UE confirmă majorarea, cu efect imediat, a tarifelor la vehiculele electrice din China
Bruxelles-ul acuză Beijingul că acordă producătorilor de mașini subvenții uriașe care duc la prețuri scăzute artificial și la concurență neloială, informează euronews.com.
Taxele vor intra în vigoare imediat, dar vor fi discutate din nou cu China până în luna noiembrie.
Comisia Europeană a stabilit că începând cu data de 5 iulie, UE va aplica taxe mari vehiculelor electrice cu baterie (BEV) produse în China. O decizie epocală menită să redefinească relațiile Bruxelles-ului cu Beijingul și să provoace represalii împotriva producătorilor europeni.
Măsura, anticipată la începutul lunii iunie, este rezultatul unei investigații aprofundate care a scos la iveală prezența subvențiilor de-a lungul întregului lanț de aprovizionare a BEV-urilor produse în China, atât de companiile autohtone, cât și de cele străine. Potrivit oficialilor, statul chinez a subvenționat tot, de la extragerea materiilor prime necesare fabricării bateriilor, până la serviciile de transport maritim folosite pentru a aduce produsele finite pe țărmurile europene.
Dimensiunea subvențiilor permite producătorilor chinezi să-și ofere BEV-urile la prețuri semnificativ mai mici decât cele asamblate în bloc, unde costurile la energie și forță de muncă sunt mult mai mari. Diferența de preț a declanșat o creștere rapidă a importurilor de BEV produse din China: care, de la o cotă de piață de 3,9% în 2020, au ajuns la 25%, la sfârșitul lui 2023, potrivit Comisiei.
Acest val de importuri ieftine reprezintă o „amenințare de prejudiciu economic” la adresa concurenților din UE, care ar duce la pierderi nesustenabile și ar periclita direct și indirect peste 12 milioane de locuri de muncă, așa cum avertizează executivul.
Prin urmare, taxele sunt necesare pentru a compensa beneficiul oferit de subvenții.
Decizia publicată joi prevede taxe diferențiate, calculate în funcție de societatea-mamă, cifra de afaceri anuală și suma suspectată a subvențiilor primite. Acestea vor fi adăugate la cota actuală de 10 la sută.
Mai jos este detaliul sarcinilor așteptate.
BYD: 17,4 la sută;
Geely: 19,9 la sută;
SAIC: 37,6 la sută;
Alți producători de BEV din China care au cooperat la sondaj, dar nu au fost eșantionați individual: 20,8 la sută;
Alți producători de BEV din China care nu au cooperat: 37,6 la sută.
Introducerea măsurilor va fi, deocamdată, temporară. Autoritățile vamale vor solicita mai degrabă garanții bancare decât numerar de la exportatorii chinezi, ceea ce înseamnă că clienții finali ar putea să nu observe imediat o schimbare în propriile buzunare.
Statele membre vor organiza un prim vot peste două săptămâni, care nu va fi însă obligatoriu și va servi la testarea apelor politice. Tarifele vor rămâne în vigoare până la o decizie finală care va fi luată în noiembrie, împotriva căreia țările s-ar putea opune cu o majoritate calificată.
Germania și Ungaria se numără printre probabilii oponenți, deși s-ar putea să nu atingă numărul necesar pentru a deraia inițiativa (e nevoie de cel puțin 15 state membre).
Între timp, Bruxelles-ul și Beijingul vor discuta posibile soluții care ar putea evita introducerea permanentă a tarifelor.
"Continuăm să ne implicăm intens cu China pentru a găsi o soluție reciproc acceptabilă. Orice rezultat negociat al investigației noastre trebuie să abordeze în mod clar și pe deplin preocupările UE și să respecte regulile Organizației Mondiale a Comerțului", a spus într-o declarație Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv al Comisiei responsabilă pentru comerț.
Cu toate acestea, speranțele sunt slabe. Beijingul a contestat ancheta în formă și în fond, numind-o un „act protecționist dezgolit” care „a construit artificial și a exagerat așa-numitele subvenții” și a promis că „va lua toate măsurile necesare pentru a apăra cu fermitate drepturile și interesele intereselor legitime ale chinezilor. companii”.
Luna trecută, Ministerul Comerțului din China a lansat o investigație antidumping asupra importurilor de carne de porc din UE, o mișcare văzută pe scară largă ca un preludiu al represaliilor. Agricultura și aviația sunt considerate sectoarele cele mai vulnerabile la mânia Beijingului.
sursa: RADOR RADIO ROMÂNIA
Comentarii