O parte dintre noii membri UE consideră că prevederile Pachetului Mobilitate sunt disproporționate și afectează negativ competitivitatea companiilor din sectorul transportului rutier.

Parlamentul European va vota săptămâna viitoare Pachetul Mobilitate I, care conține acte referitoare la transportul rutier, în special cerințele referitoare la duratele de conducere și perioadele de repaus ale șoferilor și detașarea conducătorilor auto.

Dar miniștri din România, Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta și Polonia consideră că unele aspecte sunt problematice și afectează funcționarea pieței interne a UE. 

„În perspectiva votului asupra Pachetului Mobilitate I care va avea loc în sesiunea plenară a Parlamentului European din 8-10 iulie a.c., ministrul afacerilor externe Bogdan Aurescu și ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor Lucian Bode, alături de omologii din Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta și Polonia, au trimis la 30 iunie a.c., o scrisoare comună tuturor parlamentarilor europeni.

În cadrul scrisorii, cei doi oficiali români împreună cu omologii lor au reliefat prevederile restrictive și disproporționate din Pachetul Mobilitate I și implicațiile negative ale acestora, atât pentru transportul rutier și funcționarea adecvată a pieței interne, cât și pentru realizarea obiectivelor asumate de Uniunea Europeană în domeniul schimbărilor climatice. În acest context, semnatarii scrisorii au solicitat membrilor Parlamentului European reanalizarea prevederilor problematice din această perspectivă, conținute de Pachetul Mobilitate I”, se arată într-un comunicat transmis de Ministerul Afacerilor Externe.

Pachetul constă într-un regulament care reglementează accesul la piața transportului rutier de marfă și la profesia de operator de transport rutier de marfă sau de operator de transport rutier de persoane; un regulament privind perioadele maxime de lucru și perioadele minime de repaus pentru conducătorii auto și poziționarea prin intermediul tahografelor; și o Directivă de revizuire a cerințelor de control și de stabilire a normelor privind detașarea conducătorilor auto.

Consiliul UE a adoptat în aprilie cele trei acte normative din acest pachet, în pofida opoziției statelor estice, care au cerut amânarea adoptării și sprijinirea transportatorilor, deja serios afectați de pandemia de coronavirus.

Scrisoarea transmisă europarlamentarilor completează acțiunile pe care România le-a realizat pe acest dosar pentru identificarea unor soluții care să permită îmbunătățirea condițiilor de muncă în sectorul transporturilor și în egală măsură să limiteze măsurile cu caracter disproporțional, care afectează negativ competitivitatea companiilor din sectorul transportului rutier, a completat MAE.