Parchetul European (EPPO) a lansat o investigație asupra unui contract de modernizare a sistemului de semnalizare și teleghidare în sistemul feroviar grecesc.

Dacă ar fi fost funcțional, acest echipament ar fi putut preveni ciocnirea celor două trenuri, care a provocat marțea trecută moartea a peste 50 de persoane, potrivit publicației elene Documento.gr.

"Pot confirma că EPPO are o anchetă în curs de desfășurare asupra unor posibile daune privind interesele financiare ale UE", a declarat un purtător de cuvânt al Parchetului European EURACTIV.

Contractul "717" a fost semnat în 2014 și a vizat reconstrucția și modernizarea sistemului de semnalizare și teleghidare pe linia ferată Atena - Salonic - Promachona.

Documento.gr relatează că proiectul a revenit TOMI (o subsidiară a Grupului Aktor) și multinaționalei franceze Alshtom.

În implementarea proiectului au intervenit mai multe întârzieri semnificative.

Potrivit Documento, în 2017, autoritățile grecești au trimis dosarul la Curtea de Audit, care a aprobat, în august 2018, un contract suplimentar.

Deși contractul suplimentar a fost aprobat de Curtea de Audit, astfel încât sistemul de semnalizare să poată fi implementat și compania Alshtom a semnat studiile în iulie 2019, contractul suplimentar a fost aprobat de Guvernul Kyriakos Mitsotakis doi ani mai târziu.

Prin urmare, sistemul de semnalare și de supraveghere nu a fost finalizat. Lucrările care mai sunt de făcut pentru a încheia contractul "717" ar urma să mai dureze circa un an. În acest  timp, controlul traficului feroviar se face în mod manual.

Începând de joi, mii de tineri au protestat în Grecia și au cerut clarificări în legătură cu cauzele tragediei.

Prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis a atribuit accidentul unei "erori umane" și a stabilit "o comisie de investigație" pentru a determina responsibilitatea pentru producerea tragediei.

În prezent, autoritățile nu știu câți pasageri erau în trenul de călători care s-a ciocnit cu marfarul.

Syriza, principalul partid de opoziție, a acuzat faptul că unul dintre oficialii numiți în această comisie, Athanasios Ziliaskopoulos, director al căilor ferate în perioada 2010-2015, e  responsibil de degradarea companiei feroviare grecești. Opoziția susține că în acea perioadă numărul angajaților a fost redus masiv, iar Centrul de control de la distanță - finanțat cu fonduri europene - a fost dezactivat.