Raportul de tara este urmat de dezbateri aprinse despre conditiile in care Romania va adera la UE.

Institutul European din Romania organizeaza in aceste zile dezbaterile "Impactul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana", o data cu lansarea editiilor tiparite ale studiilor PAIS II (Pre-Accession Impact Studies). Editia online a studiilor a fost lansata in iulie, prin intermediul EurActiv.ro.

EXTINDERE UE / BUSINESS / 28.07.2004
Ce inseamna aderarea
Cele 12 studii evalueaza impactul aderarii Romaniei la UE in domenii-cheie: finante, curs de schimb, pensii, aparare, migratie, fonduri UE, poluare, faliment, ajutoare de stat, agricultura.  tot articolul ]

Studiile intr-o fraza-cheie

===========

Dr. Nicolae Idu, directorul Intitutului European din Romania (IER) a declarat pentru EurActiv.ro:

"Noi, romanii, am facut o obsesie din a discuta despre integrarea noastra in Uniunea Europeana cu deosebire prin prisma cursei cu obstacole in care Romania, de vreo cativa ani, se straduie sa devina compatibila cu modelul unui stat membru.

Cred ca, cel putin la nivelul think-tank-urilor, ar trebui sa ne preocupe mai mult ce se intampla ca transformare in spatiul european si cum ne ancoram in acest proces, cum ne promovam interesele din aceasta perspectiva. Pe langa demersurile diplomatice, interesele Romaniei pot fi promovate de toti actorii cu iesire si impact in exterior, dar in special de universitari, cercetatori, oameni de cultura si arta, de toti cei care pot scrie si cuvanta in acest sens. Uniunea Europeana ne ofera deja numeroase oportunitati si instrumente pentru a ne manifesta. Institutul European din Romania este unul dintre ele."

Geoana: Intrebarea e in ce conditii ne integram

"Indiferent de tentatiile electorale, trebuie sa spunem lucurilor pe nume : mai este multa treaba de facut" - a spus Mircea Geoana, cu privire la rezultatele raportului de tara. Intrebarea "daca" si "cand" face loc intrebarii "in ce termeni, in ce conditii?".

Cele 12 studii de impact realizate de Institutul European din Romania raspund tocmai acestei nevoie, acoperind domenii-cheie: migratia, ajutoarele de stat, pensiile, politica monetara si cursul de schimb, politica de securitate si aparare.

Despre migratie, Ambasadorul Jonathan Scheele a subliniat ca, mai degraba decat un exod al romanilor catre Occident, este de asteptat ca Romania sa devina o tinta pentru est. "In  ciuda temerilor de migratie masiva din Spania, Portugalia, Grecia, intens mediatizate, s-a produs un fenomen contrar: o serie de cetateni ai acestor tari, stabiliti in strainatate, s-au intors pentru ca au simtit potentialul de dezvoltare. In plus, ei nu mai aveau teama ca, o data ce se vin in tara, nu se mai pot intoarce; erau liberi sa plece oricand", a spus Jonathan Scheele.

Alt tip de "migratori"

In plan politic, un alt tip de "migratie" s-a intamplat, in cazul Greciei, cand rubedeniile politice au luat cu asalt Bruxelles-ul. Ministrul Geoana se declara ferm impotriva acestor practici:

"Nu vrem sa luam exemplul Greciei, careia i-a trebuit mult pana sa isi faca ordine in tara, sa nu mearga nepotii si rudele la Bruxelles, pentru ca functionarii europeni sunt bine platiti, insa sunt si trasi la raspundere".

Ministrul Geoana a facut referire si la costurile aderararii, analizate amanuntit de studii. "Cofinantarea din partea UE este de 11 miliarde de Euro intre 2007 si 2009, la care se adauga, desigur, contributia noastra. Avem insa astfel garantia ca si banul nostru este cheltuit intr-o logica mai transparenta".

Ca principale masuri macroeconomice: tintirea inflatiei, planificarea bugetara, trecerea la leul greu (denominarea programata pentru anul viitor).

Ajutoare de stat inlocuite cu alt tip de stimulente

Incheierea capitolului "Concurenta" va insemna inlocuirea ajutorului de stat care distorsioneaza piata, cu formule moderne: investitii in cercetare-dezvoltare, in mediu, stimularea formarii profesionale, stimulente fiscale pentru cercetarea aplicata, astfel incat "Romania sa nu ramana doar o piata de munca ieftina", a mai spsu ministrul de externe.

