Un nou Parlament si, din noiembrie, noi membri ai Comisiei Europene: iata motivele pentru care reprezentantii din Bruxelles ai companiilor au mult de lucru in aceasta toamna. 80% din legislatia europeana se stabileste la Bruxelles. Multe corporatii au decis deja sa aiba un birou de lobby in Bruxelles (cu 1-20 angajati), o oportunitate in crestere pentru specialistii din domeniul "public affairs"/lobby. in imagine: Anda Ghiran, specialist lobby

Articol-opinie de Anda GHIRAN

80% din legislatia europeana se stabileste la Bruxelles, astfel incat exista un interes puternic din partea marilor corporatii sa fie reprezentate in Bruxelles-ul european.

In afara "asociatiilor umbrela" care reprezinta interesele unui sector anume, cele mai multe corporatii au decis sa aiba "un picior in Bruxelles" si anume, propriul birou de lobby. Aceste birouri sunt formate in general din o persoana pana la 20, 30 angajati in cazul marilor companii.

Scopul principal al acestor echipe este sa monitorizeze legislatia europeana, sa informeze partea business despre impactul legilor asupra produselor companiei, sa creeze conexiuni si contacte in Bruxelles si Statele Membre, si sa sprijine decidentii europeni cu informatii tehnice pe diferite politici sectoriale.

Anul 2014 este un an important pentru birourile de lobby.

In primul rand, s-a format un nou Parlament European, cu 51% dintre membri nou alesi in institutia de la Bruxelles- Strasbourg. Se intampla de multe ori ca noii veniti sa nu fie foarte familiarizati cu mediul din Bruxelles si mai ales cu legile europene pe rol. Astfel, rolul birourilor de lobby este sa-i intalneasca pe noii veniti, asigurandu-le suport pe partea tehnica, si sa intareasca relatiile cu europarlamentarii care au castigat un alt mandat. Bineinteles, o singura companie nu ii poate intalni pe toti cei 751 de europarlamentari si nici nu ii este de folos.

Selectia europarlamentarilor se face in functie de tarile si regiunile din Uniunea Europeana unde compania este reprezentata (productie, birouri, centre de cercetare etc) si mai ales, in functie de Comisia din care face parte fiecare europarlamentar. Astfel, o companie internationala care produce unitati de aer conditionat, cu uzine si birouri in Marea Britanie, Franta, Danemarca si Germania, se va interesa de europarlamentarii din aceste tari care sunt membri in Comisii cheie precum Comisia pentru industrie, cercetare si energie, Comisia pentru mediu, sanatate publica si siguranta alimentara, Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor. In acest caz, componentele  "locuri de munca" si "prezenta companiei in peisajul local al unui stat membru" sunt foarte importante.
 
In al doilea rand, in luna noiembrie, noii Comisari isi vor incepe activitatea la Bruxelles. 28 de Comisari, impreuna cu cabinetele lor, personalitati noi in Bruxelles sau care se afla deja la al doilea mandat. Din nou, rolul reprezentantilor corporatilor din Bruxelles este sa-i intalneasca pe acesti decidenti pentru a se asigura intr-o prima faza ca exista o continuitate intre vechea si noua Comisie in ceea ce priveste dosarele cheie. De exemplu, in cazul acelasi companii de mai sus, Directiile Generale relevante sunt Combaterea schimbarilor climatice (CLIMA), Energie (ENER), Intreprinderi si industrie (ENTR), Mediu (ENV), Cercetare si inovare (RTD).

Multa munca, pregatirea de vara si agenda pentru sezonul de toamna, decidenti noi, dar aceeasi corporatisti, pentru aceeasi Europa. 

Despre autor
Anda Ghiran este Doctor in Studii Europene si Relatii Internationale, aplicate in Politica Energetica a Uniunii Europene. De 5 ani isi desfasoara activitatea profesionala la Bruxelles in cadrul unei companii multinationale din sectorul eficientei energetice.

<I>Nota: Titlul si mici editari apartin redactiei EurActiv.ro</I>