lupta impotriva coruptiei. Ambele fac declaratii marete despre reducerea coruptiei, dar nu arata cum. Cel al PSD+PUR tinde sa fie mai concret in anumite zone (achizitii, transparenta), in timp ce cel al PNL-PD face recomandari mai concrete in sectorul sanatatii. In ceea ce priveste implementarea, PSD+PUR sufera din cauza ca nu au reusit cine stie ce avans atit timp cit s-au aflat la putere, in ultimii patru ani, in timp ce PNL-PD se bucura, deocamdata, de "prezumtia de nevinovatie".

Sorin Ionita

Coruptia in Romania este atit de inradacinata incit a ajuns o forma specifica de organizare a statului. Ea este chiar legalizata: vezi deturnarile masive de fonduri publice pentru investitii, ajutoarele de stat acordate unor firme pe criterii rizibile etc. - cazuri in care institutiile de control prefera sa nu se bage sau gasesc chichite procedurale pentru a le legitima. Controlul politic asupra justitiei, politiei si Curtii de Conturi este puternic. Ca atare, coruptia nu se poate combate prin represiune, ca in Occident, unde ea este marginala, pentru ca institutiile noastre de control, lege si ordine sint parte a problemei. Este nevoie de o reforma fundamentala a statului, iar lupta anti-coruptie nu poate fi o sectiune separata a programului de guvernare, ci o viziune care sa fundamenteze tot programul: transparentizare totala a alocarii banului public, pentru ca publicul sa poata afla si discuta; desfiintarea institutiilor si programelor publice inutile; si independenta institutiilor de control. Sint sanse mai mari sa apara fereastra de oportunitate pentru asemenea reforme in cazul unei rotatii de putere, nu pentru ca Alianta D.A. ar avea program mai bun sau oameni mai morali, ci pentru ca schimbarea in sine ar dezradacina actualele grupuri de interese pietrificate la putere, iar aparitia unora noi ar necesita ceva timp.

Andrei Postelnicu

Diferenta dintre cele doua programe denota viziuni radical diferite asupra coruptiei ca problema a societatii romanesti. In timp ce Alianta abordeaza coruptia in mediul de afaceri, PSD se comporta ca si cum ea nu exista decit in cercurile administrative, unde poate fi reglata prin reguli si legi. Adevarul se afla undeva la mijloc, deoarece toate straturile societatii romanesti sint corupte intr-un fel sau altul. Solutia pe termen lung vine tot prin educatie, dar intre timp este necesar un cadru legislativ transparent si aplicarea lui intr-o maniera consistenta si previzibila.

Constantin Rudnitchi

La acest capitol programele, indraznesc sa afirm, sint substantial diferite. Daca PSD+PUR se cantoneaza intr-o demagogie ieftina, care nici macar nu aduce idei diferite de ceea ce spune actualul Guvern, Alianta pare a-si fi revarsat frustrarile dupa patru ani de opozitie. Patru ani in care a asistat neputincioasa la crearea unui sistem clientelar in folosirea banilor publici. Si mai mult, a asistat la calcarea in picioare a unei reguli elementare atunci cind vine vorba de banul public: organizarea de licitatii corecte si transparente pentru programele derulate pe bani publici. Doua observatii mi se par interesante. Prima: Alianta D.A. sustine asigurarea independentei Consililui Concurentei, un fapt extrem de important pentru dorinta Romaniei de se integra in UE, dar si pentru asigurarea unui mediu concurential serios si corect in Romania. A doua se refera la ideea Uniunii Nationale PSD+PUR de a promova o lege referitoare la impozitarea cu 90 la suta a contravalorii bunurilor acumulate ilicit. O idee atragatoare pentru romanii pauperi, dornici de revansa, dar care cred ca are sanse extrem de mici de a fi aplicata vreodata. Dintr-un motiv extrem de simplu: ilicitul este dificil de urmarit si demonstrat.

