Secretarul de Stat al SUA, Colin Powell, a dat publicitatii, luni, 14 iunie, al patrulea raport anual privind traficul de persoane. Documentul este cel mai cuprinzator raport global privind eforturile guvernelor de a combate formele grave de trafic de persoane. In privinta Romaniei: nu indeplineste standardele, dar face eforturi.

In 2003, Romania a fost plasata in grupul doi. Raportul releva ca Guvernul Romaniei nu indeplineste in totalitate standardele minime privind eliminarea traficului de fiinte umane; cu toate acestea, Guvernul face eforturi semnificative pentru a le rezolva. 

Printre alte imbunatatiri, raportul subliniaza progresul semnificativ al Romaniei in cadrul eforturilor de aplicare a legii cu scopul combaterii traficului de fiinte umane, inclusiv prin cresterea numarului de investigatii si condamnari in cazurile de trafic de persoane.  Desi Guvernul lucreaza la rezolvarea acestei probleme, coruptia continua sa existe in randurile autoritatilor responsabile cu aplicarea legii.  Dupa cum reflecta alocarile bugetare, asistenta acordata victimelor traficului de persoane nu este o prioritate clara a Guvernului.

Tara de tranzit

In primul rand, Romania este o sursa si o tara de tranzit pentru traficul cu femei si fete din Moldova, Ucraina si Rusia catre Serbia si Muntenegru (si Kosovo), Macedonia, Albania, Grecia, Italia si Turcia , acestea fiind apoi exploatate sexual. Alte noi tari de destinatie in 2003 au inclus Spania, Portugalia, Italia, Olanda, Austria, Franta, Germania, Marea Britanie si Ungaria. Din 2003, rutele de trafic s-au schimbat, in parte din cauza unor noi politici implementate in ianuarie 2002, care permite cetatenilor romani sa circule fara viza in tarile Uniunii Europene. Astfel, in 2003, mai putine victime au fost supuse traficului spre tari din fosta Iugoslavie si mai multe victime au fost traficate spre Europa occidentala.

Guvernul Romaniei nu indeplineste intru totul standardele minime in vederea eliminarii traficului cu fiinte umane; cu toate acestea, face eforturi semnificative in acest sens. Guvernul a inregistrat progrese in eforturile sale de aplicare a legii si continua sa detina informatii cuprinzatoare privind traficul de persoane. Coruptia in randurile autoritatilor insarcinate cu aplicarea legii ramane o problema serioasa, desi guvernul lucreaza pentru rezolvarea ei. Dupa cum arata alocarile bugetare, asistenta acordata victimelor traficului de persoane nu este o prioritate clara a guvernului.

Condamnari

Guvernul Romaniei a marit in mod semnificativ numarul de condamnari pentru traficul de persoane si a reorganizat unitatea de politie pentru combaterea crimei organizate, alocand mai mult personal care se ocupa de traficul de persoane. Legislatia Romaniei privind traficul de persoane acopera in mod specific atat exploatarea sexuala, cat si cea non-sexuala, cu pedepse care sunt suficient de severe. In 2003, politia a arestat 187 de persoane sub incidenta acestei legi si a neutralizat 283 de retele criminale specializate in traficul de persoane. Judecatorii romani au condamnat 49 de indivizi in 2003, in comparatie cu zero in 2002. Pedepsele, in 27 de cazuri, au variat de la 1 la 10 ani de inchisoare, iar in 22 de cazuri au fost de un an sau mai putin. In august 2003, prin reorganizarea Unitatii de Combatere a Crimei Organizate si Antidrog, mai mult de 100 de ofiteri au fost desemnati sa rezolve problemele legate de traficul de persoane. Acesti ofiteri activeaza la cartierul general si in 15 regiuni in 42 de judete. Din cei 100 de ofiteri, 42 sunt femei-ofiter. Toti au beneficiat de de pregatiri specializate in combaterea traficului de persoane.

