EURACTIV România în parteneriat cu Colegiul Ecologic „Prof. Univ. Dr. Alexandru Ionescu” Bradu, Argeș, a organizat marți dezbaterea cu tema ”Învățământul profesional în sistem dual”.

LIVE TEXT:

Marian-Jean Marinescu:

 

  • un popor educat și sănătos poate face față tuturor provocărilor.
  • trebuie schimbat complet sistemul de educație, sunt foarte multe lucruri pe care tinerii ar trebui să le învețe în școală.
  • și sistemul de sănătate trebuie reformat. Acum nu se vrea, vedeți situația spitalelor regionale.
  • uitați-vă la oameni, dar nu doar la ceea ce vorbesc, încercați să ghiciți și caracterul omului.
  • există cineva care poate fi răul cel mai mic. 

De ce votează profesoara Cristiana Sima? 

  • mă scoate obligația civică și viitorul copilului meu și al tinerilor pe care-i formăm în școală. 

Marian-Jean Marinescu: 

  • politica e foarte simplă, se bazează pe voturi, de la primărie până pa Parlament, ce votați, se întoarce la toată lumea. 
  • se spune că ”toți politicienii sunt la fel”, dar trebuie să vedeți care e răul cel mai mic.
  • duceți-vă și votați, aș vrea să se ducă 80% la vot, atunci rezultatul ar fi diferit și lucrurile s-ar schimba.
  • repet: intrați în politică, dacă vreți să schimbați ceva în România. 
  • nu criticând la televizor de schimbă lucrurile, e adevărat că trebuie să te zbați. E nevoie de partide de toate felurile, dar cu oameni - cum le zic eu - ”ca lumea”, altfel va fi mai rău. 

Sondaj printre participanți: Pentru ce votează tinerii? 

  • pentru un viitor mai bun - 13 voturi
  • pentru democrație europeană, standarde egale - 11 voturi
  • sănătate și educație - 5 voturi 
  • stabilitate și flexibilitate - 5 voturi
  • învățământ modern - 4 voturi
  • locuri de muncă și salarii mai bune - 4 voturi
  • valori precum demnitate, responsabilitate, implicare - 4 voturi
  • pace și siguranță - 3 voturi
  • fără corupție - 3 voturi
  • pensii și ”păstrez țara nevândută” - câteun vot

Comentând rezultatul votului, prof. univ. Dr. Alexandru Ionescu spune că oamenii sunt cei care pot face schimbări: Fiți oameni de valoare și altfel îi veți influența pe cei din jur.

 

  • căutați să înțelegeți ce se întâmplă în jurul dvs., ghiciți chipul tuturor, ceea ce faceți e pentru întreaga țară.
  • nu-mi place formula ”eu cu ce mă aleg”, vă alegeți cu onoarea de a fi oameni, de a face ceea ce trebuie.
  • nu trebuie să așteptăm să ne facă alții, trebuie să facem noi, munciți mai mult, sprijiniți pe cei care fac ceva pentru colectivitate.
  • faceți tot posibil să-i cunoașteți pe oamenii cei mai buni, să-i sprijiniți.
  • schimbarea se face mereu, în fiecare clipă.

 Marian-Jean Marinescu, despre ce face Parlamentul European în mod concret: 

  • 65% din legislația tuturor statelor membre se decide în PE și în Consiliu
  • începând de la apă și periuța de dinți, aer, toate sunt vizate de reguli europene.
  • e foarte important ca, în primul rând, să mergeți la vot, să dați un semnal clar că suntem europeni.
  • trebuie să aveți grijă pe cine să trimiteți la Bruxelles.
  • roamingul e unul dintre rezultatele activității Parlamentului European.
  • sunt foarte multe avantaje date de apartenența la UE.
  • sunt foarte multe fonduri, inclusiv pentru tineri.
  • avem Inițiativa pentru Tineri - programul permite ca, în 90 de zile, un tânăr să poată intra într-un nou program de școlarizare sau să găsească un loc de muncă, avem Erasmus pentru tineri, există și un Erasmus pentru antreprenori pentru a învăța cum se face o afacere.
  • programul de resurse umane oferă și el beneficii, în viitorul buget, România va avea foarte mulți bani pe POCU, sper să-i folosească foarte bine, acum el se adresează formatorilor, nu celor care au nevoie de cursuri. Se obțin diplome cu care oamenii nu pot face nimic, pentru că se fac cursuri în funcție de pregătirea profesorilor, nu de ce e nevoie pe piața muncii.
  • e un dezastru ce s-a întâmplat, sistemul de învățământ trebuie reformat complet.
  • am fost în Bavaria, unde sistemul dual e foarte bine pus la punct: cine intră în sistem, primește o bursă - 600 de euro (statul dă 500, iar firma -100), iar la final tânărul are o meserie. El se poate duce și la facultate ulterior.
  • în alte țări, învățătorii sunt școliți să scoată din orice copil aptitudinile cele mai potrivite pentru a-l îndruma în direcția potrivită. 