Statistici

l Indicele de perceptie a coruptiei al Transparency International din 2003 (pe o scala de la 10 - foarte curat la 0 - foarte corupt): Finlanda - 9,7; Slovenia - 5,9; Ungaria - 4,8; Lituania - 4,7; Grecia - 4,3; Bulgaria - 3,9; Polonia - 3,6; Cehia - 3,9; Turcia - 3,1; Romania - 2,8. Miercuri s-au dat publicitatii datele pentru 2004. Romania si-a imbunatatit scorul cu 0,1, ajungind la 2,9 (sursa: Transparency International).
l Un studiu al Bancii Mondiale arata perceptia managerilor privind coruptia ca obstacol in afaceri in anul 2002. Pe o scala de la 1 - "nu este un obstacol" la 4 - "este un obstacol major": Slovenia - 1,7; Ungaria - 1,7; Croatia - 2,3; Ucraina - 2,5; Bulgaria - 2,5; Polonia - 2,5; Romania - 2,7; Albania - 3,2. (sursa: Banca Mondiala, Anticorruption in Transition 2: Corruption in Enterprise-State Interactions, 1999-2002).

Programele

PSD+PUR

Mediu

Incurajarea introducerii sistemelor de management al mediului, incurajarea parteneriatelor public-privat.
Infiintarea si organizarea Sistemului National de Evaluare si Gestionare Integrata a Calitatii Aerului (SNEGICA).
Realizarea unor statii pilot de tratare mecano-biologica pentru producerea de combustibili alternativi obtinuti din deseuri.
Reabilitarea si/sau modernizarea statiilor de tratare si a retelelor de distributie a apei potabile pentru 457 de localitati in perioada 2005-2008.
Asigurarea compatibilitatii tehnologiilor si produselor industriale cu exigentele de protectie a mediului inconjurator.

Agricultura

1) Subventii

Sprijin financiar de 2,5 milioane lei/ha, inclusiv pentru terenurile arendate.
Pentru 2005-2006: 10.000 lei/kg carne si 1.000 lei/ou pentru produsele realizate in conditii certificate ecologic; 2.000 miliarde lei/an ca sprijin direct pentru un numar de 1 milion de crescatori de animale care livreaza lapte pentru procesare; 50% din valoare pentru achizitionarea echipamentelor de irigatii.
Pentru 2005-2008: 50% din pret pentru achizitionarea a 18.000 de tractoare.
30-50% din pretul semintelor, acordat ca ajutor in suma fixa pentru 100 kg seminte.

2) Fermele agricole

Stimularea creditului mutual agricol, punerea in functiune a garantiilor mobiliare si imobiliare, prefinantarea recoltei.

Elaborarea legislatiei privind protectia producatorilor agricoli impotriva riscurilor cauzate de factorii naturali.
Continuarea programului de atribuire in folosinta gratuita a spatiilor zootehnice dezafectate;
Dupa intrarea in UE: acordarea de plati directe pe hectar, din fonduri ale Uniunii Europene si de la bugetul de stat, atit pentru fermele mici, cit si pentru cele de mari dimensiuni, in cuantumuri situate intre 3,9 si 4,3 milioane lei; asigurarea de la buget a 200 milioane lei/hectar pentru inlocuirea viilor hibride cu soiuri nobile.
Legiferarea functionarii burselor de produse agricole si a bursei funciare.

PNL-PD

Mediu
Utilizarea Fondului de Mediu numai pentru promovarea unor proiecte cuprinse in Planul National de Actiune pentru Protectia Mediului.

Realizarea sistemului de monitorizare integrata a mediului.

Realizarea Programului National de prevenire si combatere a eroziunii solului.

Reunificarea Garzii de Mediu cu Agentiile de Mediu.

Program National de impadurire a minimum 1% din Fondul Forestier National pe perioada 2005-2008. Program National de creare a perdelelor de protectie (infiintarea a minim 500 km/an perdele forestiere); implementarea Programului National de Actiune pentru Schimbari Climatice.

