Unii comisari europeni și-au exprimat îngrijorarea cu privire la pachetul legislativ privind reducerea emisiilor și au criticat modul în care a fost gestionată inițiativa masivă de transformare a economiei UE, scrie EURACTIV.com

Șapte oficiali consultați pentru articolul EURACTIV au declarat că aproape o treime dintre comisari și-au exprimat unele îngrijorări cu privire la pachet sau la modul în care acesta a fost promovat. Aceleași surse au confirmat că Johannes Hahn, comisarul pentru buget, a votat împotrivă.

În cursul reuniunii de miercuri a Colegiului comisarilor, Hahn și-a exprimat sprijinul deplin față de ambițiile incluse în pachet, dar a deplâns că nu există nici o referire la nevoile de noi resurse financiare proprii ale UE.

Noul mecanism de ajustare la frontieră a emisiilor de carbon care va impune taxe asupra unor importuri și extinderea pieței certificatelor de emisii din UE sunt două dintre principalele propuneri ale pachetului, dar care erau propuse a fi parte a noului sistem de resurse proprii ale UE, din care să fie finanțat fondul de redresare.

Comisarii nemulțumiți de unele aspecte ale inițiativei "Fit for 55" cei responsabili de principalele sectoare afectate de planul propus (buget, industrie, economie, afaceri sociale) și provin din toate familiile politice (populari, socialiști, Renew Europe), potrivit unui oficial al Comisiei familiarizat cu situația.

În general, a existat o senzație comună de frustrare în primul rând legată de modul în care a fost asamblat pachetul masiv de legislație destinat să transforme consumul de energie al întregii UE, susțin sursele citate de EURACTIV.

Echipa Ursulei Von der Leyen a fost „mai preocupată de a proiecta un steag verde (pe clădirea Comisiei) decât de a pregăti bine pachetul legislativ", a declarat un insider.

Un alt oficial, sub rezerva anonimatului, a declarat că „sentimentul de incertitudine în rândul comisarilor cu privire la modul de lucru la o inițiativă cu un asemenea impact politic și social dezvăluie lipsa abilităților de management ale președintei (Comisiei)".

Dar disconfortul era prezent cu mult înainte de întâlnirea de miercuri a Colegiului.

Trei surse au spus că mai multe cabinete au semnalat probleme încă din timpul fazei de consultare, dar acestea au fost ignorate. 

Unul dintre oficiali a menționat că documentele au sosit „destul de târziu”, unele abia săptămâna trecută. „Ar fi fost nevoie de mai mult timp, iar consultările ar fi trebuit să înceapă mai devreme", a explicat sursa citată.

Ca urmare, cabinetele și oficialii au pornit o cursă contra cronometru în weekend pentru a finaliza detaliile celor 13 inițiative incluse în pachet. De vineri, au avut loc patru ședințe ale șefilor de cabinet, unele având nevoie de mai mult de 12 ore. Unele echipe au lucrat la propuneri până marți seara târziu, deoarece von der Leyen dorea ca totul să fie finalizat înainte de începerea ședinței Colegiului.

Interviurile pe care președintele le-a acordat în timp ce cabinetele încă discutau detaliile au fost pentru unii un semn clar că opinia comisarilor săi a fost marginalizată.

Dar disconfortul membrilor colegiului a venit nu numai din acest proces, ci și din însăși substanța pachetului legislativ.

O preocupare largă este legată de impactul social al pachetului asupra grupurilor vulnerabile, în special în unele state membre, unde multe familii și companii încă depind foarte mult de sectorul combustibililor fosili. 

Unele cabinete au pus sub semnul întrebării includerea transportului rutier și a clădirilor în sistemul de tranzacționare a certificatelor de emisii, una dintre principalele noutăți ale pachetului. Alții sunt îngrijorați de impactul pe care îl va avea asupra întreprinderilor mici și mijlocii.

„Suntem de acord cu obiectivele climatice, dar pachetul nu este suficient de pus la punct în ceea ce privește detaliile și calendarul", a declarat un oficial.

O altă sursă și-a exprimat îndoiala cu privire la ponderea adecvată a părții externe a pachetului și dacă impactul acestuia asupra comerțului internațional a fost corect evaluat.

Cele mai controversate elemente ale pachetului, cum ar fi mecanismul de ajustare a emisiilor de dioxid de carbon, revizuirea sistemului de tranzacționare a certificatelor  sau eliminarea treptată a vehiculelor cu motoare cu ardere internă până în 2035, nu au fost singurele care stârnesc opoziția. Și schimbările în privința sectorului forestier, spre exemplu, au fost privite cu scepticism, iar unii comisari ar fi comentat pe tema unor puncte care nu aveau neapărat legătură cu portofoliul lor, cât cu o mulțime de interese naționale, au mai comentat sursele citate

Nu este prima dată când Ursula von der Leyen și echipa sa sunt criticate pentru modul în care au administrat un proces legislativ important sau a unei deplasări externe, cum ar fi cea care a dus la celebrul Sofagate, în Turcia. Dar pentru Comisia condusă de von der Leyen urmează un proces complicat în care trebuie să convingă și Parlamentul European și statele membre de importanța acestui pachet legislativ și beneficiile acestuia pentru întregul bloc, chiar dacă ar putea fi în detrimentul unor regiuni.