Ministerul Administratiei Publice a desemnat mai multi procurori, unul la biroul national si aproximativ 50 in diverse regiuni, pentru a se ocupa de cazurile de trafic. In 2003, autoritatile romane au trimis spre judecata doua cazuri de coruptie legate de traficul de persoane si au investigat 15 oficiali de politie pentru infractiuni de coruptie legate de traficul de persoane, investigatii care au rezultat in doua concedieri si 13 investigatii aflate in curs. Pentru a reduce coruptia in randurile politiei de frontiera, guvernul a luat masuri suplimentare in 2003, care s-au adaugat testarii psihologice, sedintelor de etica si unui manual in domeniu. Astfel s-au emis ecusoane standard de identificare, s-au efectuat teste de integritate aleatorii si verificari ale bunurilor si banilor personalului, dar a fost lansat si un hotline pentru calatorii care vor sa raporteze coruptia oficialilor politiei de frontiera.

Protectie

Eforturile guvernului de a proteja victimele au ramas modeste. Prin lege, victimele au dreptul la adapost si asistenta juridica, psihologica si sociala. Victimele pot primi adapost temporar, in centre create pentru asistarea si protejarea victimelor, centre care se afla sub jurisdictia consiliilor judetene. Guvernul a fost de acord sa furnizeze o asistenta modesta pentru trei din noua adaposturi la nivel judetean, dintre care doar doua erau deschise in martie 2004. Ministrul Muncii si Solidaritatii Sociale infiinteaza un program de integrare la locul de munca pentru stimularea oportunitatilor de angajare in randurile victimelor traficului de persoane. Guvernul a raportat ca victimele nu au fost tratate ca niste delicventi, iar cinci victime ale traficului de persoane au primit protectie fizica printr-un program de protectie a martorilor care a fost intarit prin amendamente in iulie 2003. Eforturile ambasadelor Romaniei in strainatate au rezultat in repatrierea a 107 victime ale traficului si 25 de minori din Italia, Bosnia si Hertegovina, Franta, Spania si Croatia.

Prevenire

Ministerul Educatiei si Cercetarii a efectuat in 2003 o serie de programe educationale privind traficul de persoane. Directorii de scoala, consilierii si profesorii au primit instructiuni privind modul in care pot acorda sfaturi elevilor in timpul claselor de dirigentie si parintilor, in timpul intalnirilor profesori-parinti. Comisiile regionale de educatie au monitorizat profesorii si punerea in practica a prevederilor de prevenire a traficului de persoane. Romania a continuat sa lupte impotriva traficului regional prin participarea activa la Centrul Regional SECI de Combatere a Criminalitatii Transfrontaliere, in cadrul fortei de combatere a traficului de fiinte umane. Unitatea de politie de combatere a crimei organizate a initiat o baza de date in 2003, cu sprijinul Marii Britanii, pentru a tine mai bine evidenta in ceea ce priveste traficul de persoane. Aceasta unitate publica, de asemenea, un buletin informativ bi-anual privind traficul si eforturile de combatere a traficului de persoane. Romania a continuat sa puna in practica Planul sau National pentru Combaterea Traficului de Fiinte Umane

Despre Raport

Concluziile raportului sunt menite sa creasca gradul de constientizare privind acest flagel la nivel global si sa determine tarile sa treaca la actiuni mai eficiente pentru contracararea traficului de persoane. Raportul include informatii specifice pentru tarile care sunt surse semnificative de origine, tranzit sau destinatie pentru victimele traficului.  Raportul imparte aceste tari in patru grupe, in functie de eforturile guvernelor respective de a combate traficul uman. Tarile plasate in primul grup sunt cele care se conformeaza pe deplin standardelor minime de combatere a traficului.  Publicarea acestui raport este certuta prin legislatia Statelor Unite.

 

Ambasada SUA ramane implicata puternic in acordarea de ajutor Guvernului Romaniei in vederea imbunatatirii raspunsului sau la traficul de fiinte umane, prin schimbul de informatii, asistenta oferita de Guvernul  SUA si alte astfel de eforturi.

 

Textul raportului pentru Romania, atat in limba engleza, cat si in limba romana, este disponibil on-line la adresa www.usembassy.ro. 

Comentariile Secretarului Powell

Raportul complet privind traficul de persoane