După mai bine de 70 de ore de negocieri, sindicatul IG Metall a ajuns la un acord cu Volkswagen (VW), notează „Euronews” (Italia), care precizează că fabrica nu va fi închisă, dar vor fi reduceri de personal până în 2030.

Într-un comunicat de presă, sindicatul a scris că acordul va permite să se investească în mod sustenabil în viitorul producătorului auto și, în același timp, să se creeze perspective pentru muncitori și familiile acestora.

A fost evitată închiderea pentru întregi unități de producție, precum și disponibilizările obligatorii și reducerile salariilor lunare. Sindicatul a acceptat, însă, alegeri definite drept „dureroase”.

Prețul care trebuie plătit este, de fapt, reducerea a peste 35.000 de locuri de muncă în fabricile germane până în 2030, echivalentul a 29% din forța de muncă totală a celei mai mari industrii auto din Europa, în mare parte plecări voluntare și pensionări.

„Am reușit să găsim o soluție pentru angajații uzinelor Volkswagen, care să garanteze locuri de muncă, să păstreze producția în fabrici și, în același timp, să permită investiții viitoare semnificative”, a spus negociatorul sindicatului, Thorsten Gröger, vorbind despre măsurile de reducere a costurilor, „care respectă liniile roșii” stabilite de reprezentanții muncitorilor.

Acordul de vineri a fost salutat de cancelarul german Olaf Scholz, ca fiind „pozitiv și acceptabil din punct de vedere social” și „garantează grupului și angajaților săi un viitor pozitiv”.

Pentru IG Metall a fost important, în special, să evite disponibilizările obligatorii și închiderea completă a uzinelor, care vor avea, în schimb, închideri sau transferuri în altă parte în Germania sau în străinătate a unor linii de producție de mașini Audi, Volkswagen și Cupra.

Datorită acordului, grupul de la Wolfsburg speră să genereze economii totale de 4 miliarde de euro pe termen mediu.

„Am avut trei priorități în timpul negocierilor: reducerea supracapacității la fabricile germane, reducerea costurilor pentru forța de muncă și aducerea costurilor de dezvoltare la un nivel competitiv”, a explicat CEO-ul VW, Thomas Schäfer.

În ultimele săptămâni, în jur de 100.000 de angajați au protestat împotriva planurilor de reducere a salariilor propuse de Consiliul de Administrație al VW cu două zile de grevă în fabricile companiei germane. Potrivit IG Metall, această participare masivă a făcut posibilă evitarea planurilor drastice de reducere a costurilor, propuse de companie.

Daniela Cavallo, președintele Comitetului General de Întreprindere al Volkswagen AG, a comentat: „Nicio uzină nu va fi închisă, nimeni nu va fi concediat și acordul de salarizare al companiei noastre va fi garantat pe termen lung. Cu această triadă, am ajuns la o soluție solidă în condiții economice foarte dificile”.

„Chiar dacă există concesii colective dincolo de veniturile lunare, acestea sunt compensate prin conservarea solidară a tuturor fabricilor, inclusiv perspectivele de viitor, noua siguranță a locurilor de muncă până la sfârșitul anului 2030 și, nu în ultimul rând, certitudinea pentru Consiliul de Administrație că schimbările la Volkswagen împotriva voinței angajaților sunt sortite eșecului”.

Sursa: Rador Radio România