Prioritatea absoluta, in opinia lui Geoana, o reprezinta investitia in capital uman, iar in acest sens promisiuni se gasesc:

-          burse speciale pentru cei din mediul rural;

-          investitia in universitati;

-          preluarea agendei Lisabona.

Si in palierul micro, al economiei reale, este multa treaba de facut, prin aducerea economiei subterane la lumina, a mai spus Geoana.

Rezultatele celei de-a doua serii a studiilor de impact, lansata in vara acestui an, au adus o noua tema in centrul preocuparilor referitoare la integrarea europeana, si anume raportul dintre costurile si beneficiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. In acelasi timp, studiile au abordat, din perspectiva aderarii, domenii-cheie precum fenomenul migrationist, dezvoltarea agricola si rurala, gestionarea Fondurilor Structurale sau politica monetara si cursul de schimb.

Gabriela Dragan, directorul pentru Studii Europene in cadrul IER, a precizat ca pe parcursul elaborarii lor, studiile au fost discutate de cercetatori cu potentialii beneficiari. Conferinta din 7-8 octombrie) pune la masa discutiilor reprezentanti ai  administratiei, societatii civile, mediului universitar si presei, care doresc sa analizeze concluziile studiilor.

Dintre oficiali, la dezbateri au participat: Jonathan Scheele, Seful delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, Mircea Geoana, ministrul Afacerilor Externe, Pieter Jan Wolthers, amabasadorul Regatului Tarilor de Jos in Romania, prof. Jacques Pelkmans, consilier al prim ministrului Olandez, Henrik Hololei, Sef de cabinet al Comisarului European  Kallas, Comisia Europeana.

Lista studiilor realizate in cadrul proiectului PAIS II

1. Evaluarea gradului de concordanta a legislatiei romanesti cu acquis-ul comunitar, pe capitole de negociere

2. Strategii de politica monetara si curs de schimb in contextul aderarii Romaniei la UE

3. Implicatiile adoptarii acquis-ului comunitar asupra controlului financiar in Romania

4. Politica Europeana de Securitate si Aparare - element de influentare a actiunilor Romaniei in domeniul politicii de securitate si aparare

5. Fenomenul migrationist din perspectiva aderarii Romaniei la UE

6. Cerinte specifice gestionarii si implementarii Fondurilor Structurale. Experienta tarilor candidate in pregatirea pentru gestionarea Instrumentelor Structurale

7. Studiu suport pentru elaborarea Planului de Actiune privind depozitarea deseurilor industriale in vederea conformarii cu legislatia europeana

8. Analiza comparativa state membre - state candidate privind armonizarea prevederilor legale in domeniul insolvabilitatii si falimentului

9. Solutii si optiuni de management financiar pentru asigurarea unei cresteri reale a nivelului pensiilor in Romania

10. Ajutoarele de stat in sectoarele sensibile concurential (carbune, siderurgie, constructii navale, constructii, autovehicule, transporturi)

11. Ierarhizarea prioritatilor de dezvoltare agricola si rurala in Romania. Influentele noii reforme a Politicii Agricole Comunitare

12. Evaluarea costurilor si beneficiilor aderarii Romaniei la UE

Sursa: IER

Linkuri:

Articole EurActiv.ro:


EXTINDERE UE / BUSINESS / 28.07.2004
Cat ne costa aderarea

EXTINDERE UE / BUSINESS / 28.07.2004
Directorul Studiilor Europene IER: "Contribuim cu 5,6 mld. de la buget si primim 8,9 mld. Euro"

EXTINDERE UE / BUSINESS / 28.07.2004
Studiile intr-o fraza-cheie

EXTINDERE UE / BUSINESS / 27.07.2004
Rolul studiilor de impact; metodologie

EXTINDERE UE / BUSINESS / 30.07.2004
Costurile aderarii - acum si in engleza

EXTINDERE UE / BUSINESS / 30.07.2004
MIE detaliaza costurile

EXTINDERE UE / BUSINESS / 27.07.2004
Ambasadorul Jonathan Scheele despre studiile de impact

EXTINDERE UE / BUSINESS / 27.07.2004
Negociatorul-sef Vasile Puscas despre studiile de impact

EXTINDERE UE / BUSINESS / 28.07.2004
Acoperire mediatica de exceptie a studiilor IER, lansate prin EurActiv.ro