Codruța Drăgan - psiholog, specialist în psihologie educațională: 

  • văd învățământul dual ca pe o formă practică a învățământului, mie mi-a lipsit foarte mult practica.
  • ceea ce adulții nu au putut să facă - anumite studii, și-au forțat copiii s-o facă, deși ei nu aveau niciun fel de inclinații și astfel au ajunși adulți frustrați, că nu sunt buni.
  • fiecare copil are nevoile și așteptările lui de la viață, în consilierea psihologică cu adolescenții încerc să văd tendința profesională, spre ce au înclinații.
  • consilierea funcționează dacă e sprijinită de adultul de acasă, dacă acesta înțelege că un copil are nevoi diferite, orice ar spune specialistul copilului, mama și tata sunt cei care impregnează puternic trăirile copilului.
  • lucrăm destul de mult și cu adulții, îi învățăm să fie părinți centrați pe nevoile copiilor, nu pe nevoile lor.  

Adrian Bughiu -  subprefect, județul Argeș: 

  • fiecare comunitate din Argeș are nevoie de investiții, județul a înregistrat progrese vizibile în ultimii 10 ani, și ca urmare a prezenței Dacia aici, e loc de mai bine.
  • eu votez pentru standard unic, cred că există un standard dublu aplicat pe ici, pe colo în politicile europene, chiar și în cazul accesării de fonduri.
  • sper ca dezvoltarea pe partea de învățământ dual să fie sustenabilă.

În replică, Marinescu spune că UE nu are standarde, e o poveste, sunt unii care au o problemă în această direcție, regulile sunt acelea pentru toată lumea. 

  • dacă vreți să vorbim serios de standarde duble, să discutăm și de distribuitorul român de produse, să vedem cum a făcut comanda. 

Cornel Bertea-Hanganu - președinte „Școala fără șomeri”: 

  • sistemul dual are tradiție, a fost introdus de Regele Carol, iar după Revoluție a cunoscut un declin, acum avem posibilitatea să valorizăm acest sistem.
  • jud. Argeș are o viziune de dezvoltare a învățământului dual.
  • 80% dintre absolvenții de opt clase din Germania aleg sistemul dual, Germania și alte țări s-au dezvoltat folosind școala profesională, de care mulți părinți români fug.
  • eu am un crez: Cine nu reușeste ca elev să convingă un angajator, se poate duce la liceu.
  • școala fără șomeri e un concept care definește conceptul sistemului dual: formarea profesională alături de un agent economic dă o anumită predictibilitate, asta dă o siguranță, înseamnă învățarea unei meserii și un loc de muncă asigurat.
  • cel mai mare avantaj oferit de sistemul dual e practica productivă: tinerii au posibilitatea de a ajunge în companie, să se integreze în cultura companiei, să-și cunoască viitorii colegi și să aleagă dacă doresc să meargă mai departe sau nu.
  • elevii au posibilitatea de a învăța de la o vârstă fragedă, ceea ce înseamnă responsabilitate. E ca și votul, exercitarea unui drept, care devine o responsabilitate.
  • sistemul dual la nivel liceal e singurul la care se dă admitere, nu e pe bază de repartizare computerizată.
  • sunt foarte mulți agenți economici care acordă burse de 500, 700 sau 1.450 de lei.
  • pe lângă agenții economici de top, pot veni și ceilalți agenți care au nevoie de 2-3 meseriași și împreună să contribuie la creșterea mediei.
Marian-Jean Marinescu explică faptul că există bani europeni pentru investiții, dar, din păcate, în ultimii ani s-au utilizat foarte puține fonduri. Banii europeni pot fi folosiți pentru tot felul de lucruri, de la infrastructură la dezvoltare de mici întreprinderi, pentru școală. O soluție pentru evitarea birocrației ar fi digitalizarea. 
  • există sate și orașe cares-au dezvoltat enorm nu ajutorul fondurilor UE, dar trebuie să ai puțină răbdare cu birocrație. 

