Kovesi investighează un contract ce are legătură cu accidentul feroviar din Grecia

Parchetul European (EPPO) a lansat o investigație asupra unui contract de modernizare a sistemului de semnalizare și teleghidare în sistemul feroviar grecesc.
Dacă ar fi fost funcțional, acest echipament ar fi putut preveni ciocnirea celor două trenuri, care a provocat marțea trecută moartea a peste 50 de persoane, potrivit publicației elene Documento.gr.
"Pot confirma că EPPO are o anchetă în curs de desfășurare asupra unor posibile daune privind interesele financiare ale UE", a declarat un purtător de cuvânt al Parchetului European EURACTIV.
Contractul "717" a fost semnat în 2014 și a vizat reconstrucția și modernizarea sistemului de semnalizare și teleghidare pe linia ferată Atena - Salonic - Promachona.
Documento.gr relatează că proiectul a revenit TOMI (o subsidiară a Grupului Aktor) și multinaționalei franceze Alshtom.
În implementarea proiectului au intervenit mai multe întârzieri semnificative.
Potrivit Documento, în 2017, autoritățile grecești au trimis dosarul la Curtea de Audit, care a aprobat, în august 2018, un contract suplimentar.
Deși contractul suplimentar a fost aprobat de Curtea de Audit, astfel încât sistemul de semnalizare să poată fi implementat și compania Alshtom a semnat studiile în iulie 2019, contractul suplimentar a fost aprobat de Guvernul Kyriakos Mitsotakis doi ani mai târziu.
Prin urmare, sistemul de semnalare și de supraveghere nu a fost finalizat. Lucrările care mai sunt de făcut pentru a încheia contractul "717" ar urma să mai dureze circa un an. În acest timp, controlul traficului feroviar se face în mod manual.
Începând de joi, mii de tineri au protestat în Grecia și au cerut clarificări în legătură cu cauzele tragediei.
Prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis a atribuit accidentul unei "erori umane" și a stabilit "o comisie de investigație" pentru a determina responsibilitatea pentru producerea tragediei.
În prezent, autoritățile nu știu câți pasageri erau în trenul de călători care s-a ciocnit cu marfarul.
Syriza, principalul partid de opoziție, a acuzat faptul că unul dintre oficialii numiți în această comisie, Athanasios Ziliaskopoulos, director al căilor ferate în perioada 2010-2015, e responsibil de degradarea companiei feroviare grecești. Opoziția susține că în acea perioadă numărul angajaților a fost redus masiv, iar Centrul de control de la distanță - finanțat cu fonduri europene - a fost dezactivat.
”Vom depune plângeri împotriva politicienilor care ne-au dus copiii în coșciug”, spune avocatul familiilor victimelor
Sunt așteptate procese împotriva unor politicieni din cauza accidentului feroviar din zona Tempi, relatează To Vima.
Tragedia de la Tempi nu poate fi lăsată să treacă fără a fi atribuite răspunderile în toate direcțiile, susține Andreas Theodoropoulos, avocatul familiilor unor victime, care a făcut declarații în fața tribunalului din Larissa.
"Suntem obligați să intentăm procese împotriva politicienilor și împotriva tuturor celor care sunt responsabili de atâția ani de neglijență criminală și infracțională". "Niciun politician nu a venit la nicio înmormântare, nici măcar un parlamentar din Larissa. De ce nu sunt aici? De ce nu au spus unde s-au dus banii poporului grec, ai Uniunii Europene". "Ne vom exercita drepturile legale”. "Sper ca organul de anchetă să nu atribuie responsabilitatea doar șefului de gară", a spus avocatul.
Mitsotakis și-a cerut iertare în numele tuturor guvernelor elene
"Sunt dator să le cer mare iertare rudelor victimelor", a scris duminică, pe Facebook, premierul Kyriakos Mitsotakis.
El și-a a cerut iertare în "numele tuturor celor care au guvernat țara de-a lungul timpului".
"Ca prim-ministru, sunt dator tuturor, dar mai ales rudelor victimelor, să le cer o mare IERTARE. Atât personal, cât și în numele tuturor celor care au guvernat țara de-a lungul timpului. Pentru că, într-adevăr, în Grecia anului 2023 nu este posibil ca două trenuri să se deplaseze în sensuri opuse pe aceeași linie și să nu fie observate de nimeni. Nu putem, nu vrem și nu trebuie să ne ascundem în spatele erorii umane.
Dacă s-ar fi finalizat lucrările la sistemul de administrare de la distanță, acest accident ar fi fost practic imposibil să se întâmple. Faptul că sistemul de control digital va funcționa pe deplin în următoarele luni nu este o scuză. Dimpotrivă. Face ca durerea mea să fie și mai mare pentru că nu am reușit să îl finalizăm până să se producă nenorocirea.
Justiția va investiga rapid tragedia și va imputa răspunderile, iar în următoarele zile ministrul de resort va anunța intervenții pentru îmbunătățirea imediată a siguranței pe calea ferată până la finalizarea Sistemului Electronic de Administrare.
Acum, avem datoria să fim alături de familiile victimelor, recunoscând cu curaj greșelile statului. Dar nici aceste lucruri nu sunt suficiente.
Voi cere imediat Comisiei Europene și țărilor prietene ajutorul în ceea ce privește know-how-ul, astfel încât să putem obține în sfârșit trenuri moderne. Și voi lupta pentru a avea finanțare comunitară suplimentară pentru întreținerea și modernizarea rapidă a rețelei existente.
În sfârșit, voi propune tuturor partidelor să ne angajăm de pe acum ca, în următorul Parlament, să fie înființată o Comisie specială care să investigheze istoria dureroasă a căilor ferate grecești de-a lungul ultimilor douăzeci de ani. Ceea ce nu s-a făcut în atâția ani trebuie făcut acum și repede”, a scris, printre altele, Mitsotakis.
Sursa: RADOR
Comentarii