Agricultura

1) Subventii
Pentru cultivarea terenurilor (pina la 5 ha): 2,5 mil. lei/ha; pentru imbunatatirea si intretinerea terenurilor cu pasuni si finete (pina la 10 ha): 0,5 mil.lei/ha; pentru carnea in viu abatorizata: porc in viu 12.000 lei/kg; bovina 7.000 lei/kg; pasare 3.000 lei/kg; prime pentru laptele livrat in scopul procesarii: 2.000 lei/litru.
Acordarea unei prime de 800 de lei/kg pentru griul destinat panificatiei si subventionarea depozitarii acestuia pe o perioada de pina la 8 luni.

Subventionarea primelor de asigurare si plata despagubirilor pentru calamitati naturale.
2) Fermele agricole
Finantarea fermelor agricole nou infiintate de tinerii ce se vor stabili in mediul rural: 15.000 euro/ferma
Intabularea tuturor suprafetelor agricole din extravilan, prin introducerea cadastrului unitar, pe cheltuiala statului; acoperirea din bugetul statului a cheltuielilor efectuate cu plata taxelor pentru schimburi si vinzari de terenuri agricole, intocmirea de documentatii.

Utilizarea pretului minim garantat pentru produsele agricole de baza (griu, lapte, carne).
Crearea cadrului legal privind infiintarea si organizarea Cooperativelor de Credit Rural.
Renta viagera pentru persoanele de peste 60 de ani care vind terenul agricol detinut in proprietate: 100 euro/ha/an. Renta viagera pentru persoanele peste 60 de ani care cedeaza dreptul de folosinta al terenului in favoarea unei exploatatii inregistrate: 50 euro/ha/an.

Comentarii experti

Lucian Luca

Cum dupa aderare marja de miscare in domeniul politicilor agricole este foarte redusa, multe din propunerile celor doua aliante se refera la primii doi ani. Din 2007 agricultura va fi sprijinita aproape integral de la Bruxelles, intr-o modalitate care depinde prea putin de partidul aflat la putere. Impresia de seriozitate si competenta inspirata de programul Uniunii PSD+PUR, cit si abundenta masurilor populiste fac sa treaca in plan secundar optiunea strategica a programului: sprijinirea marilor exploatatii agricole de tip firma sau cooperativa. O optiune riscanta social si care lasa loc favorizarii unei anumite clientele. Este meritoriu accentul pus pe sprijinirea investitiilor, cu toate ca in cazul sistemului de irigatii, de exemplu, intentiile sint oarecum fanteziste. Platforma de guvernare a Aliantei D.A. pune accentul, din pacate, pe aceleasi masuri populiste. Totusi, enunta explicit obiectivul politicii propuse: transformarea gospodariilor taranesti in ferme familiale comerciale. Mijloacele prin care s-ar realiza aceasta transformare, legata in principal de functionarea pietelor agricole, nu sint insa detaliate. Linia de forta pare data de masura curajoasa, cu impact asupra structurii agricole, de acordare a rentelor viagere pentru terenurile vindute sau date in arenda.

Rodica Stanescu

Este pozitiva existenta unor elemente de program privind mediul in Programul de Guvernare pentru perioada 2005-2008 al Uniunii Nationale PSD+PUR, in conditiile in care Capitolul 22 de negociere in vederea aderarii la UE se dovedeste a fi unul dintre cele mai dificile. Angajamentele cuprinse in program sint formulate in linii generale, acoperind in buna masura problematica reala a domeniului. Sint mentionate de asemenea si elemente intersectoriale de reducere a impactului asupra mediului (industrie, transport, agricultura, silvicultura). Experienta acumulata in elaborarea planurilor de implementare a directivelor de mediu ale UE si asumate de actualul guvern a condus la realizarea unui program de guvernare cuprinzator, cu obiective generoase privind protectia mediului. Platforma de guvernare a Aliantei PNL-PD acorda un spatiu important politicii privind protectia mediului, punind accent pe constientizarea si educarea publicului. Din pacate, parcurgind acest capitol, ajungem la concluzia ca Alianta D.A. isi propune, printre altele, introducerea de noi reglementari nationale fara a avea cunostinta ca ele deja exista ca urmare a transpunerii directivelor de mediu ale UE. Se ajunge astfel la stabilirea unor obiective cel putin confuze ca "sprijin pentru cazurile speciale de neconformitate" sau "impadurire a minimum 1% din Fondul Forestier National". Politica de mediu propusa sugereaza lipsa de experienta si chiar necunoasterea legislatiei in vigoare din partea celor care au elaborat-o, care merg pina la a propune "statuarea Ministerului si a Agentiei Nationale de Mediu intr-o pozitie de decizie". Este de apreciat constientizarea importantei protectiei mediului, dar acesta nu este suficienta.