Conf. Univ. Dr. Cristiana SIMA, cadru didactic universitar, doctor în economie: 

  • voi lăsa această școală familiei, cu dorința de a duce mai departe învățământul privat.
  • ne-am stabilit o viziune, avem o misiune și un scop, în esență succesul nostru poate fi atins doar dacă profesorii și elevii sunt dedicați.
  • ne-am propus să fim o alternativă pentru copiii care doresc să urmeze cursurile la privat, dar avem și un centru pentru copii dotați.
  • de ceva timp ne ocupăm de o școală profesională de meserii în sistem dual.
  • înainte veneau companiile străine pentru că aveau forță de muncă calificată, acum nu mai avem.
  •  învățământul profesional în sistem dual se poate dezvolta, avem resurse umane, dar și financiare.
  • Ce vom face? Ne propunem să facem parteneriate strategice cu operatorii economici interesați de sistemul de educație dual, să cointeresăm și părinții și elevii.
  • vom oferi un cadru teoretic, iar agenții economici ne vor ajuta să dotăm atelierele și cu partea de practică. La finalul celor trei ani, tinerii se vor putea angaja acolo unde au făcut practică.
  • acum ne ocupăm de obținerea autorizației, după ce am testat piața ne-am propus să oferim cursuri pentru mai multe meserii, precum sudor, comerciant vânzător, ospătar, tapițer etc.
  • ne-am gândit la o platformă vocațională de învățare a meseriei în realitatea virtuală.

Marian-Jean Marinescu, eurodeputat PNL/PPE: 

  • învățământul dual aproape a dispărut la noi și ne-a creat mari probleme. Avem olimpici internaționali cu care ne lăudăm, dar ei le câștigă pentru că vor, au capacitate intelectuală, dar țara e dusă în spinare de media: directori de școli, ingineri, mici întreprinzători. Învățământul dual e crucial pentru dezvoltarea unei societăți, a economiei.
  • trebuie să face tot ce e posibil pentru a reînvia acest învățământ, UE sprijină acest lucru, chiar dacă educația nu e o politică europeană.
  • Garanția pentru Tineri cuprinde și acest învățământ dual.
  • PE e instituția aleasă direct de către cetățenii europeni, e cea mai democratică instituție, cu reprezentanți a peste 100 de partide.
  • trebuie să mergem la vot pentru a arăta că suntem membri ai UE, să votați oameni care credeți că pot să apere interesul național al românilor, dar să muncească, nu să se ducă și să se plimbe pe la Bruxelles.
  • avem nevoie de UE, e garantul stabilității și al păcii, mai ales că suntem într-o zonă nu foarte ușoară, Crimeea e foarte aproape de noi, iar rușii nu se vor schimba niciodată, trebuie să avem o garanție.
  • până la urmă e obligația noastră cetățenească să mergem la vot, pe urmă puteți avea pretenții de la politicieni. Nu votați, atunci nu are sens să mai ai pretenții.
  • mai ales voi, tinerii, trebuie să votați, pentru că o faceți pentru noi.
  • trebuie să învățați o meserie și apoi să intrați în politică, să o schimbați, dacă stați deoparte vedeți ce se întâmplă, în politică oricum intră oameni, dar cu alte calități decât ar trebui să aibă cei care vor să facă ceva pentru oameni.
  •  acum se ocupă străzile, dar cel mai bine ar fi să se umple partidele cu oameni de bună calitate.
  • votați pentru ca România să rămână în Uniunea Europeană. 

+++

Prof. Univ. Dr. Alexandru IONESCU, remarcabil biolog român contemporan, specialist recunoscut pe plan internațional în algologie și fiziologia plantelor, ecologie și protecția mediului, cercetător științific principal, profesor universitar, doctor în biologie: 

