Pandemia de coronavirus este un moment inoportun pentru condiționarea sprijinului oferit companiilor aeriene de măsuri de ecologizare, susține comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, într-un interviu acordat EURACTIV.com.

Restricțiile adoptate în timpul pandemiei de coronavirus au afectat puternic sectorul transporturilor, dat fiind că închiderea granițelor și interdicțiile de călătorie au obligat companiile aeriene, operatorii feroviari și de ferryboat să își reducă sau chiar să anuleze multe curse.

Și transportul de mărfuri a fost puternic afectat din cauza blocajelor de la granițe, forțând Comisia Europeaă să intervină pentru deblocarea fluxurilor de aprovizionare.

Dacă, în prima fază, Comisia Europeană a fost nevoită să reacționeze la modul în care evolua criza sanitară, comisarul pentru transporturi Adina Vălean insistă că acum executivul comunitar controlează situația, scrie EURACTIV:com.

„Am observat evoluții la care nu ne așteptam, precum măsuri unilaterale adoptate de state membre în privința mobilității persoanelor. De asemenea, interzicerea zborurilor, care a pornit inegal, și apoi s-a dezvoltat rapid”, a spus Vălean în interviul acordat EURACTIV.

„Însă, de la început, am adoptat o atitudine activă", a spus Adina Vălean, citând liniile orientative emise de Comisie cu privire la deschiderea de coridoare verzi pentru transportul de marfă și decizia rapidă de a suspenda prevederile cu privire la sloturile de pe aeroporturi.

Multe dintre deciziile executivului UE legate de transport au vizat în primul rând transportul aerian, unul dintre domeniile cele mai afectate de epidemia de coronavirus. Traficul aerian în anumite zone a ajuns aproape de zero, iar mulți dintre jucătorii mai mici sunt amenințați de faliment.

Decizia blocului comunitar de eliminare a regulii de utilizare obligatorie a sloturilor orare de pe aeroporturi a fost urmată de recomandări practice cu privire la zborurile cargo - în principal, transporturi de mare valoare - și de clarificări referitoare la faptul că pandemia poate fi considerată din punct de vedere juridic o „circumstanță excepțională”, notează Agerpres. În consecință, companiile aeriene nu trebuie să plătească despăgubiri, dar sunt în continuare nemulțumite de insistența Comisiei că trebuie să returneze banii pasagerilor, în loc să le ofere în schimb vouchere pentru călătorii la o dată ulterioară.

Vălean insistă cu privire la poziția sa, potrivit căreia legislația UE privind drepturile pasagerilor „spune în mod clar că pasagerii au dreptul să primească banii înapoi”.

„Orice modificare a drepturilor ar însemna trecerea prin procesul legislativ normal, pentru care nu cred că există un sprijin real”, spune Adina Vălean, fost europarlamentar. Totuși, unele surse din Parlamentul European spuc că votul ar fi strâns, notează EURACTIV.com.

Companiile aeriene doresc să ofere vouchere pentru că returnarea banilor le diminuează rezervele de lichidități într-o perioadă în care au mare nevoie de numerar. Cu toate acestea, comisarul Adina Vălean subliniază că executivul comunitar a relaxat și prevederile referitoare la acordarea de ajutoare de stat pentru a veni în sprijinul companiilor de a-și reface lichiditățile.

Franța și Suedia au fost primele state membre care au obținut acceptul UE pentru scheme de sprijin a companiilor aeriene, dar specialiștii consideră că va fi nevoie de intervenții numeroase în perioada următoare, deoarece industria se așteaptă la o revenire abia la începutul anului viitor. 

De cealaltă parte, organizațiile care militează pentru protecția mediului cer ca ajutoarele de stat acordate companiilor aeriene să fie condiționate de reduceri ale emisiilor de CO2 și de un acord cu privire la plata unei taxe pe combustibil după ce criza coronavirusului va fi depășită, având în vedere că se preconizează că emisiile generate de sectorul de transport aerian vor crește semnificativ în acest deceniu.

Adina Vălean avertizează însă că acest lucru nu este realist. „Nu știm cum va arăta industria după criză. Este o realitate faptul că aceasta este una din cele mai competitive industrii pe care le avem și că avem nevoie de aviație”.

„Să vorbim despre investiții în măsuri ecologice într-un moment în care companiile se confruntă cu falimentul, trebuie să fim mai atenți”, a spus Vălean, sugerând că inițiative precum combustibilii verzi nu sunt suficient de mature pentru a fi introduse în perioada unei crize.

„Nu aș sprijini chiar acum impunerea unor asemenea condiții”, a punctat comisarul european, care a adăugat că relaxarea măsurilor privind ajutorul de stat nu înseamnă că firmele aeriene sunt eliberate de obligația de a respecta drepturile pasagerilor.

Citiți întreg articolul pe www.euractiv.com (în limba engleză)