Libera circulatie a fortei de munca in UE-25
Imediat dupa extinderea UE, cetatenii din 25 de State Membre se chinuie sa afle reglementarile specifice fiecarei tari in privinta drepturilor lor de munca. Deocamdata reglementarile la nivel de UE si nationale raman in mare parte nepublicate si contradictorii.
Intr-o incercare de abordare a implicatiilor complexe ale recentei extinderi a UE, cateva State Membre din UE-15 au introdus "restrictii de tranzitie" in privinta circulatiei fortei de munca din noile State Membre.
Argumentul central din spatele introducerii acestor masuri este dorinta Statelor Membre ale UE-15 de a-si proteja pietele de munca nationale impotriva perspectivei afluxului de cautatori de slujbe din Est. Cateva state UE-15 au identificat in mod explicit protectia sistemului asigurarilor ca fiind principalul motiv din spatele acestei miscari.
Dar criticii argumenteaza ca insusi faptul ca au fost introduse restrictii in privinta liberei miscari a fortei de munca in UE se opune principiilor continute in Tratate. Cu toate ca Tratatul de Aderare permite introducerea de masuri de tranzitie (numite adesea in cercurile UE "aranjamentele de 2+3+2 ani") se pare ca felul in care s-a decis asupra acestor restrictii si in care ele au fost comunicate cetatenilor de catre guvernele nationale a creat controverse majore atat in UE-15 cat si in noile State Membre.
Intre timp, UE pregatindu-se deja pentru noul val de extindere (in care Bulgaria, Romania, Croatia si, poate, Turcia sunt programate sa aduca peste 100 de milioane de persoane in interiorul Uniunii), se pune din ce in ce mai pregnant problema abordarii migratiei in beneficiul tuturor.
Urmatorul val de extindere - Turcia in atentie
Turcia are o populatie de 70 de milioane. Daca si cand va deveni membru UE, tara va fi a doua doar dupa Germania in ceea ce priveste populatia. Turcia singura are aproape acelasi numar de cetateni cat cele zece noi State Membre combinate. Implicatiile pe piata muncii ale extinderii curente a UE, impreuna cu concluziile desprinse din actual aperioada de tranzitie, vor avea cu siguranta o semnificatie aparte asupra felului cum functioneaza cu peste 28 de membri.
Articolele de mai jos analizeaza scenarii posibile pentru piata muncii din Turcia, in contextul perspectivei de aderarea la UE a acestei tari.
- Migration Information Source: Turkey: A Transformation from Emigration to Immigration (November 2003)
- International Herald Tribune: In enlarged EU, a need for immigration (May 2004)
- CPB Netherlands' Bureau for Economic Policy Analysis: Assessing the economic implications of Turkish accession to the EU (March 2004)
Declaratii:
Aparenta lipsa de claritate in privinta efectelor "masurilor de tranzitie" asupra cetatenilor si absenta unui ghid clar pentru cei din noile State Membre care isi cauta de lucru legal in UE-15, au determinat grupurile de actiune si organizatiile interesate sa isi exprime nemultumirea.
European Citizen Action Service (ECAS) a fost printre primnii care au realizat o compilatie a "masurilor de tranzitie" introduse de guvernele nationale. ECAS a realizat si o serie de recomandari pentru institutiile europene si guvernele nationale.
Organizatia Internationala a Migratiei (OIM) a aratat ca impactul migrator al extinderii va fi, probebil, "mai putin dramatic" decat se credea. De fapt, OIM crede ca noile State Membre vor deveni ele insele principale tinte pentru imigranti, daca ne gandim la "convergenta economica sporita, cresterea si standardele de trai imbunatatite" din aceste tari.
Tabelul de mai jos, realizat cu date din cercetarile ECAS, insumeaza aspectele-cheie ale masurilor de tranzitie ale Statelor Membre.
|
Masuri de tranzitie in privinta circulatiei fortei de munca (in ani) |
Masuri de tranzitie in privinta circulatiei serviciilor |
Alte masuri |
|
2 (+3 +2 planuit) |
In sectoare selectate, specifice fiecarei tari |
- |
Belgia |
2 (+3 +2 posibil) |
- |
Se mentine sistemul actual de permise de munca |
Cipru |
- |
- |
- |
Cehia |
- |
- |
- |
Danemarca |
2 (+3 +2 posibil) |
- |
Se mentine sistemul actual de permise de munca |
|
- |
- |
- |
Finlanda |
2 (+3 +2 posibil) |
- |
Se mentine sistemul actual de permise de munca |
Franta |
2 (+3 posibil) |
- |
Se mentine sistemul actual de permise de munca |
|
2 (+3 +2 planuit), |
In sectoare selectate, specifice fiecarei tari |
- |
Grecia |
2 (+3 +2 posibil) |
- |
- |
Ungaria |
2 (+3 +2 posibil), pe baza de reciprocitate si nu se aplica Noilor State |
- |
- |
Irlanda |
- |
- |
- |
Italia |
- |
- |
Se mentine sistemul actual de permise de munca; Cota de imigratie de 20.000 pe an |
Letonia |
- |
- |
- |
Lituania |
- |
- |
- |
Luxemburg |
2 (+3 +2 posibil) |
- |
- |
|
- |
- |
- |
Olanda |
2 (+3 +2 posibil) |
- |
Se mentine sistemul actual de permise de munca; politici mai stranse daca se depasesc 22.000 de imigranti pe an |
Polonia |
2 (+3 +2 posibil), pe baza de reciprocitate si nu se aplica Noilor State |
- |
- |
Portugalia |
2 (+3 +2 posibil) |
- |
Se mentine sistemul actual de permise de munca; Cota de imigratie va fi stabilita la fiecare 2 ani |
Slovacia |
- |
- |
- |
|
- |
- |
- |
Spania |
2 (+3 +2 posibil) |
- |
- |
Suedia |
- |
- |
- |
Marea Britanie |
- |
- |
Inregistrare obligatorie a lucratorilor; acces limitat la sistemul de asigurari |
Linkuri:
Uniunea Europeana
Commission: Free movement for persons - A practical guide for an enlarged European Union
Parliament: Charter of fundamental rights of the European Union
Council: The Schengen Acquis
ScadPlus: Schengen Information System II
ScadPlus: Free movement of persons
ScadPlus: Free movement of workers
ScadPlus: Free movement rights of workers
ScadPlus: General provisions for movement and residence of workers and their families
ScadPlus: General provisions for the right of residence
ScadPlus: Limitations on the movement and residence which are justified on grounds of public policy
ScadPlus: EURES - the European network for information on employment and worker mobility
The EURESwebsite
Organizatii internationale
Federation of European Employers
Deloitte & Touche: EU enlargement and employee mobility
Workpermit.com: Restrictions on working in the EU for new member states(February 2004)
Workpermit.com: Details of Worker Registration Scheme announced
BNP Paribas: The effects of EU enlargement on product and labour market
Organizatii guvernamentale
Austria
Danish Immigration Service: Citizens of new EU member countries
Dutch government: Accelerated work permit procedure for sectors with shortages
Dutch Ministerie van Justitie, Immigratie- en Naturalisatiedienst