Matei Paun

Ambele programe au un accent puternic pus pe subventionarea sectorului agricol. Cel al PNL-PD are, de asemenea, intentia sa "finalizeze" privatizarea padurilor si a terenurilor de vinatoare. Ambele programe sint "realizabile", dar nu sint foarte ambitioase in materie de solutii si reforme. Ambele sfirsesc prin a ineca problema in bani.

Sorin Ionita

Daca fondurile n-ar fi in euro si daca scoatem din programul Aliantei D.A. paragrafele onorabile despre finalizarea restituirii proprietatilor si intabularii, ambele documente ar fi putut emana foarte bine de la plenara PCR intr-o perioada liberala a comunismului. In Ungaria pe vremea lui Kadar politicile agricole erau mai pline de substanta, identificind optiuni majore si cai alternative. Lipsa de viziune si realism la noi sint explicabile: agricultura este cel mai calamitat sector in materie de expertiza umana in partidele romanesti, iar putinele cadre existente tradeaza continuitatea fireasca de gindire cu perioada '60-'70 in care s-au format. Ce ni se propune azi din ambele directii sint lungi liste de euro-granturi, euro-pensii, euro-subventii pe cap de vaca, fermier, kil de carne, ou, investitii meritorii in irigatii, masini agricole, motorina fara taxe, "valorificarea superioara a produselor" etc. Ca votant, nu poti decit sa zici "aferim, sa fie primitÓ, desi nu e clar, daca totul e asa roz, de ce nu s-au dat astea si pina acum. Nimic despre compromisuri inevitabile, resurse, separarea necesara intre ce e protectie sociala pentru taranii traditionali si ce e politica de dezvoltare rurala de tip nou.

Constantin Rudnitchi

Ambele forte politice se straduiesc sa prinda ultimul tren inainte de integrare. Adica dau subventii la toata lumea. Sa nu uitam ca, dupa 2007, subventiile agricultorilor romani se vor stabili la Bruxelles, si nu la Bucuresti.

Vox populi

- Va lipsesc 50 de ani de dezvoltare. Daca va uitati la structura agriculturii dumneavoastra, veti vedea doar ferme mici si ferme foarte mari. Va lipsesc fermele de marime medie. (Franz Fischler, comisar european pentru agricultura, dupa Reuters)

- Daca as compara cele doua programe, as spune ca nu se deosebesc cu nimic unul de celalalt, cu exceptia ca Alianta vine cu aceasta chestiune (renta viagera pentru batrinii care vind sau arendeaza pamintul Ð n.red.) care este binevenita, pentru ca oamenii de peste 65 de ani trebuie sa inceapa sa aiba un trei decent si trebuie sa apara acei fermieri care sa mearga in Uniunea Europeana. Dar in rest dezamagire totala la ambele programe. Numai cu 2 milioane si jumatate la hectar, care sint bani pentru saraci, bani dati ca sa traiasca... Unde sint programele de dezvoltare? Nu exista un program concret. (Adrian Radulescu, Presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli, declaratie oferita pentru Radio Total)