  • dezbaterea de astăzi este și ea o punte peste toate stăvilarele care ne stau în cale, că așa e viața cu obstacole care trebuie trebuie până să ajungem în livada înflorită cu pajiștele pline de flori.
  • a trebuit să luptăm să ajungem în Europa, acum suntem o țară europeană și exercităm Președinția UE.
  • în privința viitorului și a educației, avem nevoie nu doar de profesori, ingineri, mari savanți, ci și de meșeriaș. Învățământul dual a fost mult timp neglijat. Meșteșugarul, meșeriașul este un vrăjitor care poate face cu mâinile și creierul lui orice, mai mult chiar decât un inginer, eu însumi am fost meșteșugar.
  • avem nevoie de astfel de oameni.
  • sper că vom cunoaște deaproape întreaga Europă, eu am avut prilejul să vorbesc la Bruxelles, nu în PE, ci în Parlamentul belgian, trebuie să ne cunoaștem și să ne ajutăm.
  • drepturile omului nu există dacă nu avem în jurul nostru solidaritate și unitate.
  • Europa suntem noi, nu tu, nu el, pur și simplu noi, avem nevoie să fim împreună.
  • pe reprezentanții noștri îi rugăm să nu uite că avem nevoie să avem contacte strânse cu toți oamenii Europei, să ne ajutăm unii pe alții.
  • votul nu e un drept, e o obligație, o obligație pentru tineri, pentru părinții dvs, trebuie să fim atenți ce oameni sprijinim. 
  •  numai cetățenii au dreptul de vot, cândva, în Grecia antică, cei care nu erau cetățeni nu puteau vota.
  • să nu uitați niciodată că UE suntem noi.

+++

Aceasta este a patra întâlnire din seria "eduVOTE in your village” - schools as a bridge to debate about 2019 EU elections in rural communities”, proiect cofinanțat de Uniunea Europeană, în cadrul programului de subvenții al Parlamentului European în domeniul comunicării.

Evenimentul va avea loc marți, începând ora 12:00, la Colegiul Ecologic ”Prof. Univ. Dr. Alexandru Ionescu” din localitatea Bradu, județul Argeș

"România nu are o opțiune mai bună decât UE. Pentru voi, tinerii, și pentru viitorul vostru, trebuie să rămânem membri ai acestei comunități bazate pe valori. Amenințările care vin din Rusia, războiul din Ucraina, situația imprevizibilă și instabilă din bazinul Mării Negre ne arată că România trebuie să rămână un partener solid al UE și NATO. De aceea, mesajul meu către voi este: faceți din UE proiectul vostru! Dați-i vigoare, redați-i strălucirea, schimbați-l în bine. Fiți voi schimbarea pe care o doriți în UE!”, sunt cuvintele lui Marian-Jean Marinescu, membru al Parlamentului European. 


Dezbaterea include trei direcții principale de discuție:
- implicarea europarlamentarilor români în dezvoltarea rurală: cunoașterea și soluționarea priorităților comunităților rurale locale; perspectiva europeană privind învățământul dual.
- preocupările tinerilor: oportunități pentru dezvoltarea personală; alegerea unei cariere de succes după absolvirea învățământului dual;  așteptările unui tânăr care va vota pentru prima oară la europarlamentarele din 26 mai 2019.
- importanța participării la vot din perspectiva profesorilor, părinților, reprezentanților mediului de afaceri și reprezentanților administrației locale. 

Au confirmat participarea: Marian-Jean Marinescu -  membru al Parlamentului European; prof. univ. dr. Alexandru Ionescu; Adrian Bughiu -  subprefect, județul Argeș; Codruța Drăgan - psiholog, specialist în psihologie educațională; Cornel Bertea-Hanganu - președinte „Școala fără șomeri”; Cristina Gheorghe - reprezentantul Secției Comerciale a Ambasadei Austriei la București; conf. univ. dr. Cristiana Sima - Colegiul Ecologic „Prof. Univ. Dr. Alexandru Ionescu”.

De asemenea, au fost invitați să ia parte la dezbatere reprezentanți ai grupurilor de acțiune locală, ai ONG-urilor locale cu proiecte/programe în zonă, tineri, părinți, antreprenori, beneficiari de finanțări, comunitatea locală/regională. 

Evenimentul va fi transmis LIVE VIDEO pe www.euractiv.ro și va fi moderat de Dana Deac, jurnalist TVR1.

Agenda dezbaterii:

12:00 – 12:30 Panel 1: Parlamentul european și dezvoltarea rurală

Cum se implică europarlamentarii în cunoașterea și rezolvarea priorităților comunităților rurale locale. Perspectiva europeană privind învățământul dual. 

12:30 – 13:30 Panel 2: Tinerii vorbesc despre preocupările lor

Oportunități pentru dezvoltarea personală, alegerea unei cariere de succes după absolvirea învățământului dual. Așteptările și aspirațiile unui tânăr care va vota pentru prima oară la europarlamentarele din 26 mai 2019. 

