O trecere la o interpretare mai flexibila a regulilor, plus concentrarea asupra sustinerii finantelor publice, asa cum este dorita de ministrii de finante francez, german si britanic, ar pune Italia sub presiune.

Incepand cu 26 noiembrie 2003, cand Consilul a decis sa nu sanctioneze Franta si Germania prin procedura deficitului excesiv a Pactului de Stabilitate si Crestere (a se vedea si Dosarul de linkuri EurActiv.com), a existat o lipsa pronuntata de claritate in privinta statutului regulilor Pactului. Comisia a ales sa se adreseze Curtii Europene de Justitie, argumentand ca decizia consiliului de a suspenda regulile este ilegala.

Franta, Germania si Portugalia au fost cele mai importante state care au incalcat Pactul pana acum dar Italia, Olanda si Grecia urmeaza de asemenea sa incalce regulile pentru deficit public pe 2004. In ceea ce priveste ultima dintre aceste tari, Comisia a dat publicitatii un comunicat de presa pe 19 mai, in care se concluzioneaza ca "finantele publice ale Greciei au dezechilibre grave si au politica fiscala prudenta dar lipsita de constanta" iar calitatea datelor tarii este "nesatisfacatoare".

Marea Britanie, care se conformeaza in acest moment confortabil criteriului de datorie publica si este la limita fata de criteriul deficitului dar este in afara zonei Euro, si-a alaturat forta pozitiei Frantei si Germaniei, co-semnand o scrisoare trimisa ziarelor financiare din cele trei tari pe 20 mai si intitulata "Europa trebuie sa se reformeze pentru a accelera cresterea".

In scrisoare, cei "trei mari" ministri de finante Nicolas Sarkozy, Hans Eichel si Gordon Brown spun "in evaluarea situatiei financiare publice a fiecarei tari, trebuie sa luam in consideratie conditiile cadrului ciclic si structural individual si sa ne concentram pe termen lung: nivelul debitelor; finantarea sustenabila a angajementelor de pensii si sanatate; imbunatatirea calitatii finantelor publice". Ei au mai subliniat nevoia de "a continua consolidarea finantelor sustenabile; impingerea reformelor structurale de care este nevoie pentru a obtine o crestere mai mare si mai multe slujbe".

Miscarea Frantei, Germaniei si Marii Britanii pare sa fie o tentativa de a castiga loc de manevra printr-o interpretare mai flexibila a regulilor asupra deficitului public. De asemenea, ar putea muta focalizarea dezbaterii de la regulile Pactului de Stabilitate si Crestere catre deficitul public (de maximum trei procente din PIB-ul unei tari) si, mai departe, catre regulile datoriei publice (maximum 60% din PIB-ul tarii). Pana acum deficitul public a fost in atentia tuturor. Un articol aparut in ziarul italian Corriere della Sera (22 mai) scoate in evidenta faptul ca Italia este tara cu cea mai mare datorie publica/PIB (106 %) si ca "miscarea facuta de 'neo-directorat' ar putea redeschide dezbaterile intre Roma si celelalte mari capitale". Grecia si Belgia sunt si ele "cu musca pe caciula", amandoua avand debite/PIB mai mare de 100%.

Dintre noile State Membre, marile probleme in ceea ce priveste incalcarea criteriului deficitului public par sa fie Cehia, Ungaria, Polonia, Slovacia si Ciprul. Cand vine vorba de criteriul datoriei publice, Malta are de lucru, ca si Ciprul. Ungaria este la un fir de par de plafonul de 60%.

In tabelul de mai jos (sursa: Previziunile Economice de Primavara ale Comisiei pentru zona Euro 2004-05, Uniunea Europeana si tarile Candidate si in curs de aderare) sunt prezentate deficitele si datoriile publice ca procente din PIB-urile nationale (in monedele nationale) pentru 2003 si aprecierile pentru 2004 (unde sunt disponibile) ale celor 12 tari aflate in zona Euro,  celelalte trei membre "vechi" si cele zece noi. Cifrele ingrosate reprezinta o incalcare prezenta sau viitoare a regulilor Pactului de Stabilitate si Crestere.

 
Tara  Deficit public/rata PIB-ului national in 2003 Datorie publica/rata PIB-ului national in 2003 Deficit public/proiectie a ratei PIB-ului national 2004 Datorie publica/proiectie a ratei PIB-ului national 2004 
Tarile din zona euro        
Austria -1.1 65 -1.1 65.5
Belgia 0.2 100.5 -0.5 97.4
Finlanda 2.3 45.3 2 44.5
Franta -4.1 63 -3.7 64.6
Germania -3.9 64.2 -3.6 65.6
Grecia -3 103 -3.2 102.8
Irlanda 0.2 32 -0.8 32.4
Italia -2.4 106.2 -3.2 106
Luxemburg -0.1 4.9 -2 4.5
Olanda  -3.2 54.8 -3.5 56.3
Portugalia -2.8 59.4 -3.4 60.7
Spania 0.3 50.8 0.4 48
         
State Membre UE in afara zone Euro         
Danemarca 1.5 45 1.1 42.3
Suedia 0.7 51.9 0.2 51.8
Marea Britanie -3.2 39.7 -2.8 40.1
         
Zece noi State Membre(de la 1 mai 2004)        
Cipru -6.3 72.2 -4.6 74.6
Cehia -12.9 37.6 -5.9 40.6
Estonia 5.8 0.7 5.4  
Ungaria -5.9 59 -4.9 58.7
Letonia -1.8 15.6 -2.2 16
Lituania -1.7 21.9 -2.8 22.8
Malta -9.7 72 -5.9 73.9
Polonia -4.1 45.4 -6.0 49.1
Slovacia -3.6 42.8 -4.1 45.1
Slovenia -1.8 27.1 -1.7 28.3




Declaratii ale actorilor europeni:

Centrul pentru Studii Politice Europene (CEPS)
Daniel Gros, economist si director al think-tank-ului CEPS din Bruxelles, considera ca pierderea de "credit politic" si influenta in interiorul UE pentru Franta si Germania este mult mai importanta decat rezultatul procesului

Urmatorii pasi:

Curtea Europeana de Justitie delibereaza in privinta actiunii Comisiei impotriva Consiliului printr-un proces special rapid si va lua o hotarare in iunie.

Linkuri:

Dosar de linkuri: Stability and Growth Pact

Documente oficiale:

- Commission: press release - Spring Economic Forecasts 2004-05 for the euro area, the European Union and the Acceding and Candidate Countries[FR][DE](7 April 2004)

- DG Economic and Financial Affairs: Excessive Deficit Procedure

- DG Economic and Financial Affairs: Ongoing procedures under the Excessive Deficit Procedure

- Commission: press release - Commission initiates budgetary surveillance for new Member States[FR][DE](12 May 2004)

- Commission: press release - Commission initiates budgetary surveillance for Greece[FR][DE](19 May 2004)

- Commission: press release - Commission recommends further steps under the excessive deficit procedure for the Netherlands[FR] [DE](19 May 2004)

Declaratii ale actorilor UE:

- CEPS (Daniel Gros):The Stability Pact is dead! Long live the Treaty? (January 2004)

- CER (Katinka Barysch): A Pact for Stability and Growth(October 2003)

- EPC (Graham Bishop): Sustaining Growth for future generations: the Stability Pact in perspective(September 2003)

Sursa: EurActiv.com