Dincolo de materialele livrate în cadrul noului ajutor american, ucrainenii mizează pe sosirea avioanelor de luptă F-16 pentru a recâștiga inițiativa la sol împotriva inamicului rus.

Patru țări europene s-au angajat până acum să livreze la Kiev unități ale acestui avion de luptă american multirol, renumit pentru versatilitatea sa: Țările de Jos au promis douăzeci și patru, Norvegia, douăzeci și două, Danemarca nouăsprezece, iar Belgia un număr nespecificat de aparate de zbor. Primele livrări sunt așteptate la jumătatea lui 2024, dar F-16-urile ar putea ajunge „chiar înainte de începutul verii”, a indicat premierul belgian Alexander De Croo, în marja unui Consiliu European, joi, 18 aprilie.

Upgrade-urile driverelor sunt mai puțin avansate, cel puțin cele oferite de țările europene. Momentan, doar zece ucraineni se antrenează pe pământul Bătrânului Continent. După șase luni petrecute în Regatul Unit, unde au învățat să stăpânească noțiunile de bază în limba engleză, patru dintre ei au ajuns în Franța la începutul lunii martie, pentru o așa-numită fază de „luptă avansată”, în timpul căreia vor fi familiarizați cu diferitele tactici implementate (atac/bombardament aer-sol, apărare aeriană etc.). Ceilalți șase piloți ucraineni aflați încă în Marea Britanie sunt așteptați în Franța în următoarele săptămâni.

Programată să dureze aproximativ șase luni, această fază de pregătire are loc la o bază aeriană din sud-vestul Franței, a cărei locație precisă este confidențială ca măsură de securitate. Pe lângă aproximativ cincizeci de sesiuni de simulare, antrenamentul destinat ucrainenilor prevede optzeci de ore de zbor pe Alpha Jet, un avion franco-german folosit de Forțele Aeriene Franceze pentru a-și antrena piloții până la începutul anului 2023 (acum învață pe Pilatus PC-21, un avion cu două locuri dotat cu o elice elvețiană). Franța mai are patruzeci și trei de avioane Alpha, inclusiv o duzină încă folosite de Patrouille de France, care vor fi retrase treptat din serviciu.

Un efort important pentru armata franceză

Potrivit unei surse militare, cei zece piloți ucraineni care se antrenează în Europa sunt departe de a fi experimentați, ceea ce explică durata stagiului lor.

Vârsta lor medie este între 21 și 23 de ani, iar șase dintre ei nu au urcat niciodată într-un avion de luptă înainte de a ajunge în Marea Britanie. Ceilalți patru au zburat în Ucraina doar cu Aero L-39, un avion de antrenament ceh des întâlnit în țările fostului Pact de la Varșovia. Această tinerețe și această lipsă de experiență se explică prin deficitul de piloți din Ucraina, mulți dintre ei fiind uciși sau răniți la începutul conflictului: aproape o sută de avioane ucrainene au fost distruse sau avariate de ruși în ultimii doi ani, potrivit site-ului Oryx, care face bilanțul pierderilor materiale ale celor doi beligeranți pe baza unor dovezi vizuale.

Deși modestă ca prezentare, această pregătire operațională reprezintă un efort semnificativ pentru Forțele Aeriene Franceze, a căror capacitate de pregătire este de obicei limitată la treizeci de piloți pe an. Nu mai puțin de treizeci de instructori fac cu rândul în jurul celor patru soldați ucraineni aflați în prezent în Franța, iar pentru a completa echipa de antrenament au fost chemați și rezerviști. Sunt prezenți și instructori din cel puțin alte două țări aliate.

Piloții ucraineni compensează lipsa de experiență cu o motivație foarte mare, iar progresul lor are loc într-o manieră liniară, potrivit unei surse militare. La sfârșitul celor șase luni petrecute în Franța, dacă vor termina pregătirea la un nivel satisfăcător, vor pleca într-o țară care încă nu a fost desemnată, unde își vor finaliza pregătirea zburând la bordul avioanelor F-16. Se așteaptă ca România să găzduiască această ultimă fază, a cărei durată a fost estimată la patru luni.

Prin urmare, niciun pilot ucrainean instruit în Europa nu ar putea să fie operațional înainte de sfârșitul anului 2024, sau chiar de începutul lui 2025.

Dacă vor să piloteze F-16 în această vară, ucrainenii vor trebui să se bazeze pe piloții lor pregătiți în Statele Unite, unde pregătirile au început mai devreme și cu piloți mai experimentați. Dar establishmentul militar este de acord că nu trebuie să ne așteptăm la miracole. „Stăpânirea pilotării de F-16 nu se întâmplă peste noapte”, avertiza generalul James B. Hecker, comandantul forțelor aeriene americane din Europa și Africa, în august 2023.

„Putem deveni destul de repede pricepuți la anumite sisteme de arme, dar cu F-16 durează mai mult. Realizarea câtorva escadrile cu pregătire suficient de mare poate dura patru sau cinci ani”, a spus el.

sursa: RADOR RADIO ROMANIA