13:30 – 14:30 Dezbatere: De ce votăm la alegerile europarlamentare 2019? Eu cu ce mă aleg după ce votez?

- profesorii expun viziunea lor pentru contribuția la o educație conectată cu prioritățile zonale și cerințele economiei bazate pe cunoaștere

- părinții descriu situația lor, integrarea pe piața muncii, planurile de viitor pentru familia lor, comunitatea lor

- reprezentanții mediului de afaceri, partenerii Colegiului descriu oportunitățile locale și modul în care se implică pentru dezvoltarea învățământului dual.

Biografii:

Marian-Jean MARINESCU este deputat PNL în Parlamentul European și vicepreședinte al Grupului Partidului Popular European (Creștin Democrat - PPE). Primul mandat l-a câștigat în 2007, când România a aderat la Uniunea Europeană, dar acumulase deja experiență din 2006, când a fost, pentru un an, observator din partea României în Parlamentul European.

Este un foarte activ și influent membru al Comisiei pentru transport și turism (TRAN), al Comisiei pentru control bugetar (CONT) și al Comisiei pentru industrie, cercetare și energie (ITRE). În plus, impresionanta sa activitate de raportor i-a conferit un rol esențial în cadrul delegației României și a Parlamentului European. 

Având un interes special pentru cercetarea în aviație, Marinescu a fost raportorul pentru revizuirea Regulamentului aviației și pentru înființarea Agenției Europene de Siguranță a Aviației (AESA). De asemenea, europarlamentarul este raportorul Parlamentului în dosarul Facilitatea "Conectarea Europei” (CEF) - noua politică europeană de transport.

Marinescu este autorul celor mai multe proiecte pilot, între care:  Noua arhitectură a spațiului aerian european, Calitatea serviciilor în turism, Gestionarea traficului spațial. Cu 15 rapoarte în calitate de raportor principal, 20 ca raportor alternativ („din umbră”) și cinci ca raportor pentru aviz, Marian-Jean Marinescu se plasează pe primul loc în clasamentul privind activitatea europarlamentarilor români în legislatura 2014-2019. Printre realizările sale se pot menționa creşterea bugetului pentru transport cu peste 6 miliarde de euro și includerea tronsoanelor de cale ferată Timișoara-Moravița, Craiova-Calafat, București-Giurgiu și a drumului Focșani-Albița între prioritățile europene. 

Înainte de a intra în Parlamentul European a fost membru al Parlamentului României, Camera Deputaților (2004-2007). 

Prof. Univ. Dr. Alexandru IONESCU, remarcabil biolog român contemporan, specialist recunoscut pe plan internațional în algologie și fiziologia plantelor, ecologie și protecția mediului, cercetător științific principal, profesor universitar, doctor în biologie.

După absolvirea Facultății de Biologie a Universității București, a cărei licență a obținut-o ca premiant în 1961, a fost, pe rând: profesor în învățământul mediu, cercetător științific principal la Institutul de Biologie al Academiei Române din București și la I.C.C.P.T. Fundulea.

În 1990 revine ca șef de laborator la Institutul de Biologie și este profesor universitar la Universitatea Ecologică din București între 1990-2002, fiind unul dintre fondatorii acestei instituții. În anul școlar 1994-1995, a fost profesor invitat la Universitatea din Rennes (Franța) și la Universitatea de Științe Agronomice din Gembloux (Belgia), unde a susținut cursuri și prelegeri de fiziologia plantelor și ecologie.

Este primul doctor în biologie din promoția sa, titlu academic acordat de Facultatea de Biologie a Universității din București în anul 1967, pentru teza: „Fiziologia porumbului dublu irigat”, având ca referenți pe academicienii N. Sălăgeanu și Emil Pop.

Singur, sau în colaborare, prof. dr. Alexandru Ionescu este autorul a peste 60 de volume publicate, dintre care amintim: „Efectele biologice ale poluării mediului” (1973), „Tratat de algologie” (vol. I-IV; 1976, 1977, 1979, 1981), „Probleme ale agriculturii contemporane” (1977, publicat și la Budapesta în limba maghiară în 1980), „Algele – Proteinele viitorului” (1980),  „Agricultura ecologică” (1982), „Fenomene de poluare în agricultură și măsuri antipoluante” (publicat și la Varșovia în limba poloneză).