- Sa dea subventii, dar sa faca si o asociatie agricola, nu sa dau toata pensia mea pe pamint, ca nu-mi ajunge ce dau ei subventii. Anul trecut ne-a dat 2 milioane la hectar. Acuma s-a mai marit, dar s-a marit si costul la tractor, pentru lucrari. Un hectar ne costa cam 10 miloane pe an, cu arat, discuit, oameni la sapa. Plus ca iei omul la munca, dar trebuie sa ii dai si de mincare ca sa poata sa sape. Si nici nu prea gasesti oameni. Chiar mai mult de 10 milioane. Si asta fara ierbicid. Si ei zic de 2 milioane... Mai bina sa il dam la o asociatie, sa faca o asociatie care sa il lucreze, sa opreasca ei subventia asta si noua sa ne dea cota parte din produse. Barem scapam de grija". (Dumitra Ciobanu, pensionara, agricultoare)

- Cum adica renta viagera? Ca sa il vind? Nu, nu vind, ca avem si noi copii, sa mosteneasca si ei. Sa il vind si sa-mi dea 100 Euro pe an? Cit vine asta? 4 milioane? Nu, prea putin. Asa, sa dau in arenda la o asociatie, da, as vrea sa primesc. Dar sa fie ceva legal. (Elisabeta Stefan, pensionara, agricultoare)

Statistici

In UE-15 (fara tarile intrate anul acesta), agricultura produce 1,7% din PIB si 4,2% din populatia ocupata lucreaza in agricultura. In Romania, PIB agricol reprezenta 13% in anul 2002 si 37,7% din populatia ocupata lucra in agricultura. Productivitatea in Romania: 248 euro/ha fata de 2000 euro/ha in UE. Populatia ocupata in agricultura, procent din totalul populatiei ocupate (2002), comparatie cu noile membre si alti candidati: Cehia: 4,9; Ungaria: 6,1; Polonia: 19,6; Bulgaria: 10,7; Romania: 37,7; Turcia 32,7. Veniturile populatiei in mediul rural romanesc (2001): venitul mediu lunar pe gospodarie taraneasca 165 de euro, adica 59,4% din veniturile unei gospodarii de salariati si cu 12,5% mai mult decit cel al unei gospodarii de someri (surse: Studiul de impact nr. 11 al Institutului European din Romania, 2004; statistici ale Directoratului general al Comisiei Europene).

"Eu pentru ce votez", un supliment editat de Dilema veche in colaborare cu EurActiv.ro 

Linkuri la celelalte pagini ale suplimentului
MEDIU-AGRICULTURA
PSD+PUR: 5,9
PNL-PD: 5,
4 [ tot articolul ]

EDUCATIE
PNL-PD: 6,8
PSD+
PUR: 5,2 [ tot articolul ]

IMPOZITE/MEDIU DE AFACERI
PNL-PD: 7,3
PSD+PUR: 6,3 [ 
tot articolul ]

PENSII
PSD+PUR:5,3
PNL-PD: 5,3 [ 
tot articolul ]

SANATATE
PNL-PD: 6,5
PSD+
PUR: 6,4 [ tot articolul ]

Andrei PLESU: Cum votam
Campania electorala face parte in asemenea masura din metabolismul democratiei, incit nimeni, la noi si aiurea, nu mai sta sa reflecteze in chip genuin asupra procedurilor ei. [ tot articolul ]

Cristian GHINEA: Pentru o politica rationala
Ideea acestui supliment nu a venit din neant. Modelele de analiza si dezbatere comparativa a ofertelor electorale au devenit ceva banal si absolut necesar in politica moderna. [ tot articolul ]

Manuela PREOTEASA: Din trecutul recent al programelor
Noiembrie 1996, Contractul cu Romania al CDR: in 200 de zile vor fi recalculate toate pensiile de asigurari sociale. "Daca pina la termenele respective toate aceste promisiuni nu vor fi aduse la indeplinire, aveti dreptul sa renuntati la noi."tot articolul ]

Tragem linie si...
Una peste alta, cele doua formatiuni au trecut clasa. Nici prea-prea, nici foarte-foarte, ambele programe au fost considerate mediocre de experti, Alianta D.A. avind totusi un usor avantaj. [ tot articolul ]

Mircea DINESCU: Laptele si cornul rinocerului