Președinta Renew Europe, Valerie Hayer, a solicitat oficial președintei Parlamentului European să îl cheme pe șeful TikTok să ”dea socoteală” în plenul legislativului, după audierea de marți în Comisia IMCO, discuție rămasă fără răspunsuri.

UPDATE

După audiere, eurodeputatul Dan Barna și-a exprimat pe Facebook mai multe îngrijorări:

- rețeaua nu își asumă nicio răspundere pentru manipularea clară și documentată în favoarea candidatului prorus Călin Georgescu;

- răspunsurile reprezentanților companiei au fost mai evazive decât ale unui politician confruntat cu un subiect incomod la televizor;

- despre pleiada de influenceri, care au mărturisit că au primit bani ca să posteze, TikTok ridică din umeri;

- compania nu știe decât să spună că are un set de reguli (community guidelines) și că ele trebuie respectate. Cum veghează la respectarea lor, nu poate răspunde convingător;

- grupurile pro-europene din Parlament au pus întrebări clare, la obiect, în timp ce extremiștii de dreapta acuză că audierea ar fi o formă de cenzură;

- iar problema datelor cetățenilor europeni, care ajung în posesia statului chinez, o problemă demonstrată de multe ori în investigații de presă, a fost negată aproape cu nerușinare de reprezentanții TikTok.

”Având în vedere „performanța” reprezentanților TikTok, astăzi, grupul Renew din Parlamentul European a cerut președintei Roberta Metsola audierea CEO-ului companiei. Practica de a da mailuri cu asigurări și a furniza documente goale de conținut trebuie să înceteze imediat. Dacă TikTok are 6000 de moderatori în Europea, ce făceau ei la alegerile din România? Dacă toți candidații erau marcați „intern” drept candidați, cum s-a putut întâmpla rețeaua de manipulare în favoarea lui Georgescu? Atitudinea acestei companii față de cetățenii europeni este rușinoasă”.


Lidera Renew Valérie Hayer a anunțat pe platforma X că a făcut o solicitare oficială către președinta PE Roberta Metsola pentru ca CEO-ul TikTok să vină să dea socoteală în fața Parlamentului European: ”Algoritmii nu trebuie să influențeze niciodată campaniile noastre electorale. Nu există democrație fără corectitudine”.

++++

”Nu e vina TitkTok”, a spus marți Lazarus, cu ocazia audierii în Comisia pentru Piața Internă și Protecția Consumatorului a Parlamentului European a doi reprezentanți ai TikTok în legătură cu modul în care compania aplică regulile digitale ale UE, în contextul alegerilor recente din Europa.

Românii vor să aibă ”un președinte diferit, vorbiți cu oameni, asta e opinia dominată” dacă vă duceți pe stradă să vorbiți cu oameni, a spus Lazarus. 

Eurodeputatul PSD/S&D Dan Nica a declarat că TikTok nu respectă Actul privind serviciile digitale - DSA. El a întrebat cum e posibil ca toți candidații să aibă marcate clipurile electorale, cu excepția unuia singur (Călin Georgescu). TikTok folosește algoritmi netransparenți, care au fost utilizați de un candidat.

Nica a mai spus că firme care vindeau detergenți și în ultimele săptămâni au făcut campanie electorală, și ar fi necesar să se afle de cine au fost finanțate și dacă sunt bani din afara țării.

Reprezentanta Comisiei Europene precizează că au fost cerute TikTok informații privind alegerile din România și, în prezent, sunt procesate datele primite de la companie.

”Comisia nu are încă o poziție”, a spus ea, explicând că deocamdată evaluează toate informațiile primite de la TitkTok, societate civilă și alți actori.

Reprezentanții TikTok au susținut că din septembrie rețeaua a închis 66.000 de conturi false în legătură cu procesul electoral din România.

Brie Pegum, directorul departamentului pentru transparență de la TikTok, a mai spus că a fost destructurată săptămâna trecută o rețea de 78 de conturi, care avea ca țintă publicul din România. 

”Am blocat 260.000 de spam-uri și ne străduim tot timpul să prevenim dezinformarea și să avem un comportament cât mai autentic”, a spus Pegum.

Platforma ”nu permite publicitate politică, dar aici este vorba despre conținutul care este declarat ca atare”, a susținut Caroline Greer, directoare pentru politici publice și relații guvernamentale la TikTok, adăugând că, ”acă un influencer acceptă să fie plătit pentru a promova conținut politic, atunci încalcă regulile noastre”.