În 1994 publică la Chișinău, împreună cu Ministrul Mediului din Republica Moldova, volumul „Un glob fragil de lut” și ține aici o serie de prezentări ale acestei cărți, împreună cu academicieni autohtoni.

Seria publicațiilor continuă cu: „Protecția mediului. Ecologie și societate” (2000), „Trăim printre ticăloși” (2009), „În ținutul îngerilor de culoare” (2012), „Frânturi de adevăr ” (2013). A publicat, de asemenea, cursuri universitare, sute de articole, recenzii, referate și studii în reviste de specialitate autohtone și din alte 14 țări.

Devine membru al Academiei de Științe din Illinois - USA (1980),  al Academiei de Științe din New York (1990) și al Academiei Naționale de Științe Ecologice din Republica Moldova (2003) și este ales în colegiile de redacție ale revistelor Academiei „Revue Roumaine de Biologie” și „Studii și Cercetări de biologie”. 

Pentru contribuții aduse în volumele „Efectele biologice ale poluării mediului”(1975) și „Tratat de algologie” (1981) este laureat al Premiului „Emanoil C. Teodorescu” al Academiei Române, în două rânduri.

Datorită dinamismului și erudiției sale devine unul dintre animatorii vieții științifice românești, organizând un șir de simpozioane pe teme de ecologie și protecția mediului. Înființează, împreună cu profesorii Dolphi Drimer și Niculae Barabaș (Bacău), Organizația Neguvernamentala „Ecomondia”, dedicată educației și protecției mediului.

Editează revista ECOMONDIA pe  o perioadă de mai bine de 10 ani. Ține sute de conferințe în școli și înființează zeci de cercuri  de cercetare ale elevilor. Contribuie la înființarea primului liceu particular acreditat din județul Argeș (2007), azi Colegiul Ecologic „Prof. Univ. dr. Alexandru Ionescu” -  care pregătește elevi pe nivel liceal și postliceal.Are colaborări cu profesori europeni de la Sorbona până la Chișinău, ține conferințe, inclusiv în Parlamentul Belgian de la Bruxelles.

Conf. Univ. Dr. Cristiana SIMA, cadru didactic universitar, doctor în economie.

Președinte al Consiliului de Administrație al Colegiului Ecologic „Prof. Univ. Dr. Alexandru Ionescu”, Cristiana Sima a absolvit Facultatea de Economia Producției Agricole și Alimentare din cadrul Academiei de Studii Economice București, a urmat studii postuniversitare de Ecotehnie în cadrul catedrei Unesco-Cousteau de Ecotehnie Bucureşti, a obținut o bursă de studiu, Programul TEMPUS, la Vrije Universiteit Brussel (Universitatea Liberă Bruxelles), Departamentul de Ecotehnie/Ecologie umană. 

Obține titlul științific de Doctor în Economie în anul 2001 la Academia de Studii Economice București. 

Cariera didactică a început-o ca preparator și, ulterior, asistent doctorand la Academia de Studii Economice, Facultatea de Economia Producției Agricole şi Alimentare.

Din 1997 continuă activitatea în mediul academic ca lector la Universitatea Constantin Brâncoveanu din Pitești, unde în prezent este Conferențiar Universitar Doctor și predă cursuri și seminarii în domeniile Ecologie şi legislația mediului, Managementul şi economia mediului, Dezvoltare durabilă şi protecţia mediului, Managementul conflictelor și dialog social, Ecoturism și turism rural, Marketing agroalimentar, Ecologie.  

Cristiana Sima conduce și coordonează lucrări de licență/disertație și Cercul științific Ecologie și protecția mediului. 

În calitate de autor și coautor a publicat 13 manuale universitare și lucrări de specialitate, peste 30 de articole și comunicări științifice la conferințe naționale și internaționale.

Cristiana Sima este fondatorul mai multor ONG-uri și unități de învățământ particular preuniversitar, un antreprenor în educație, deschizător de domenii noi, precum învățământul profesional dual. Totodată, doamna Sima este Președintele Consiliului de Administrație al Colegiului Ecologic „Prof. Univ. Dr. Alexandru Ionescu” și  Președintele Consiliul de Administrație Grădinița „CAMI” din București.

 

Duplex VIDEO LIVE SNSPA București - satul Ciuruleasa, Alba: Impactul PE în comunități

Mai mult pe EurActiv »