Imediat dupa extinderea UE, cetatenii din 25 de State Membre se chinuie sa afle reglementarile specifice fiecarei tari in privinta drepturilor lor de munca. Deocamdata reglementarile la nivel de UE si nationale raman in mare parte nepublicate si contradictorii.

Intr-o incercare de abordare a implicatiilor complexe ale recentei extinderi a UE, cateva State Membre din UE-15 au introdus "restrictii de tranzitie" in privinta circulatiei fortei de munca din noile State Membre.

Argumentul central din spatele introducerii acestor masuri este dorinta Statelor Membre ale UE-15 de a-si proteja pietele de munca nationale impotriva perspectivei afluxului de cautatori de slujbe din Est. Cateva state UE-15 au identificat in mod explicit protectia sistemului asigurarilor ca fiind principalul motiv din spatele acestei miscari.

Dar criticii argumenteaza ca insusi faptul ca au fost introduse restrictii in privinta liberei miscari a fortei de munca in UE se opune principiilor continute in Tratate. Cu toate ca Tratatul de Aderare permite introducerea de masuri de tranzitie (numite adesea in cercurile UE "aranjamentele de 2+3+2 ani") se pare ca felul in care s-a decis asupra acestor restrictii si in care ele au fost comunicate cetatenilor de catre guvernele nationale a creat controverse majore atat in UE-15 cat si in noile State Membre.

Intre timp, UE pregatindu-se deja pentru noul val de extindere (in care Bulgaria, Romania, Croatia si, poate, Turcia sunt programate sa aduca peste 100 de milioane de persoane in interiorul Uniunii), se pune din ce in ce mai pregnant problema abordarii migratiei in beneficiul tuturor.

Urmatorul val de extindere - Turcia in atentie

Turcia are o populatie de 70 de milioane. Daca si cand va deveni membru UE, tara va fi a doua doar dupa Germania in ceea ce priveste populatia. Turcia singura are aproape acelasi numar de cetateni cat cele zece noi State Membre combinate. Implicatiile pe piata muncii ale extinderii curente a UE, impreuna cu concluziile desprinse din actual aperioada de tranzitie, vor avea cu siguranta o semnificatie aparte asupra felului cum functioneaza cu peste 28 de membri.

Articolele de mai jos analizeaza scenarii posibile pentru piata muncii din Turcia, in contextul perspectivei de aderarea la UE a acestei tari.

- Migration Information Source: Turkey: A Transformation from Emigration to Immigration (November 2003)
- International Herald Tribune:
In enlarged EU, a need for immigration (May 2004)
- CPB Netherlands' Bureau for Economic Policy Analysis:
Assessing the economic implications of Turkish accession to the EU (March 2004)

Declaratii:

Aparenta lipsa de claritate in privinta efectelor "masurilor de tranzitie" asupra cetatenilor si absenta unui ghid clar pentru cei din noile State Membre care isi cauta de lucru legal in UE-15, au determinat grupurile de actiune si organizatiile interesate sa isi exprime nemultumirea.

European Citizen Action Service (ECAS) a fost printre primnii care au realizat o compilatie a "masurilor de tranzitie" introduse de guvernele nationale. ECAS a realizat si o serie de recomandari pentru institutiile europene si guvernele nationale.

Organizatia Internationala a Migratiei (OIM) a aratat ca impactul migrator al extinderii va fi, probebil, "mai putin dramatic" decat se credea. De fapt, OIM crede ca noile State Membre vor deveni ele insele principale tinte pentru imigranti, daca ne gandim la "convergenta economica sporita, cresterea si standardele de trai imbunatatite" din aceste tari.

Tabelul de mai jos, realizat cu date din cercetarile ECAS, insumeaza aspectele-cheie ale masurilor de tranzitie ale Statelor Membre.

Tara

Masuri de tranzitie in privinta circulatiei fortei de munca (in ani)

Masuri de tranzitie in privinta circulatiei serviciilor

Alte masuri

Austria

2 (+3 +2 planuit)

In sectoare selectate, specifice fiecarei tari

-

Belgia

2 (+3 +2 posibil)

-

Se mentine sistemul actual de permise de munca

Cipru

-

-

-

Cehia

-

-

-


Danemarca

2 (+3 +2 posibil)

-

Se mentine sistemul actual de permise de munca


Estonia

-

-

-


Finlanda

2 (+3 +2 posibil)

-

Se mentine sistemul actual de permise de munca


Franta

2 (+3 posibil)

-

Se mentine sistemul actual de permise de munca


Germania

2 (+3 +2 planuit),

In sectoare selectate, specifice fiecarei tari

-


Grecia

2 (+3 +2 posibil)

-

-


Ungaria

2 (+3 +2 posibil), pe baza de reciprocitate si nu se aplica Noilor State

-

-


Irlanda

-

-

-


Italia

-

-

Se mentine sistemul actual de permise de munca; Cota de imigratie de 20.000 pe an


Letonia

-

-

-


Lituania

-

-

-


Luxemburg

2 (+3 +2 posibil)

-

-


Malta

-

-

-


Olanda 

2 (+3 +2 posibil)

-

Se mentine sistemul actual de permise de munca; politici mai stranse daca se depasesc 22.000 de imigranti pe an

Polonia

2 (+3 +2 posibil), pe baza de reciprocitate si nu se aplica Noilor State

-

-


Portugalia

2 (+3 +2 posibil)

-

Se mentine sistemul actual de permise de munca; Cota de imigratie va fi stabilita la fiecare 2 ani

Slovacia

-

-

-


Slovenia

-

-

-


Spania

2 (+3 +2 posibil)

-

-


Suedia

-

-

-


Marea Britanie

-

-

Inregistrare obligatorie a lucratorilor; acces limitat la sistemul de asigurari




Linkuri:

Uniunea Europeana

Commission: Free movement for persons - A practical guide for an enlarged European Union

Parliament: Charter of fundamental rights of the European Union

Council: The Schengen Acquis

ScadPlus: Schengen Information System II

ScadPlus: Free movement of persons

ScadPlus: Free movement of workers

ScadPlus: Free movement rights of workers 

ScadPlus: General provisions for movement and residence of workers and their families

ScadPlus: General provisions for the right of residence

ScadPlus: Limitations on the movement and residence which are justified on grounds of public policy 

ScadPlus: EURES - the European network for information on employment and worker mobility

The EURESwebsite


Organizatii internationale


Federation of European Employers

Deloitte & Touche: EU enlargement and employee mobility

Workpermit.com: Restrictions on working in the EU for new member states(February 2004)

Workpermit.com: Details of Worker Registration Scheme announced

BNP Paribas: The effects of EU enlargement on product and labour market


Organizatii guvernamentale


Austria
's
Bundesministerium fur Wirtschaft und Arbeit

Austria: Aliens' Employment Act (Auslanderbeschaftigungsgesetz)

Belgium's Federal Public Service, Foreign Affairs

Belgium's Federal Public Service Employment, Labour and Social Dialogue

Czech Republic's Ministry of Labour and Social Affairs

Home in the Czech Republic

Danish Immigration Service

Danish Immigration Service: Citizens of new EU member countries

Dutch government: Accelerated work permit procedure for sectors with shortages

Dutch Ministerie van Justitie, Immigratie- en Naturalisatiedienst

Dutch Ministry of Social Affairs and Employment